Titlar viktigt?

Snubbelfot

Trådstartare
Suttit och slötittat litet på Paint-EM i Tyskland några dagar, och noterat att en och annan tävlande valt att skriva in sig med titel. Således kan man i startlistorna hitta både Ingenjör XX och Doktor YY. Titlar är förvisso vanligare i många andra länder än vårt titel-sekulariserade Sverige, men jag kan ändå inte låta bli att fascineras litet. Det finns alltså relativt unga mäniskor runt om mig som tycker det är relevant, kanske till och med lämpligt, att även i civila sammanhang långt ifrån yrkeslivet presentera sig med titel.
Presenterar eller anmäler du dig med titel - förutsatt att du har en - i civila sammanhang som på en ridtävling, på en grillfest, på ett föräldramöte, på bilprovningen, vid läkarbesök, för sotaren etc...? Hur viktig är din titel för din självbild?
 
Sv: Titlar viktigt?

Alltså att hålla på sin titel utanför yrkeslivet?

Bevaremigväl, nej! Det är snarare viktigt för min självbild att jag inte gör sådant.

Därutöver kan jag väl säga att om jag måste säga en titel, är jag glad om det är på engelska och jag kan välja Ms. En kvinna som står för sig själv, inte relateras till sin man eller brist därpå.

Och så en gång när ett helt puckat bokningssystem på nätet för något så simpelt som bord på en restaurang i Stockholm gav mig alternativen Mr, Miss, Mrs och Dr, så kunde jag inte motstå den absurda komiken i att faktiskt kryssa för Dr. Det är enda gången jag använt titel utanför jobbet (inom jobbet gör jag det vid behov - egentligen aldrig på svenska - för att inte bli titulerad professor av misstag.)
 
Sv: Titlar viktigt?

I ett sammanhang där det är viktigt med titel skulle jag förstås använda det. Men hemma i Sverige... ...aldrig!
 
Sv: Titlar viktigt?

För min egen del har titel ingen betydelse.
Men när man kommer ner i Europa så ändrar detta sig radikalt
Och..man får ju, ska ju ta seden dit man kommer...
 
Sv: Titlar viktigt?

I Tyskland är det ju viktigt med titlar.
I telefonkatalogerna stod det ofta tre-fyra på raken (Herrn Doktor Professor ex)

Men jag tycker det är skönt att så inte är fallet i Sverige.
 
Sv: Titlar viktigt?

I Tyskland är titlar jätteviktigt.

Företaget jag jobbar på är en advokatbyrå med två tysklandskontor och de tyska juristerna tilltalas alltid med Dr. XX eftersom de nästan allihop har doktorerat. Det gäller såväl muntligt som i skrift. Vi svenskar tilltalar dem dock konsekvent vid förnamn, något som de stackars doktorerna verkar ha vant sig vid vid det här laget. ;)

Jag har även stött på det i andra sammanhang vad gäller Tyskland.
 
Sv: Titlar viktigt?

I Tyskland är titlar jätteviktigt.

Företaget jag jobbar på är en advokatbyrå med två tysklandskontor och de tyska juristerna tilltalas alltid med Dr. XX eftersom de nästan allihop har doktorerat. Det gäller såväl muntligt som i skrift. Vi svenskar tilltalar dem dock konsekvent vid förnamn, något som de stackars doktorerna verkar ha vant sig vid vid det här laget. ;)

Jag har även stött på det i andra sammanhang vad gäller Tyskland.

Är det inte tom.Herr/FrauRichter Dr. Schmidt?

Dessutom skulle man stöta på Herr Dr. Schmidt på stan så hälsar man på Herr dr. först och sedan hälsar man
på Frau Richter Schmidt...
 
Senast ändrad:
Sv: Titlar viktigt?

Jag tycker titlar är tramseri utanför yrkeslivet. Där fyller de sin funktion genom att tala om vilken uppgift en person har i ett visst sammanhang. Utanför jobbet behöver andra inte veta vad jag gör för att försörja mig.
 
Sv: Titlar viktigt?

KL

jag har inte doktorerat an sa nej ;) och att ha MSc MRes BSc Hons framfor mitt namn ar lite latt OTT, och da far jag egentligen lagga till tva mindre titlar ocksa. Men nej, utanfor mitt jobb kanns det lite onodigt att papeka sadana har grejer.

daremot gar jag under Mrs i Storbritannien beroende pa vad det ar. Helst med stallen som banken som kan vara riktigt traliga har sa lite formalitet runt det hela brukar hjalpa.
 
Senast ändrad:
Sv: Titlar viktigt?

Utanför jobbet behöver andra inte veta vad jag gör för att försörja mig.

Titeln säger ju ofta inte ens vad man gör för att försörja sig. Antingen markerar den kön, som Mr, eller kön+civilstånd som Miss/Mrs, eller så hänger den ju mer ihop med ens examen än med ens yrke. Dr, tex, kan man ju vara i en lång rad ämnen, och man kan ha ännu fler möjliga befattningar. Snarare är väl titeln just ett slags "finhetsmarkör" än en befattningsbeskrivning, och att vi inte kör så mycket med sådana finhetsmarkörer i Sverige är ju bara bra.
 
Sv: Titlar viktigt?

Hmm. Tror inte det men är inte säker.

Hade att göra med en Herr Rechtsanwalt X.Hans fru, som var hemmafru
titulerades med Frau Rechtsanwalt X.
Så när min titel kom på tal så var jag ju tvungen att tänka efter.
Eftersom jag lyckats ta reda på att han var jakttokig(vilket passade mig bra)
klämde jag till med Vorstwird.*
Och blev då presenterad som Hr Vorstwird XX:D
*Skogs-brukare/förvaltare/ägare
På svenska skogsbonne
 
Sv: Titlar viktigt?

Titeln säger ju ofta inte ens vad man gör för att försörja sig. Antingen markerar den kön, som Mr, eller kön+civilstånd som Miss/Mrs, eller så hänger den ju mer ihop med ens examen än med ens yrke. Dr, tex, kan man ju vara i en lång rad ämnen, och man kan ha ännu fler möjliga befattningar. Snarare är väl titeln just ett slags "finhetsmarkör" än en befattningsbeskrivning, och att vi inte kör så mycket med sådana finhetsmarkörer i Sverige är ju bara bra.


precis. Maken spelar ibland golf med ett gang Indier (rent generellt ar det kulturen som ar mest inne pa titlar) som hela golf rundan gar omkring och kallar varandra 'Dr, Ingengor, eller vad det nu kan vara' och efternamn medan maken kallar dem vid fornamn och de honom. Namnas kan ju ocksa att Indierna har kannt varandra i aratal och har umgatts mycket ... men kan inte komma ifran efternamnet.:p
 
Sv: Titlar viktigt?

Titlar är kul. Jag brukar läsa på gamla gravstenar. Lektor, ingenjör, kyrkvärd.
Fröken är jag, hoppas på något roligare till gravstenen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp