titta lite är ni snälla

Sv: titta lite är ni snälla

segheten kom när hästen bara åt halm (vet ju fortfarande inte säkert om den beror på det dock)... nu har jag börjat ge hästen hö+ något kilo lucern och har inte ridit sedan dess... så jag antar att segheten beror på halmdieten, ska rida lite imorgon igen och se hur hon känns nu när hon har fått ordentligt grovfoder, är den extrema segheten kvar blir det veterinärkoll, så seg som hon var igår/dagarna innan har hon aldrig varit, så då utgår jag från att något är fel.

jag vill helst undvika att ge kraftfoder för att ge henne en sportslig chans att gå ner i vikt...

Senast ändrad:

Till TS

Du har resonerat klokt med din häst! Visst blir man ledsen när man lyssnar på andra och inser att de gett helt felaktiga/farliga råd!

Det bästa sättet att bli av med magen är genom ökad motion, precis som du skrev. Självklart behöver hästen grovfoder om den går i en grushage.
Dock kan du tänka på att betet nu bli sämre och sämre ju längre säsongen går. Efter midsommar sjunker näringsvärdet i betet ganska fort (om man inte gödslar).
Kanske räcker det med att öka motionen samtidigt som hästen går kvar på gräs/betet? Om h*n fortfarande är trött så prova att låta den stå inne över natten. Som någon skrev så blir hästarna ofta väldigt trötta av att gå på bete. Om din häst är tunn över ryggen så behöver den förmodligen tränas i lämplig form samt eventuellt ett proteintillskott för att bygga muskler. Lusern är ett bra proteintillskott.

Lycka till!

Förlåt, men protein ger henne inte mer hull över ryggen, MUSKLER ger "hull" över ryggen. Stor skillnad! Ju längre du ger en överviktig häst protein desto bukigare kommer den att bli + att det ökar riskerna för kolik, fång, mm.

Varför skulle en häst bli bukig, få kolik, få fång av att äta proteiner? Var har du läst detta?
Dessutom behövs det ju proteiner för att bygga musklerna som ska lägga sig över ryggen (vilket andra redan har påpekat).

Läs gärne en del trådar här på forumet om utfodring.

Om man ska banta en häst är det energin man ska dra ner på. Däremot bör den få i sig de proteiner den behöver. Jag förstår inte alls meningen med att ge kraftfoder till en häst som ska bantas. Den har redan fått i sig för mkt energi. Lusern däremot tycker jag är en bra ide så att den får i sig de proteiner som behövs.

Till ts
Jag tycker att det verkar bra som du gör nu.
Ett annat alternativ är att låta den gå på magert bete så den får i sig lite gräs. men då behöver den kanske ändå lite lusern i alla fall.

Ett överskott på proteiner i grovfodret (lucern ÄR ett grovfoder) kan hästen omvandla till fett vilket såklart leder till att hästen blir tjock. Man ska dra ner lika på energi och protein och när det är betesperiod kan man inte räkna på hur stor del protein hästen får i sig utan man får chansa.

Kraftfoder ska hästen ha för att inte vara seg vid ridning. En pigg häst arbetar effektivare och ryttaren orkar rida effektivare och använder hästen mer energi än vad den har fått in på kraftfodret. Hästen har (om man tänker underhåll) redan fått i sig för mycket energi, men inte "rätt" energi. Grovfoder gör inte hästen pigg, kraftfoder gör hästen pigg.

Motivera gärna varför du tycker TS gör rätt som låter sin häst äta hö under betesperioden bara för att den behöver banta.

Feta hästar = slöa, tunna hästar = pigga.

Jag vet inte vart du fått det ifrån att alla feta hästar är slöa och alla tunna hästar pigga???? :confused:

En kompis har en nordis (själva rasen är oftast lite seg) hon är lite gammal (ännu segare) och är ganska fet. Men hon är hur pigg som helst, som en duracellkanin typ. ;)

Ett överskott på proteiner i grovfodret (lucern ÄR ett grovfoder) kan hästen omvandla till fett vilket såklart leder till att hästen blir tjock. Man ska dra ner lika på energi och protein och när det är betesperiod kan man inte räkna på hur stor del protein hästen får i sig utan man får chansa.

Kraftfoder ska hästen ha för att inte vara seg vid ridning. En pigg häst arbetar effektivare och ryttaren orkar rida effektivare och använder hästen mer energi än vad den har fått in på kraftfodret. Hästen har (om man tänker underhåll) redan fått i sig för mycket energi, men inte "rätt" energi. Grovfoder gör inte hästen pigg, kraftfoder gör hästen pigg.

Motivera gärna varför du tycker TS gör rätt som låter sin häst äta hö under betesperioden bara för att den behöver banta.

jag tycker väl kanske inte att ett kilo lucern och några kilo hö/dygn leder till ett överskott på protein, vi talar alltså om en häst som går i hage med minimalt med gräs...

OT - Men jag skulle inte hålla med om att nordisar som ras är sega, snarare tvärtom!

Ts har redan har svarat dig med det som stod tidigare i tråden dvs att hästen gick på ett magert bete därav höet. Jag vet att beten kan innehålla en hel del näring även om det inte ser så ut.
Om man ska banta en häst så tycker jag att man ska ge den de proteiner den behöver och sedan dra ner på enrgitillskottet så att den får lite mindre energi än vad den behöver. Hur ska den annars kunna bantas? För att kunna förbränna fettet måste den ha ett behov att ta av reserverna hur ska det annras gå till?

Jag vet att en del tror att hästar blir pigga av enrgitillskott i maten. Det gäller nog högpresterande hästar i träning men inte en fet häst som ska bantas.
jag förstår inte riktigt ditt resonemang om olika energisorter. Allt överskott omvandlas till fett om det så kommer från stärkelsen i kraftfodret eller från fibrerna i grovfodret. Dessutom kan det vara direkt skadligt ur fångsynpunkt att ge en fet häst stärkelse.

Det är klart att ett överskott av proteiner omvandlas till fett. Oavsett om det kommer från kraftfodret eller från lusernen. Nu går det åt en hel del energi för kroppen att göra sig av med kvävet så det ger inte så mkt energi. Men jag skrev inte att det skulle vara ett överskott bara att den skulle få de proteiner den behöver. Vad jag minns var det meningen att den skulle bygga muskler. Det kan den inte om man drar ner proteinerna till ett underskott.
Men detta är min fasta övertygelse och så jag fodrar mina hästar. Jag har gått in här för att komma med förslag till ts, inte att diskutera bantning överhuvudtaget. Det finns massor av trådar där detta har diskuterats.

Till ts
Jag tycker att det verkar som om du har klart för dig hur du ska göra.

Senast ändrad:

Kraftfoder och betfor ger ju energi, vilket gör hästen fet. Dvs energirikt foder är bara att ta bort.

Jag skulle rida ordentligt och utfodra med hö. Eventuellt skulle hästen få gå på bete. Ge eventuellt kraftfoder om den blir för seg.
Bara halm är helknasigt - då får ju hästen varken protein eller ordentligt med energi. Inte konstigt att den blir seg! Halm har ju i princip inget vettigt ur näringssynpunkt.

De flesta hästarna blir ganska trötta och sega av att gå på bete, speciellt när vädret är så omväxlande..

Hmm, är inte så säker på om jag vill hålla med om det. Gräs är extremt näringsrikt och därför borde ju hästarna bli piggare. Alla hästar jag har varit med om har i alla fall bara blivit piggare och i alla fall väldigt mycket gladare av att gå på bete.

har läst igenom tråden halvt som halvt, och håller med Forest_autumn skulle inte ge den något extra energi som kraftfoder, men protein behöver den ju om den ska kunna bygga muskler, men hästen måste ändå ha energi behovet täckt annars gör hästen om proteinet till energi och får då istället proteinbrist= överlinjen försvinner. Har du någon bild på din häst?? Du kan inte försöka rida den två gg per dag ?? jobba och rid den i rätt form så tränas bukmusklerna och den ser inte lika bukig ut, hästar ser ofta bukigare ut när de står och slappar i hagen än när de rids och jobbar. Har för mej att du skrev att hästen hade lite ryggmuskler den har inte proteinbrist då ??

vad jag vet så gör inte proteinöverskott hästar fetare, de kissar bara ut det.

Ts har redan har svarat dig med det som stod tidigare i tråden dvs att hästen gick på ett magert bete därav höet. Jag vet att beten kan innehålla en hel del näring även om det inte ser så ut.
Om man ska banta en häst så tycker jag att man ska ge den de proteiner den behöver och sedan dra ner på enrgitillskottet så att den får lite mindre energi än vad den behöver. Hur ska den annars kunna bantas? För att kunna förbränna fettet måste den ha ett behov att ta av reserverna hur ska det annras gå till?

TS skrev i början av sin tråd att hästen gick i grushage, vilket i mina ögon är INGET gräs. Om hästen går på magert bete varför ge den hö alls om den nu ska banta? Hästar får faktiskt i sig ganska bra med mat även om det i våra ögon ser "nerbetat" ut. Proteintillskott brukar dessutom vara helt onödigt till fritidshästar under betesperioden eftersom de minsta grässtråna innehåller mer protein/MJ än hästen behöver. Jag börjar tappa tråden här eftersom fakta tycks ändra sig hela tiden...

Jag vet att en del tror att hästar blir pigga av enrgitillskott i maten. Det gäller nog högpresterande hästar i träning men inte en fet häst som ska bantas.
jag förstår inte riktigt ditt resonemang om olika energisorter. Allt överskott omvandlas till fett om det så kommer från stärkelsen i kraftfodret eller från fibrerna i grovfodret. Dessutom kan det vara direkt skadligt ur fångsynpunkt att ge en fet häst stärkelse.

Om du läser ordentligt så ser du att jag inte säger "energitillskott" utan "kraftfoder" vilket är två helt olika saker. Energitillskott kan man ge hästen i form av olja eller ett bättre hö. Det är även energi i lucern. Jag håller med om att pratet om energi är förvirrande, kanske skulle jag delat upp det i MJ och energi.

Det skulle kanske stått såhär:
Kraftfoder ska hästen ha för att inte vara seg vid ridning. En pigg häst arbetar effektivare och ryttaren orkar rida effektivare och använder hästen mer MJ än vad den har fått in på kraftfodret. Hästen har (om man tänker underhåll) redan fått i sig för mycket MJ, men inte genom rätt foder. Grovfoder gör inte hästen pigg, kraftfoder gör hästen pigg.

TS skrev i början av sin tråd att hästen gick i grushage, vilket i mina ögon är INGET gräs. Om hästen går på magert bete varför ge den hö alls om den nu ska banta? Hästar får faktiskt i sig ganska bra med mat även om det i våra ögon ser "nerbetat" ut. Proteintillskott brukar dessutom vara helt onödigt till fritidshästar under betesperioden eftersom de minsta grässtråna innehåller mer protein/MJ än hästen behöver. Jag börjar tappa tråden här eftersom fakta tycks ändra sig hela tiden...

Nu har vi inte sett hagen så det går inte att bedöma.

Om du läser ordentligt så ser du att jag inte säger "energitillskott" utan "kraftfoder" vilket är två helt olika saker. Energitillskott kan man ge hästen i form av olja eller ett bättre hö. Det är även energi i lucern. Jag håller med om att pratet om energi är förvirrande, kanske skulle jag delat upp det i MJ och energi.

Det är möjligt att jag inte förstår hur du menar men jag tycker att du motsäger dig själv. Du skriver att hästen ska få kraftfoder för att få extra energi (orkar inte gå tillbaka för att leta upp exakt ordföljd) det innebär för mig att kraftfodret ska ses som ett enrigtillskott. Att det sedan innehåller en del proteiner också förändrar inte saken för mig.
Det är klart att jag är medveten om att lusern innehåller energi.
Sedan anser inte jag att man kan dela upp det i energi och MJ.
All enrgi kan anges i enheten megajoule (MJ) eller i andra energienheter om man nu vill det.
Vad sokm gör en häst pigg har vi redan diskuterat. Jag ser inte ngn anledning att skriva samma sak en gång till.

Det torde vara VITAMIN-överskott. Vattenlösliga vitaminer.

Hur blir hästen då av med det kväve som finns i proteinerna?
Kvävet går ut med urinen och det som är kvar av aminosyrorna kan gå in i energi metabolismen. Men det går åt en hel del energi för kroppen att göra detta.

Nu har vi inte sett hagen så det går inte att bedöma.

Det är möjligt att jag inte förstår hur du menar men jag tycker att du motsäger dig själv. Du skriver att hästen ska få kraftfoder för att få extra energi (orkar inte gå tillbaka för att leta upp exakt ordföljd) det innebär för mig att kraftfodret ska ses som ett enrigtillskott. Att det sedan innehåller en del proteiner också förändrar inte saken för mig.
Det är klart att jag är medveten om att lusern innehåller energi.
Sedan anser inte jag att man kan dela upp det i energi och MJ.
All enrgi kan anges i enheten megajoule (MJ) eller i andra energienheter om man nu vill det.
Vad sokm gör en häst pigg har vi redan diskuterat. Jag ser inte ngn anledning att skriva samma sak en gång till.

Vad DU anser gör hästen pigg (ger hästen "energi") är inte samma sak som vad som gör alla individer pigga. Personligen har jag haft mycket bra erfarenhet av att minska lite grovfoder och öka på kraftfoder när hästen har upplevts som för slö. Och en slö häst tenderar man att rida mindre intensivt än en pigg häst. Alltså är det bättre med en pigg häst om man vill förbränna MJ.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama