titta hit alla.!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Calladora

Hejsan.

Tänkte berättamin historia om hästhantering, min kompis Hanna har fått hem ett kallblodssto på 5år hit till mig och min häst.
Kallblodet var hemskt bråkig och drog iväg med en i början vi tränade henne och hon blev mkt mkt bättre.

Nu i torsdags hade jag min häst med ett till varmblod, bredvid kallblodet.
Eftersom kallblodet är halt och itne får springa runt osv.
Jag tog ut min häst och flyttade henne till yttligare en hage så hon skulle få i sig lite grönt.
Kallbloder blir tp galet och tokgalopperar över hagen, jag ska då ta ut henne.
Sätter på henne repgrimman, går ut på täckten bredvid hagen, hon bråkar med mig och jag håller på att stanna och backa osv. tillslut går jag mot baken och såfort jg kommer bakom hennes huvud bara sticker hon, mina fingrar fasnar i grimskaftet.
Jag vet att jag aldrig lindade de för det är självklart för mig, men eftersom det är en knut längst ut så hakade den fast alltihopa.
Kallblodet tokgalopperar över hela täckten, ut på en grus väg och sedan 80m till på en asfaltsväg med mig släpandes efter.

Jag känner det brännas i benen av den hårde asfalten, jag tänker hela tiden, "jag måste få av det här" jag får upp handen som jag inte sitter fast i på grimskaftet och försöker förgäes få bort de, tillslut blir det en svacka och allting lossnar.

Jag ser kallblodet springa iväg men tänker bara på att jag måste hem, ser handen som det bara är helt röd av blod.

Jag går hem men minns inte nu hur jag gjorde de, i vilket fall kom jag hem ropade på mamma.
Klippte upp byxorna och såg bara blod, skinnflådda lår alltså.!

Jag fick frossa så vi åkt in på akuten, dom tvättade allting och la om det.

Det är en sak jag inte förstår, om man ska ha en unghäst så tycker jag man borde uppfostra dom, ägarna skiter väl i det utan det är bara bra om hon kan trava.!
Blir riktigt irriterad, dom lånar ut ett kallblod på 500kg till en litn tjej som knappt väger 40kg och säger hon är snäll ?
Det är SKANDAL.!!!
Hästen är inte livsfarlig om det nu är någon som tror de, men behöver någon som visar vad hon får och inte får.
Hon är ju så pass ung å det är bara bra :)

LITE Bilder på mina sår :

Bruten tumme:

Sv: titta hit alla.!!!!

Ajajaj! usch vad ont det ser ut att göra :crazy: Tur att det inte blev värre i alla fall! Man vill ju inte tänka på vad som sulle kunna hända med hovar flygandes omkring en...

Och tyvärr så finns det ju rötägg, min häst var sååå snäll sa säljarna, NH-tränad och inriden. Tjohejsan, det gick inte ens att ta in honom från hagen själv :smirk:

Krya på dej nu!

Det går säkert vända på det hela också...

Varför i hela friden ge sig på saker man inte klarar av?
Varför låna en så stor häst om man är liten och klen?

Har givetvs inte sett hur just denna häst är, men överlag är det gärna ett jävla gnäll på hästar och ägare när det i själva verket är så att man inte klarar av hästen.

:bow: Bra inlägg!

Många överskattar sin hästhanteringskunskap, och när det inte fungerar skyller de på hästen (eller hästägaren).

Hästar är inga leksaker :mad:

Till TS: kallblodstravare och nordsvenskar kan se hur gulliga och snälla ut som helst, men de är ofta ganska svårhanterade. Känsliga och lyhörda hästar, men de blir djupt förorättade om man bestraffar dem orättvist. Jag har själv två kallblodstravarston och en fjord/kallblodstravare och alla tre är mycket känsliga. Jag visar dem att jag respekterar dem och får respekt tillbaka.

Immer

Senast ändrad:

Man måste förstå att hästar är hästar och har mycket starka instinkter...

Om jag förstått det rätt så blev kallblodet stressat när hon lämnades själv i en hage, säkerligen beroende på att hon nyligen bytt miljö och inte visste vad som skulle ske nu.

Att börja träna en uppstressad häst går inte

Riktigt Horsemanship är att aldrig sätta sig eller framför allt hästen i den här situationen.

Sedan måste man ju tänka på att det finns fler sätt att hantera häst på en sitt eget. Denna kanske var van vid helt andra signaler

Ingen trevlig händelse,men man kan inte enbart beskylla utlånaren av hästen. Utan det är minst lika mycket hyrestagarens fel.Att överhuvudtaget låna ett kallblod och tro att de är lika fogliga och snälla som de ser ut ,ja då bedrar man sig. Visst det finns många individer som är snälla och lätthanterliga.Men min erfarenhet av Nordsvensk är att de är livliga också. Och som redan skrivits,man måste ha i åtanke att en ny häst på nytt ställe måste få tid på sig att landa och lära känna omgivningarna,individerna och rutinerna.

Hoppas ni tänker efter mer än en gång innan ni gör något nästa gång.För som sagt en häst är alltid en häst oavsett ras,storlek eller ålder.
Ska också tillägga att även den snällaste häst kan ändra sitt beteende när det lämnar hemmets trygga vrå och kommer till nytt ställe.Så det är lite chansning med att titta,rida eller provköra en häst på dess hemmaplan,för den kan bli en helt annan individ på nya stället.

Nu har jag inte sagt att dom bara kollade på henne, utan ägarna sa att hon var snäll.
När dom skulle in med henne från hagen klämde sig ägaren mellan dörren och hästen :S
Då börjar man fundera.

Detta var min kompis kallblod inte mitt.!
Och jag skyller INTE på hästen för det var inte hennes fel,
men ägaren kunde iaf sagt ltie mera hur hon var eller har jag fel ?

Min kompis är väldigt duktig inom hästar, vi har hållt på med några "problem hästar"
Vi kallar det mer "hästar med problem" ;)

han inte skriva klart allting.!

men det var itne meningen att jag skulle träna hästen, ta ut henne på gården och gå runt osv. :)

Jag förstår hur ni tänker, men det ända ägarna vill är att hon ska kunna resten skiter dom i, hästen får göra som hon vill osv.
Det tycker jag är fel.!

Förstår vad du menar men jag vill inte utifrån det du skrev stämpla hästen som problem eller med problem.Hon agera utifrån sin instinkt och hur hon lärt sig genom sin uppväxt,så i grunden är det "problem människa" som äger hästen. Att man har tagit hand om "problem" hästar innan ger inte automatiskt en kunskap i alla hästars bagage.

Att man har en viss kunskap om en viss indvids uppförande säger inte att man kan tampas med nästa hästs okunskap.

Nåväl denna diskussion lär inte kunna sudda ut det som hände ,men jag vill ialla fall framföra att man är aldrig fulllärd och att hästars "problem" orsakas oftast av felaktig hantering.

Hur då sagt att hästen var?

Enligt dig hade hon ju iaf varit hos er ett litet tag.
Mina hästar är också snälla men bär sig folk klantigt åt så kan det hända olyckor ändå.

Jag förstår din poäng, men det krävs ändå lite fantasi och inlevelseförmåga för att kunna hantera häst med problem.

Den här hästens problem var ju att den inte klarade av att vara sist/ensam i hagen.

Hade du tagit tillbaka kompisen hade hästen lugnat sig så den kunde gå städat.

Med erfarenhet så känner man också om en häst "tappar koncepterna" och är blockerad - då är det ingen vits att försöka göra ngt över huvudtaget.

I många satll har man samma rutiner hela tiden och gör saker på ett för människan bekvämt sätt, råkar man göra tvärtom då en dag så kan det bli såhär, med enhsät som fungerar helt bra annars.

Om ni noterat att hästen trängde stallägaren så visst ni ju att hästen var framåt, att ta med i beräkningen.

När saker händer så kan man leta syndabock - eller lära sig nåt :idea:

Nästa gång du går med en häst du inte känner till fullo använd:

*Hingskedja eller stigbett

*Handskar

*Grimskaft utan knut, håll höger hand under hakan och resterande grimskavft i vänserhand och inget hopvirat runt handen

*Hjälm

*Spö att lägga an på bogen om hästen går om mot dig

*Ta inte ut en häst ur hagen som tok galloperar och är helt hysterisk om du inte använder desa hjälpmedel.

ärligtalat så förstår jag faktiskt inte varför du skulle ta ut kallblodet över huvud taget? Låt det springa ihagen istället för att börja bråka med den. Det är ju tråkigt att det gick som det gick men det är inget man kan beskylla ägaren för. Hästen kanske fungerar perfekt med ägaren just för att den har respekt och ägaren vet hur hästen fungerar.
När hästen väl kommer till ett nytt stället med människor den inte litar på så kanske det inte är den där jättesnälla trygga hästen längre utan blir en uppstressad osäker häst. Även om ägaren skulle säga att hästen var jättesnäll eller jättebångstyrig så behöver det inte betyda att den är på samma sätt i er ägo.

Okej jag kanske ska säga om allting.!
skrev verkligen fel...

jag har gått med hästen förut utan problem och när hon kom så var honren odågan allt från mat-ridning.
Vi har hållt på med ledarskap och allt med henne och hon är verkligen underbar. det är hon.!
hon behöver bara veta sin plats lixom

varför jag tog ut henne ur hagen var ju eftersom hon var halt så fick hon inte springa, och hon tokgalopperade.
det var ju en ren olycka att hon sprang iväg, för jag hade ju bara tänkt ha ut henne på täöckten bredvid min häst så hon fick lugna sig lite.

det där med att linda grimskaftet, jag hade verkligen inte gjort de, jag har hållt på med hästar förut och vet dom små säkerhetsskälen.

men som sagt om jag ska vara helt ärlig så har hon det mkt bättre hos oss än hos ägaren, ägarn hade verkligen inte någon pli på henne alls, hon lindade grimskaftet runt handen och då drog kallblodet med henne in i stallet ?
dom tvingade in henne i transporten, och hon är mkt lugnare här än vad hon var där.!

sällskapet åt det här kallblodet var ett varmblod, hon följde också med hit. båda hästarna såg likadan ut.
kan ju lägga upp en bild också så ni ser.!
här är hon efter 3 veckor hos oss har har lagt på sig enormt (varmblodet)

Kallblodet har jag ingen sådan bild på kan fråga fodervärden.
efter att ha gått hos oss i 2 månader
såg hon ut såhär

Så helt ärligt tror jag båda hästarna har det mkt bättre här.!
kortfattat:
Jag skulle inte träna hästen, har ridit den förut, hållt på med henne jätte mkt, skulle alltså bara lugna ner henne.
men så skedde olyckan.

tar tbx det där om hur ägaren kunde låna ut den till min kompis.!
jag använde fel ord för de, men det jag menar är som jag tycker då, ska man föda upp eller skaffa sig en unghäst så tycker jag man ska behandla dom på rätt vis :)

varför i helskotta rakar man en så där mager häst?? hur ska den kunna hålla värmen?

Är hästen jättehalt så kanske den bör gå i en mindre sjukhage isåfall så att den inte kan skena runt hur som helst. Är hästen väl uppstressad så blir den ju garanterat inte bättre av att ta ut och leda den. Låt den hellre springa i hagen än med dig efter. Det kan ju vara så att hästen inte är van att bli lämnad själv i hagen och därför sprang runt men i regel brukar dom lugna sig rätt fort.

Jag säger detsamma!
(ägarna som rakat henne)

men som sagt jag känner hästen och vi hade inte hunnit göra en sjukhage.
Hon brukar lugna sig när man tar ut henne, men det var en olyka alltihop :P

Ja, det var en olycka.
vad jag och säkert många med mig inte förstod är varför du skyller den på hästen och tidigare ägare?

Du skrev också att du skulle hålla på och mixtra med nordiesn utanför hagen. Rygga, flytta undan osv.

Ja, det var en olycka.
vad jag och säkert många med mig inte förstod är varför du skyller den på hästen och tidigare ägare?

Du skrev också att du skulle hålla på och mixtra med nordiesn utanför hagen. Rygga, flytta undan osv.

Jag skyller de verkligen inte på hästen.!!!!!!!
det är inte hennes fel att hon inte blivit uppfostrad rätt,
men det med ägaren skrev jag att jag tog tillbaka ?
men ändå, om man ska ha en unghäst så tyckler jag man ska veta hur man ska göra med den osv.
man borde ju även kontrollera en häst annars än bara bakom sulkyn lixom.

Njaa, jag backade henne två gånger och kollade så hon lyssnade på mig osv :P

Men snälla du...

Förstår du verkligen inte att du med ditt trixande endast triggade en redan spänd häst?

Och hur kan du med säkerhet säga att hästen inte fungerat hos sin ägare?
Vad är rätt uppfostran? Hästar är individer och reageerar olika.
När man insett det är man på väg att fatta vad riktig horsemanship handlar om.

pga oförstånd och ingen erfarenhet? när jag var 14 hade jag inte heller någon större hum om hur hästar reagerar och hur man bör handla i olika situationer. Full lärd blir man aldrig även om man inbillar sig att man kan mer idag iallafall.

så länge ts tar till sig de råd folk ger och kanske tänker till en gång till nästa gång så slipper denna tråkiga olycka hända igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 912
Senast: liiinnea
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 942
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar