Titta på häst långt bort...

skuggi

Trådstartare
Ja, hur sjutton gör man??
Är intresserad eventuellt av en fölis lååångt bort från där jag bor, och som det är en fölis är det inte precis så man kan åka och provrida... Men ändå känns det konstigt om man bara skulle köpa "en bild" utan att ha fått någon oberoende som uttalat sig om lynne osv...
Egentligen blir de väl vad man gör dem till med uppfostran osv.. kanske spelar det andra inte så stor roll?

Är det ingen här som bor nära Arvika? :angel::crazy:

Sv: Titta på häst långt bort...

Jag har köpt hästar från andra länder och har inte alltid kunnat ta mig ner och se dem live så jag ber om många foton från alla vinklar och helst en video också.

Har köpt två hästar på postorder från Spanien :D

Fick bilder samt video på¨dem samt självklart en veterinärbesiktning. Sen skuckades de hit.

Ett tips är att ha ngn man litar på titta på hästen åt en annars. Har som längst åkt ca:50mil för att titta på häst.

Rekommenderar att du får många bilder, gärna rörliga i flera sektioner med alla gångarter...(så gott det går)
Säger som ovanstående- har också åkt många, många mil för att titta... och sedan lika långt igen när vi tog hem honom. Hur gör du annars med kontraktsskrivning? Sätter du in pengar utan att veta att det är rätt häst som kommer hem, om det är privatägt? *bara undrar*
Lycka till!

Jag åkte 90 mil t o r över dagen för att titta på en häst som jag bara sett tre suddiga bilder och en filmsnutt på.

Är man intresserad tycker jag man kan åka och titta. Det bästa är väl kanske om man kan hitta flera hästar inom samma område så man har flera stycken att titta på utifall att den första visar sig vara ett ök... Jag personligen skulle aldrig sälja en häst till någon som ringde och sa att "jag bor så långt bort så jag orkar inte komma och titta".

Jag tycker det har lite med priset att göra. Är fölet dyrt tycker jag att du ska åka och titta på det. Är det inte speciellt dyrt är det ok att chansa lite.

Det finns ett flertal Bukefalister som bor i Arvika, Eda och däromkring som säkerligen hade kunnat titta på fölet åt dig. Men, varför litar du mer på de än du litar på uppfödaren? Uppfödaren känner ju fölet bäst och vill fölets bästa. Sen vet man aldrig hur mycket andra människor kan, oavsett vad de säger.

Man åker dit och hälsar på och träffar säljaren och sen kan man bestämma sig.
Eller så fortsätter man titta annonser tills någon bra häst i ens närhet dyker upp.
Eller så chansar man och hör med säjaren om den vill sälja till "vem-som-helst".

Själv väljer jag alltid att träffa hästen och ägaren först. Visst har jag många gånger blivit kär i en bild, men jag har aldrig vågat bestämma mig förrän jag träffat säljaren. Är säljaren en otrevlig människa så kanske inte hästen blivit väl behandlad och såna hästar har jag redan tillräckligt av :smirk:

Jag tycker du ska åka och hälsa på, varför inte se det som en semestertripp.

/M

tillägg: Så långt är det inte mellan Sundsvall och Arvika, det hinner man fram och tillbaka på en dag om man startar tidigt.

Ett tips är att ta med sig trailern på en gång OM man nu tror att man är intresserad.

Ja, hur sjutton gör man??
Är intresserad eventuellt av en fölis lååångt bort från där jag bor, och som det är en fölis är det inte precis så man kan åka och provrida... Men ändå känns det konstigt om man bara skulle köpa "en bild" utan att ha fått någon oberoende som uttalat sig om lynne osv...
Egentligen blir de väl vad man gör dem till med uppfostran osv.. kanske spelar det andra inte så stor roll?

Är det ingen här som bor nära Arvika? :angel::crazy:

Hästar precis som människor är av naturen oerhört olika. Så de blir tyvärr inte precis det man gör dem till, även om de är köpta som föl.

Det bästa är att ta reda på så mycket som möjligt om hästens stam av oberoende. Fråga gärna på avel Buke. Hur är hingstens temperament och stoet. Vad har släktingar och föräldrar presterat. Med detta kan det ge dig en god idé även om fölets temperament, användbarhet och hållbarhet. Om det stämmer med vad du är ute efter, så är det sedan en vetbesiktning. Efter det skulle jag skulle vara på väg med trailern för en titt och ev. medtagning av hästen hem.

Hälsning Maja

*kl*
Jag svarar er allihop :idea:

Jag har ju en gång sålt en unghäst på distans, men då bara efter att ha pratat länge och väl med köparen och fått förtroende för henne. Och då löste vi det bra för båda med papper och pengar så att båda kunde känna sig säkra.
Så på det viset skulle det nog lösa sig.

Men när man själv funderar på att köpa så tänker man att alla säljare kanske inte är komplett seriösa, vissa kanske bara vill sälja oavsett om hästen kommer att passa nya ägaren eller inte.
De kanske säger att hästen är på ett helt annat vis än den är osv.
Därför vill man ju träffa den, eller att någon oberoende åker och ger ett utlåtande :angel:

Var det en renrasig fölis kunde man lita lite mer på stam och föräldrar och hur de har påverkat. Nu är det här en korsning som jag bara vill ha om den är mest lik sin ena förälder så att säga...

Nu fick jag bilder på mailen idag och det klickade inte som det alltid har gjort när jag sett de hästar jag har idag första gången, men hade det gjort det hade jag kanske tagit transporten med och åkt. Det var en bra ide, då kan man ta med den på en gång om det känns bra :)

Tack för era tankar :bow:

Nu ska jag ut och rida (in) vår lilla unghäst i stormen som härjar här :D

köpte en gång en häst från stockholm, men ägaren had ljugit om ALLT , och det gick inte såå bra slutade med ett halvår på sjukhus:(
men i sommras åkte vi 115 mil upp i svergie och kollade på en häst ( tog tåget):D och det gick super:p

Hej!Jag och sambon åkte 150 mil t o r (i sträck) för att titta på den underbara frieser som jag nu äger. Åkte å andra sidan 160 mil för att hämta en oriental.... Be att få en film om du inte kan åka.:bump: Lycka till med ditt hästköp!

videoklipp.. så du ser gångarter.. sen kan du ju kanske kontakta en vet. i staden fölet står och ordna besiktning och sen be om utlåtande om lynne m.m från denne ? de lär ju vara vana och ha sett både ett och fler föl..

Säger som många andra i tråden, be att få bilder och video. Prata med ägaren och känn efter hur det känns. Många häromkring där jag bor har köpt häst osedd. En tjej i stallet hittade sin häst på annons, köpte henne osedd och nu har de ridit SM- både individuellt och i lag. Så det kan ju gå väldigt bra! Men det vet man ju aldrig. Att köpa häst överhuvudtaget är ju lite av en risktagning, oavsett om man köper den sedd eller osedd. Men det är klart att det är en större risk att köpa häst osedd.

Mvh Jordgubba :)

Jag köpte Patsy osedd, fick hjälp med foton och en oberoende "blick" av en snäll bukefalist. Kontrakt etc gjorde vi på posten och ponnyn kom hem på lastbil. Inga problem,.

Lilja bodde en sisådär 80mil hemifrån så jag tog med brorsan och transporten och hämtade (ingen provridning), det fungerade bra det med men hon var lite liten så hon såldes vidare och är kvar på det stället.

Tibbe bodde 12 mil hemifrån så jag provred och sen hämtade vi honom dagen efter.

Neffi kände jag i 10 år innan jag köpte :rofl:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar