Titlar viktigt?

Sv: Titlar viktigt?

Jag har för mig att Fredrik Lindström tar upp det i boken Världens dåligaste språk och där säger han att det fanns en ni-reform innan du-reformen. Så istället för att tilltala någon med titel + efternamn fick man säga 'Ni' till en person vilket måste ha underlättat en hel del.

'Titel Efternamn' blev 'Ni' som blev 'Du'.
 
Sv: Titlar viktigt?

Suttit och slötittat litet på Paint-EM i Tyskland några dagar, och noterat att en och annan tävlande valt att skriva in sig med titel. Således kan man i startlistorna hitta både Ingenjör XX och Doktor YY. Titlar är förvisso vanligare i många andra länder än vårt titel-sekulariserade Sverige, men jag kan ändå inte låta bli att fascineras litet. Det finns alltså relativt unga mäniskor runt om mig som tycker det är relevant, kanske till och med lämpligt, att även i civila sammanhang långt ifrån yrkeslivet presentera sig med titel.
Presenterar eller anmäler du dig med titel - förutsatt att du har en - i civila sammanhang som på en ridtävling, på en grillfest, på ett föräldramöte, på bilprovningen, vid läkarbesök, för sotaren etc...? Hur viktig är din titel för din självbild?

Du går bra för golit, men inte Ni eftersom det inte finns i svenska. Vill någon inte dua golit får de banne mig använda minst hr

om golit inte är i Finland, då förväntar sig han sig precis som i Tyskland ett hr före titel, om man inte duar förstås
 
Sv: Titlar viktigt?

Håller med! Jag brukar också läsa titlar på gravstenar.

Jag tycker det är roligt att veta vad folk jobbar med, det är väl en av de snabbaste sätten att presentera sig. Man vill veta namn och vad jobbar du med brukar väl bli en fråga som kommer ganska fort i sociala sammanhang.

Men "vi Svenskar" är väl lite jante. Ingen ska tro att den är mer än någon annan. Kan tänka mig att det är därför en del inte gillar titlar??!!

I min "värld" spelar det inte någon roll om någon är rymdforskare eller bonde jag behandlar ändå folk på samma sätt. Aldrig i livet jag skulle börja fjäska för någon bara för att de har en "fin" titel.

Men det är vad jag tycker det.:)

Nej inte alls... Du är mycket nytt i Sverige. Å andra sidan underlättar det mycket på exempelvis krogen. Om en okänd person kom in var man tvungen att köra passivum. Vill det beställas?
 
Sv: Titlar viktigt?

Jag har för mig att Fredrik Lindström tar upp det i boken Världens dåligaste språk och där säger han att det fanns en ni-reform innan du-reformen. Så istället för att tilltala någon med titel + efternamn fick man säga 'Ni' till en person vilket måste ha underlättat en hel del.

'Titel Efternamn' blev 'Ni' som blev 'Du'.

Nej, det blev aldrig Ni. Det hade varit väldigt oartigt.

Titel, du eller bror.

Ni blev ett senare påfund när man blev osäker och fru, herrn och fröken kändes lite extra allt
 
Sv: Titlar viktigt?

Precis, ni användes bara "neråt", därför hajar jag till när ett affärsbiträde kallar mig "ni". Jo, jag vet att det handlar om "ny-niandet" och är artigt, men för mig som var barn före du-reformen blir det fel. :p
 
Sv: Titlar viktigt?

Hade att göra med en Herr Rechtsanwalt X.Hans fru, som var hemmafru
titulerades med Frau Rechtsanwalt X.
Så när min titel kom på tal så var jag ju tvungen att tänka efter.
Eftersom jag lyckats ta reda på att han var jakttokig(vilket passade mig bra)
klämde jag till med Vorstwird.*
Och blev då presenterad som Hr Vorstwird XX:D
*Skogs-brukare/förvaltare/ägare
På svenska skogsbonne

Forstwirt ska du nog stava det
 
Sv: Titlar viktigt?

Titlar är extremt viktigt i Tyskland. Det finns en del Frau Dr. Dr. som jag har sett. Och man får inte glömma bort titeln, dödsynd. I arbetslivet är man inte du med varandra utan vidare utan man tilltalar varandra med efternamn. Herr Dr. Grund.
 
Senast ändrad:
Sv: Titlar viktigt?

Titlar är extremt viktigt i Tyskland. Det finns en del Frau Dr. Dr. som jag har sett. Och man får inte glömma bort titeln, dödsynd. I arbetslivet är man inte du med varandra utan vidare utan man tilltalar varandra med efternamn. Herr Dr. Grund.
Jo, jag har ju förstått att akademiska titlar fortfarande ses som väldigt viktigt i arbetslivet i Tyskland. Men hur pass informella sammanhang gäller det? Uppenbarligen finns det de som ser en ridtävling som tillräckligt formell för att ange akademisk titel, men gör man det på anmälningslistan till ett spinningpass (motsv)? Under en krockettävling (motsv) med grannarna? På föräldramöte i skolan?
 
Sv: Titlar viktigt?

Jag sitter i presidiet för ett europeiskt forskningssamfund med stor andel tyska medlemmar och styrelseledamöter. Jag inleder alltid den första kontakten med "Dear Professor X" eller "Dear Dr X", men i den fortsatta korrespondensen så flyter det oftast över i "Dear Hermann/Gotlind/etc.". Det är dock möjligt att det beror på att även tyskarna är medvetna om att titlar inte spelar så stor roll i många andra länder och att de anpassar sig till det när de kommunicerar med icke-tyskar. Jag har dock inte uppfattat att titlarna har ansetts som särskilt viktiga. I akademiska sammanhang så presenterar sig de flesta som "Hermann" och "Gotlind" och inte som Professor X och Dr Y.

Däremot hör jag om andra som har upplevt det på annat sätt. Det verkar känsligt att använda "du" istället för "sie" till någon som har högre akademisk titel eller position än en själv. En svensk tysklandsboende bekant berättade för mig hur hennes man (och tillika kollega) en dag blev "du" med institutionens professor. På något sätt så trodde hon att duandet även omfattade henne så hon började också tilltala professorn med "du" istället för "sie". Men oj oj oj vad fel hon hade! :nailbiting:
 
Sv: Titlar viktigt?

Mitt intryck är att tyska professorer är mer petiga med sina titlar (gärna alla på rad) inom teknik och naturvetenskap än inom humanioria. (När det gäller samhällsvetare saknar jag erfarenhet.) Men också att de, när man mailar på engelska, ofta rätt fort övergår i avspänd amerikanskinspirerad scientenglish. Det är ju också den engelska båda parter behärskar.
 
Sv: Titlar viktigt?

Det stämmer säkert som du säger och jag är ju lite inne på det jag med. Språk och kultur är ju ofta nära sammanlänkade med varandra och då är det nog naturligt att vissa kulturella drag suddas ut när man växlar över till ett annat språk.
 
Sv: Titlar viktigt?

Har för mig att det finns kvar nån sorts högstämd titulatur i Nederländerna men som bara används i ytterst formella sammanhang. Även om det ursprungligen användes tex även i vanliga brev och på adresser på kuvert och liknande.

( I varje fall påstår min holländske sambo det).

Han som har doktorsexamen ( i astronomi) skulle då tituleras med nåt i stil med " högt vällärde herr doktor XXXX".

I och för sig så hade det ju kunnat vara kul om alla brev man fick inleddes med nåt sånt eller stod på ens reklamutskick.

Tex om man var snickare:

Till ers högt händiga Fröken Patricia Karlsson.

Eller om man var lokalvårdare.

Till ers högt renlige och ordningsamme Herr Lars Persson.

:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp