Titta på ledig stallplats - funderingar..

Sv: Titta på ledig stallplats - funderingar..

Det kommer nog att gå bra, bara du inte låter dem köra över dig! LYSSNA men analysera innan du låter någon pracka på dig sina åsikter.
Lycka till!

KL
nu har jag inte läst alla, instinktivt tänkte jag -Vilka knäppgökar!
Men sen tänkte jag att det kanske inte är så avancerat som det vill få det att låta. Din häst kanske är väluppfostrad men någon annan kanske har en häst som springer över folk, och om flera ska hantera hästen är det kanske inte så dummt om alla gör lika dant osv.
Min häst är oftast jätte snäll men kan tex när mamma ska ta in/ut var ganska bufflig och besvärlig. Han ger gärna sig själv egna regler- eller inga regler alls helst och kan ibland vara riktigt ouppfostrad så jag kan ändå till viss del förstå dem..

Ja alltså självklart blir det mycket diskussioner när en person söker plats i ett kollektiv, att man är så övertydlig hänger nog samman med att många faktiskt inte alls förstår innebörden av ett kollektiv och att det absolut inte är som att hyra av värden Vasakronan. Allt måste man göra själv, står man där en dag ensam i stallet och ett staket går sönder så får man vackert masa sig in i hagen och göra en reparation och självfallet efter bästa förmåga. Man kan inte bara gå därifrån.

Att man diskuterar enskilda hästar och om de skulle ha problem, ja det är många som ska hantera hästarna om det är många som delar på kollektivet. Har detta stall en hanteringsplan vid dessa tillfällen så är det ju strålande, alla har inte det och om en häst ställer till med stora problem för kollektivet så kan vederbörande bli uppsagd vilket ofta finns i kontrakten.

Ang kommunikationen, är den oerhört viktig i ett kollektiv. Då en verbal sådan och inte genom noteringar på tavlan etc, detta brukar inte ge en bra stämning i ett kollektiv. Jag kan förstå att man är noga med vem man tar in, ett helt kollektiv kan falla isär om det blir schismer mellan olika människor.

Håller med i varenda stavelse.
TS jag tycker inte det du illusterar är ngt konstigt alls, snarare kan du skratta dig lycklig om du får plats i ett sånt seriöst kollektiv stall, för de växer inte på träd. Jag tror också att du övertolkat delen ang. kollektiv hästuppfostran, och att det, som Boj påpekat iett senare inlägg, handlar om att ha en öppen dialog och att alla gör likadant, om en häst krånglar.

Senast ändrad:

Jag tycker det verkar seriöst, och att de har tänkt till. Kanske att jag skulle följt upp med frågor om hur hästarna hanteras och hur de förväntas uppföra sig. Likadant med frågan om vad man kan tillföra kollektivet, skulle jag nog följa upp med vad det kan ge mig, varför jag skulle välja att flytta dit.

Hade nog också frågat vad det innebär med gemensam hanteringsplan, är tanken att nån annan ska ta atg i, eller att jag som ägare får hjälp, så att jag kan få bort ev olater.

När flera hanterar hästarna är det ju viktigt att hästen går att leda på ett säkert sätt, nersprungna ledare och lösa hästar är inte kul:crazy:
Hugger den runt sig när den få mat? Vänder rumpan till när man ska ta den i boxen? Det finns många ouppfostrade hästar...

Det är möjligt att jag hade uppfattat det som lite udda, men det skulle helt bero på situationen och människorna i så fall. Inte just upplägget och frågorna.

Men jag hade också tagit tillfälle att ställa motfrågor som "vad anser ni är ett felaktigt beteende hos hästen" "Hur skulle ni vilja rätta till det i så fall" "vad har ni för rutiner ang X och X" osv.

Jag har stått i halvkollektiv, eller vad man ska kalla det. Där påpekades att min häst gick lite väl nära den som ledde ut den på morgonen och så. jag har aldrig uppfattat det som ett problem för mig att han gick lite i knä på mig. Men jag förstår och accepterar att alla inte uppskattar en häst på över 170cm som är för närgången.
Jag tog några minuter på stallplanen och ökade på min personliga sfär och hästen accepterade det. Talade med personen om vad jag gjort och hon var nöjd och glad.

Det jag menar är att jag tycker det är helt okey att man meddelar om man inte tycker hästen uppför sig som man önskar. Det är ju i alla fall ett kollektiv och alla som hanterar hästen ska känna sig bekväma med det, annars så blir det ju svårt.

Jag tycker att du kan prova så länge, (beroende på uppsägningstid så klart) det kanske dyker upp andra alternativ så småningom med. :laugh:

Jag har aldrig hört förut om att göra upp planer för hanteringen MEN jag tycker det låter BRA. För står man kollektivt måste allas hästar kunna hanteras säkert av alla och då är det bra om det finns en konsekvens i hur alla olika personer hanterar en häst som har någon ovana. I den planen kan det säkert också vara ett alternativ att ägaren själv hanterar hästen och ingen annan.

Frågan om vad du kan tillföra kollektivet ser jag som väldigt naturlig. I ett kollektivstall är det en börda att få in personer som inte passar in eller inte gör vad de ska. Naturligtvis vill de fösäkra sig om att få in någon bra person som tillför och inte belastar kollektivet. Det kan ju vara så tex att du är duktig på el och ingen annan är det och då blir ju du en stor tillgång för kollektivet. Personer som är poositiva och hugger tag i saker som behöver fixas brukar vara personer som är tillgångar för kollektivet. I ett litet stall kanske det är plus att vara en ridkompis, men i ett stort stall har de säkert massor med ridkompisar och ser inte det som någon extra tillgång.
En person som flyttar in ett kollektiv med förhoppningen om att snart få flytta därifrån brukar tyvärr inte vara de personer som är tillgångar för kollektivet säger jag efter mer än 20 års kollektivande.

Jag skulle se det som positivt, jag står i kollektivstall just nu och det finns 2 mindre trevliga hästar att hantera och ägarna till dem tycker mest att de är gulliga när dem är överallt och ingenstans när man ska gå till/från hagen och det är inte vidare skoj.
Jag däremot tycker inte att det är jätte kul med 700kg häst över mig.
Så jag skulle önska att stallägaren satte lite krav på ägarna att hästarna faktiskt skall vara välhanterade och kunna gå som folk till och från hagen.
Så jag tror det är bra att stallägare och ägaren till hästen kan komma överens om en plan för att lösa problemet som sedan alla får ta del av så att alla gör likadant och vardagen kan fungera smärtfritt.

Om din häst är olatsfri, ja då har du väl inte så mycket att oroa dig över utan kan sköta ditt i lugn och ro?

Skulle inte du tycka att det kändes bra om hästägare och stallägare kommit överens om en åtgärdsplan som alla fick del av om någon av de andra hästarna skulle börja krångla vid in/utsläpp? (självklart utformad efter individen)
Så att alla vet vad de ska göra och gör likadant för att åtgärda problemet, för hur kul är det att hantera en ouppfostrad häst?

En person som flyttar in ett kollektiv med förhoppningen om att snart få flytta därifrån brukar tyvärr inte vara de personer som är tillgångar för kollektivet säger jag efter mer än 20 års kollektivande.

Håller helt med. Som ngn med erfarenhet av flera kollektiv kan jag säga att jag aldrig ens skulle överväga att flytta in i kollektiv om jag inte tyckte det kändes bra och ville flytta in för att stå långsiktigt. Det är helt enkelt inte värt det, för det är så pass mycket jobb.

från andra sidan myntet, som ngn som står kollektivt och ska ha in någon fler person, kan jag också säga precis som du skriver,att det är negativt att få in ngn med inställningen att de bara står där temporärt och för att inget bättre finns. I ett kollektiv är det jätteviktigt just för att allt sköts kollektivt, att det verkligen finns intresse, känsla och hjärta med, inte bara för sin egen häst, utan för de övriga hästar (och människor) man hanterar och är delaktig i och runt. Jag kan inte tänka mig ngt värre än att få in en person som inte har det intresset, det är då det uppstår oro över hur ens häst hanteras, en ointresserad person tar inte ansvar fullt ut, går inte den extra metern för att kolla av andras hästar och deras välmående osv osv.

vi är supernoga när vi rekryterar folk till vårt kollektiv, det är som att ta sig in i Fort Knox : ) Jag jobbar även med rekrytering i mitt yrke, så jag och flera andra har rätt god vana av att läsa av folk och vilka frågor man ska ställa eller inte ställa.Öppna frågor säger oftast mest : ) Som tex: vad har du att tillföra kollektivet osv : ) TS: det kan ju vara så att de öppnade med den frågan för att få en bild av dig och ditt intresse för stallet och att genuint vilja stå där. Om de inte fick ett svar de kände var ngt att bygga på, utan möttes av totala frågetecken, kanske de inte frågade vidare om hästen och dig pga det.

Senast ändrad:

Om din häst är olatsfri, ja då har du väl inte så mycket att oroa dig över utan kan sköta ditt i lugn och ro?

Finns det hästar som är 100% olatsfria? :D
Otoligt lättskött är Min iaf, men jag skulle inte vilja kalla honom olatsfri (t.ex. går han sällan närmare än 1 och 1/2 meter från den som leder honom, antaglingen pga tidigare slagen...)Hans "olater" gör snarare att han blir uppfattat som över uppfostrad...:crazy:
Jag vill ju få en plats, så jag svarade på alla frågor så ärligt som jag kan (tex, vad jag kan tillföra- dra med folk på ridturer, brukar laga typ allt som är trasigt i nuvarande stallet med mera....)

Till alla: Tack för alla svar! Jag håller med om lite i allt. Nu slutade det som så att jag inte fick platsen och stallägaren angav "personliga skäl" som anledning... Vi klickade nog helt enkelt inte! Lite tråkigt, då jag har vänner i det stallet, men å andra sidan, nu slipper jag fundera på om det är rätt stall för oss:)
Inget ont som inte har någonting gott med sig!

Finns det hästar som är 100% olatsfria? :D
Otoligt lättskött är Min iaf, men jag skulle inte vilja kalla honom olatsfri (t.ex. går han sällan närmare än 1 och 1/2 meter från den som leder honom, antaglingen pga tidigare slagen...)Hans "olater" gör snarare att han blir uppfattat som över uppfostrad...:crazy:

Njae det beror ju såklart på vad man definierar som olatsfri.
I sammanhanget ser jag en olatsfri häst som en sådan som ingen känner sig rädd för och alla även icke hästkunniga ska kunna utföra den viktigaste hanteringen om det skulle behövas så som,
att ta av/på grimma, ledas utan att bli översprungen eller något annat knas på vägen samt ta av/på täcke och hästen står i stort sett stilla.
Ja man ska kunna fodra/vattna hästen utan att bli överfallen utan den kan vackert vänta på sin tur.

Olatsfri kanske är fel ord, väluppfostrad kanske passar bättre?
Kan en häst bli överuppfostrad? En sån skulle jag gärna ha :) Vi kanske ska byta en stund så kan du få göra mitt lilla monster överuppfostrat :devil:

sorosboko: jag skulle också bli förvånad om jag skulle få höra dom frågorna :o
om ja skulle vart stallägare skulle ja allra först INFORMERAT om stallet och hur allting funkar. det är väl det viktigaste!
sen skulle ja nog inte bry mig så mkt om hästen eller ägaren.
kanske frågat om de e nåt speciellt me hästen man ska tänka på å kanske frågat nåt om ägaren oxå jag vet inte!

om ja skulle vart stallägare skulle ja allra först INFORMERAT om stallet och hur allting funkar. det är väl det viktigaste!
sen skulle ja nog inte bry mig så mkt om hästen eller ägaren.
kanske frågat om de e nåt speciellt me hästen man ska tänka på å kanske frågat nåt om ägaren oxå jag vet inte!

Hur tänker du då?
Varför skulle det vara ointressant i ett kollektiv stall där alla hjälps åt med allt, hur hästen och ägaren är? det är väl det VIKTIGASTE, att få koll på vilka de är, inte att informera om hur det funkar i stallet punkt slut? Skulle man göra så är det ju meningslöst att ö.h.t sålla bland folk,då är det bara att ta in första bästa. Vilken stallägare skulle göra det? Känner inte en enda seriös som ens skulle tänka tanken......

Varför skulle det vara ointressant i ett kollektiv stall där alla hjälps åt med allt, hur hästen och ägaren är? det är väl det VIKTIGASTE, att få koll på vilka de är, inte att informera om hur det funkar i stallet punkt slut?
Jag håller med Mackan! Och gör en jämförelse med när jag söker medryttare. I annonsen har jag kort beskrivit hästen och de villkor som gäller för medryttaren. När jag sedan pratar med/träffar den ev medryttaren så vill jag först få reda på medryttarens erfarenheter, kunskaper, intresse och inriktning för att veta hur dessa matchar mina krav/önskemål. Om dessa stämmer överens går jag vidare och informerar mer om hästen, stallet, rutiner etc.

Och på samma vis tänker jag när folk söker stallplats. Kort info finns i den ev annonsen om ledig plats (eller om man fått reda på ledig plats "ryktesvägen och då vet man oxå många gånger på ett ungefär hur stallets rutiner är). Sedan kollar stallvärden av hur den ev nya hyresgästen är, dennes intressen, inriktning etc och stämmer detta med stallets inriktning/behov så berättas det mer ingående om rutiner osv. Så har det iaf varit de gånger jag sökt stall.

Om du nu känner att det inte stämmer så ska du gå på magkänslan, den brukar ha rätt till sist!

Uppdaterar lite :D

Magkänsla visade dig vara rätt, jag tackade nej (för längesedan, Har nu hittat ett stall som verkar mycket bättre..)
Ryktens sprids snabbt i hästvärlden och denna gång viskar ryktet om att folk flyttar (snabbt som fasen!) från de nämnda stallet på grund av samarbetsproblem med stallchefen, som vägrar utföra uppgifter som står i hennes kontrakt, typ underhålla hagar!
(Snart har (enligt ryktet) stallägaren bara tomma boxar kvar...)

Är otroligt glad över att jag litade på min magkänsla! :banana:

Håller med i varenda stavelse.
TS jag tycker inte det du illusterar är ngt konstigt alls, snarare kan du skratta dig lycklig om du får plats i ett sånt seriöst kollektiv stall, för de växer inte på träd. Jag tror också att du övertolkat delen ang. kollektiv hästuppfostran, och att det, som Boj påpekat iett senare inlägg, handlar om att ha en öppen dialog och att alla gör likadant, om en häst krånglar.

Jag håller med fullständigt!!!
Vilket kanonstall detta verkar vara! Tänk att få vara delaktig med mina synpunkter på hästhantering tillsammans med de andra i stallet och jobba fram en gemensam plan som alla håller sig till. Det är guld värt för en som har en unghäst kan jag säga.

Det största problemet i den här branschen är att folk hela tiden känner sig trampade på tårna istället för att faktiskt se det positiva i det hela. Att stallägare sätter upp regler för sitt stall är jätteviktigt, att hyresgästerna följer dem är ännu viktigare men att hyresgästerna dessutom förstår varför reglerna finns uppsatta och tar till sig dem är viktigast av allt.
Tyvärr händer det alltför ofta att folk anser sig själva veta allting bäst och därmed struntar fullkomligt i stallregler etc.
I dessa stall får man problem och de har ofta stor ruljens på hyresgäster.

Detta kollektivstall verkar vilja skydda sina hyresgäster från sådana typer av problem/hyresgäster vilket jag bara kan se som en enorm fördel för hyresgästen. Jag skulle inte ha tvekat en sekund.

TS: Du skrev att du skulle ringa och tala om för dem att du ville tacka nej och dessutom tala om att du känt dig ovälkommen och blivit bemött med en otrevlig attityd etc etc. Jag kan inte se poängen med detta... :confused:
Mitt råd till dig är, om du inte redan har ringt, att inte nämna något av ovanstående förutom nej tack till platsen, det är annars ganska troligt att du kommer att framstå i dålig dager för det är ju ingen som har tvingat dig att ta denna stallplats. Då tycker inte jag att en stallägare ska behöva lyssna på sådant trams om dåliga attityder etc. Det är dennes stall och dennes regler som gäller, accepterar inte du dessa så är det upp till dig. Men att tala om för stallägaren att denne är otrevlig bara för att hon presenterar regler som inte passar dig är ur mitt perspektiv oerhört barnsligt och oprofessionellt.
Du ska veta att stallägare pratar med varandra och ett dåligt rykte skapas snabbare och lever kvar längre än ett gott rykte...

TS: Du skrev att du skulle ringa och tala om för dem att du ville tacka nej och dessutom tala om att du känt dig ovälkommen och blivit bemött med en otrevlig attityd etc etc. Jag kan inte se poängen med detta... :confused:
Mitt råd till dig är, om du inte redan har ringt, att inte nämna något av ovanstående förutom nej tack till platsen, det är annars ganska troligt att du kommer att framstå i dålig dager för det är ju ingen som har tvingat dig att ta denna stallplats. Då tycker inte jag att en stallägare ska behöva lyssna på sådant trams om dåliga attityder etc. Det är dennes stall och dennes regler som gäller, accepterar inte du dessa så är det upp till dig. Men att tala om för stallägaren att denne är otrevlig bara för att hon presenterar regler som inte passar dig är ur mitt perspektiv oerhört barnsligt och oprofessionellt.
Du ska veta att stallägare pratar med varandra och ett dåligt rykte skapas snabbare och lever kvar längre än ett gott rykte...

Eh, Jo det var ett par månader sedan som platsen tackades nej till, och jag tackar hellre nej med en anledning ( i detta fall att jag inte kände att vi klickade, jag kände mig inte välkommen och atmosfären i stallet kändes inte som någonting för mig) Jag vill komma till ett stall och känna min välkommen, glad och att folk kan prata/umgås utan att man ska behöva vakta sin tunga hela tiden..

Om du läser mitt inlägg från igår så kommer du läsa att folk nu "flyr" från detta stall, inte pga stallägaren, utan stallCHEFEN.
Dåligt rykte har stallet sedan innan, de är få personer jag har träffat här ute som har någonting gott att säga om stallet, tyvärr...!
Är bara glad att jag gick på magkänslan i det här fallet.. Det har gjort att jag litar mer på den nu och i framtiden!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 039
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar