Titta på häst för ev köp som tidigare haft kotledsinflammation?

MalinM

Trådstartare
Ja, imorgon ska jag åka och titta på en 7 årig häst som jag fallit handlöst för. Säljaren har varit mycket tillmötes gående och berättat det som jag anser vara värt att veta. Hästen har i sommras haft en mindre kotledsinflammation som hon blev behandlad för och har gått igenom 2 st vet besiktningar UA.. Så det känns ju bra. MEN hur stor är risken att det kommer tillbaka? Det här med att köpa häst är ju en hel vetenskap;)

Sv: Titta på häst för ev köp som tidigare haft kotledsinflammation?

om kotledsinflammationen kommit i samband med t.ex övervikt eller dålig träning så vore det inte vara så stor risk, förutsatt att du åtgärdar vad det än är som förorsakat kotledsinflammationen :)
Är det så att hästen är framtung eller lång i ryggen eller liknande kan det krävas en hel del av ryttaren för att hålla vikten borta från frambenen vid träning, men det är absolut inte omöjligt :)

Beror helt på varför den fick en ledinflammation.

Har hästen varit fullt igångsatt när den gått UA genom besiktningarna? Varför har den besiktigats två gånger på så kort tid?

Finns det några röntgenförändringar?

Jag köpte ett 11årigt sto som hade kotledsinflammation. Hon hade tävlats ganska mycket den senaste tiden.
Hon behandlades och fick aldrig tillbaka något under de 8 (?) år jag hade henne.

Har hästen varit fullt igångsatt när den gått UA genom besiktningarna? Varför har den besiktigats två gånger på så kort tid?

Finns det några röntgenförändringar?

Jag är tveksam till det men hon har doch varit riden. Dom gjorde en besiktning efter hon blivit behandlad då det var en tjej som var intresserad av att köpa henne, men det var ett tag sedan och nu hade dom gjort ytterligare en innan dom satte ut henne på försäljning igen, för att vara på den säkra sidan enligt dem.

Tjejen var intresserad av att köpa, besiktigade men valde bort trots UA? Hmmm, jag hade nog varit lite misstänksam.

Personligen anser jag inte att hästen är friskförklarad förrän den varit igång ett bra tag efter senaste veterinärbesöket.

Tjejen var intresserad av att köpa, besiktigade men valde bort trots UA? Hmmm, jag hade nog varit lite misstänksam.

Personligen anser jag inte att hästen är friskförklarad förrän den varit igång ett bra tag efter senaste veterinärbesöket.

Håller med dig där men jag känner tjejen som var intresserad valde bort hästen pga att hon hittade en annan häst som hon kände mer för.

Kommer göra en full besiktning med röntgen så jag är på den säkra sidan!

Om hästen var bra och korrekt byggd, korrekt musklad, och varit i full gång ett par år från det den haft en kotledsinflammation, så visst.

men i somras...? det är ju bara några månader sen.

Nej tack. det är att spela med höga odds.

Risken att det kommer tillbaka beror ju helt på varför den fick kotledsinflammation i första läget, så är ju omöjligt att besvara. Rtg utesluter ju det beror på/har gett pålagringar etc, men en ren rtg är ingen garanti det inte kommer tillbaka.

Sen bör man extra mycket ha med i beräkningen att ett ryttarbyte och stallbyte (dvs en försäljning) ändrar nästan allt, och det är inte helt ovanligt att hästarna reagerar på omställningen. Är hästen sas 'extra känslig' är det en ännu större risk att den t ex får ledinflammation igen - inte för du rider fel, utan 'bara' annorlunda.

Hur var hästen riden innan, på vilka underlag, hoppat etc, vad tror de om anl till kotledsinfl? Hur många gånger behandlades den och hur länge vilade den? Hur igång är den nu, vad är ev ändrat i ridningen sen innan (t ex så kanske den är 'fullt igång' nu men inte hoppas/rids på annat underlag etc jmf med tidigare) osv är saker att ta reda på.

*KL*
Sen är ju frågan den hur man själv kommer att ställa sig. "Min" häst hade dubbelsidig kotledsinflammation när jag tog över honom för fyra år sedan och även om han blivit friskförklarad så gnager det ju.
Snubblar han till eller går lite ojämnt några steg (eller som när han gick omkull i somras) så är det klart att man tänker att skit, nu är det tillbaka.

Då skall jag kanske tillägga att han var rejält dålig, det tog över ett halvår från det att hältan upptäcktes till att han var hyfsat igång igen.
Jag hade varit ganska tveksam till att köpa hästen, i synnerhet om den inte har varit ordentligt igång någon längre tid.

Risken att det kommer tillbaka beror ju helt på varför den fick kotledsinflammation i första läget, så är ju omöjligt att besvara. Rtg utesluter ju det beror på/har gett pålagringar etc, men en ren rtg är ingen garanti det inte kommer tillbaka.

Sen bör man extra mycket ha med i beräkningen att ett ryttarbyte och stallbyte (dvs en försäljning) ändrar nästan allt, och det är inte helt ovanligt att hästarna reagerar på omställningen. Är hästen sas 'extra känslig' är det en ännu större risk att den t ex får ledinflammation igen - inte för du rider fel, utan 'bara' annorlunda.

Hur var hästen riden innan, på vilka underlag, hoppat etc, vad tror de om anl till kotledsinfl? Hur många gånger behandlades den och hur länge vilade den? Hur igång är den nu, vad är ev ändrat i ridningen sen innan (t ex så kanske den är 'fullt igång' nu men inte hoppas/rids på annat underlag etc jmf med tidigare) osv är saker att ta reda på.

Det jag vet är att hästen blev behandlad 1 gång vilade hela sommaren och är smått igångsatt. Visar inga tecken på inflammation, hälta och så, Vet bes 10 nov utan anmärkning. Ska fråga resten i morgon så får jag ta beslutet efter det..

Så smått igångsatt.. Då skulle jag vara mycket försiktig med att köpa den nu, för då har man inte uteslutit att det är 'dålig hållbarhet' som var orsaken.

Sen, det kan vara den absolut enda kotledsinflammation hästen ever får under hela sitt liv. Och det kan tyvärr också vara det första tecknet på att den hästen helt enkelt inte håller för normalt jobb, omöjligt att säga tyvärr.

Köpa eller ej kan bara du bestämma, men OM du ska köpa - röntga (Inte bara kotorna!), och se till att du kan ta över och tar över befintlig försäkring utan reservationer.

Nu vet jag orsaken till inflamationen, pratade med veterinären som behandlade henne precis. Hon hade vrickat sig och på så sätt fått en mindra inflammation som snabbt behandlades och som hon svarde direkt på.
Veterinären var nästan säker på att detta var ngt som inte skulle komma tillbaka och erbjöd sig att röntga för att vi ska kunna se om där finns några andra fel i benen. Kan säga att det är en veterinär med ett ENORMT bra rykte och jag litar helt och fullt på på denne.
En röntgen blir det endå, det är trotts allt ett fullblod men om allt ser bra ut så hämtar jag min häst på torsdag:D

grattis till din nya häst.

Rid väl och ge henne ordentligt med tid att bygga upp sig på.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 013
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 390
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 192
Senast: athena
·
Hästvård 18-årigt halvblod imp. Irland, hade en kotledsinflammation 2009 som behandlades med tuppkam och läkte fint. Han röntgades i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 577
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka