Titlar viktigt?

Sv: Titlar viktigt?

Jag är mer stolt över prestationen att ha skaffat mig en lång utbildning än att jag är råkar vara juridiskt sammankopplad med en man så i de sammanhang där jag måste välja så tar jag min akademiska titel.

Jag tror aldrig att jag har varit med om att nån presenterar sig med titlar i Sverige i ett irrelevant sammanhang faktiskt. I relevanta sammanhang är det väl rätt många som presenterar sig med titel, allt från på flyget till i vården.
 
Sv: Titlar viktigt?

I relevanta sammanhang är det väl rätt många som presenterar sig med titel, allt från på flyget till i vården.

Du menar alltså personalen?

Jag skulle ramla av stolen om min medpassagerare på planet presenterade sig som Civilingenjör Svensson.
 
Sv: Titlar viktigt?

:) Ja precis, kapten Si och doktor Så. Jag skulle bli väldigt förvånad om nån använde sin titel för att presentera sig som privatperson. Men fortfarande är det ju inte helt ovanligt exempelvis i vår bransch att folk har ringar som signalerar vilken examen/grad de har. Det är ju också en sorts titelpresentation om än lite mer diskret.
 
Sv: Titlar viktigt?

Javisst. Det finns ju även ingenjörsringar, i alla fall för civilingenjörer, jag vet inte hur det är med övriga ingenjörer på den punkten.

I vår kultur bär man ju också ofta ring/-ar för att markera just det där bandet till en man/kvinna, som du skrev om förut.
 
Sv: Titlar viktigt?

Man kunde även köpa en examensring när man tog magisterexamen på min tid, oavsett ämne. Möjligtvis även en enklare ring vid en kandidatexamen, men det kan vara att jag minns fel om det. Sen är det lite konstigt med vigselringar också kan jag tycka, även om man kan tolka det mer som en symbol för sin privata del, alltså något man fortfarande är glad för. En examen man tog för 10-15 år sen kan knappast vara värd att gå runt med en symbol för varje dag.
 
Sv: Titlar viktigt?

Flera civilingenjörer jag känner bär sin ring år ut och år in. Jag antar att det delvis är en vana, inte något slags dagligt aktivt val att uttrycka glädje och stolthet.

Det förekommer också att samma person bär förlovnings- och vigselring samt ingenjörs- och doktorsring. I åratal.

Det är främmande för mig, men jag känner för övrigt helt normala människor som gör så.

Magisterring, har jag aldrig hört talas om, men tex sjuksköterskor kan ju ha en brosch. Men den bidrar ju också till att patienter kan se vilken befattning personen har, och fyller därmed en mer praktisk funktion.
 
Sv: Titlar viktigt?

Jag skulle vara glad om jag hade en sådan titel, så jag skulle kanske kunna tänka tanken att överanvända den lite :D
 
Sv: Titlar viktigt?

Om jag hamnade i finkan i Brasilien skulle jag förmodligen använda min titel (MA). När jag läste brasisliansk realia sade läraren att akademiker fick bättre celler än icke-akademiker och nån jäkla nytta ska man väl få ha även av en humanioraexamen? O_o
 
Sv: Titlar viktigt?

*kl*

Jag är rätt stolt över min titel om än inofficiell... "kärnhäxan", det står tom på min hjälm :p

I övrigt skiter jag totalt i titlar, det säger så lite om vem man är.
 
Sv: Titlar viktigt?

Stod det inte förr ibland yrke i telefonkatalogen? Har för mig det från när jag var liten. Inte samma sak som titel, men ändå.
 
Sv: Titlar viktigt?

Presenterar eller anmäler du dig med titel - förutsatt att du har en - i civila sammanhang som på en ridtävling, på en grillfest, på ett föräldramöte, på bilprovningen, vid läkarbesök, för sotaren etc...? Hur viktig är din titel för din självbild?

Aldrig i livet!

Häromåret skrev en man i vår lilla by ett mail till en massa andra här i byn. Mailet var ganska upprört på grund av en specifik händelse och handlade bland annat om bilarna som kör fort på byvägen. Mailet avslutades med "Bergsingenjör XX sambo med NN". O_o

Mannen är några år yngre än mig (ca 40)!! Jag blev mest full i skratt. En ung man som använder TITEL som någon slags "effekt" i ett argt mail till grannarna. Och dessutom lite mansgrisigt.... för sambon (kvinna) var inte omnämnd med titel minsann. Kanske har hon inte en tillräckligt "fin" titel enligt honom....

Så, nej, jag fattar inte alls. Enda gången jag skulle använda min "titel" i privata sammanhang är väl om någon frågar "vad jobbar du som?".
 
Sv: Titlar viktigt?

Stod det inte förr ibland yrke i telefonkatalogen? Har för mig det från när jag var liten. Inte samma sak som titel, men ändå.

Jo, det gjorde det, om man skrev sitt yrke i formuläret som man fick fylla i för att komma med i telefonkatalogen (om jag minns rätt). Mina kompisar och jag skojade rätt mycket om knäppa yrken man skulle kunna påstå att man hade.
 
Sv: Titlar viktigt?

Titlar är kul. Jag brukar läsa på gamla gravstenar. Lektor, ingenjör, kyrkvärd.
Fröken är jag, hoppas på något roligare till gravstenen.

En som jag av en slump hittade på nätet...

img_35071_111873028.jpg


Annars är min favorit nog "Ledamot i Andra kammaren". Kändes lite oväntat att hitta en sådan på kyrkogården i en liten norrländsk by.
 
Sv: Titlar viktigt?

En som jag av en slump hittade på nätet...

img_35071_111873028.jpg


Annars är min favorit nog "Ledamot i Andra kammaren". Kändes lite oväntat att hitta en sådan på kyrkogården i en liten norrländsk by.

En lägenhetsägare var en person som ägde t.ex. ett friköpt torp, han ansåg sig alltså vara lite "finare" än vanliga torpare som inte ägde sina torp. Så alla här som äger en liten hästgård på några ha skulle nog kunna kalla sig lägenhetsägare. :D
 
Sv: Titlar viktigt?

Håller med! Jag brukar också läsa titlar på gravstenar.

Jag tycker det är roligt att veta vad folk jobbar med, det är väl en av de snabbaste sätten att presentera sig. Man vill veta namn och vad jobbar du med brukar väl bli en fråga som kommer ganska fort i sociala sammanhang.

Men "vi Svenskar" är väl lite jante. Ingen ska tro att den är mer än någon annan. Kan tänka mig att det är därför en del inte gillar titlar??!!

I min "värld" spelar det inte någon roll om någon är rymdforskare eller bonde jag behandlar ändå folk på samma sätt. Aldrig i livet jag skulle börja fjäska för någon bara för att de har en "fin" titel.

Men det är vad jag tycker det.:)
 
Sv: Titlar viktigt?

Fast det beror ju på hur man gör det. För mig är det ju t.ex lättare att förklara att jag räknar pengar på det stora försäkringsbolaget än att hävda att jag minsann är civilekonom. Titlar är ju inte alltid så tydliga med vad man gör i livet och mer än en greve är väl egentligen bonde om man ser till sysselsättning...

Vill någon spela titelbingo kan jag faktiskt även dra till med trumf-kortet Lord...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15447222.ab

Fjolårets julklapp. :D
 
Sv: Titlar viktigt?

Knapplån

Det där med att tilltala varandra med titlar försvann väl ungefär samtidigt som du-reformen kom? (Om jag inte minns helt fel nu)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp