Tipsa mig om hundras nu!

Sv: Tipsa mig om hundras nu!

Schnauzer kanske skulle kunna vara något? Dock har ju de flesta en del jaktlust. Annars är de med på det mesta du vill hitta på!

R-Ridgeback eller worsteh :idea: ! Roliga hundar att arbeta med bägge två!

Thindra skrev:
R-Ridgeback eller worsteh :idea: ! Roliga hundar att arbeta med bägge två!
Glämde elelr weimaran (stavningen :confused: ), en så snygg hund!!!

W är snygg, men varför köpa en utpräglad jakthund när man inte har jaktintresse...?

Som W-ägare är jag väldigt skeptisk till alla som köper "en snygg hund", sen står vi där med hundar som knappt vet vad en fågel är... Samma sak med vhorsten, som dock faktiskt är mycket med utpräglad jakthund än W, weimaranern har iaf några linjer som ngt lugnare, men det är inget att eftertrakta...

Bebben:
Kollat på holländaren nåt?? Holländsk Herdehund alltså:) Min kusin har en väldigt trevlig hane, det enda hindret jag kan se är ju då pälsen... Han är lugnare än belgarna, men inte fullt så "skarp" som en schäfer, inte rätt ord, men svårt att beskriva...

Tänkte lite på dobbermann, men antar att du redan har plockat bort dem eftersom de inte har förekommmit i disskussionen. Annars är ju W ett alternativ, om du är sugen på att börja med lite jaktträning;) I så fall så har du en med en del tips här:)
Funderade annars lite på pointern, men de är väldigt utpräglade fågelhundar...

//E

Senast ändrad:

Cocker är ingenting för mig, känner ett flertal Am. Cocker, Eng Cocker och Springer Spaniel. Passar inte mig..

Njaa. Gillar egentligen inte deras utseende. Riesen hade varit väldigt intressanta om dom hade haft "normal" päls.
Usch, gud så kräsen jag är :o

Ja, Ridgeback är jag mer nyfiken på faktiskt. Verkar vara en trevlig ras, som passar in på min beskrivning. Kan dock inget om deras jaktlust?

Prata med Pinglan ( här på buke ) hennes Shumba är helt underbar ( RR kille ) En vännina till mig har precis fått valpar ( RR ) ;)

Jo, jag har kikat på Dobbis också, men hittar inga som imponerar på mig direkt :crazy: Dom jag träffar som har bra och fina meriter är ändå inte som jag vill ha dom i psyket. Ofta stirriga och hoppiga. Verkar inte finnas lika stabila Dobbisar längre?

Ringde för många år sedan till en RR-uppfödare för att prata lite om rasen, vi hade tyckt att det hade varit intressant att prova en som grishund (jag menar, kan de jaga lejon i Afrika, så varför inte gris i Skåne...?). Men hon påstod iaf att i stort sett all jaktlust var bortavlad, men att det fanns på vissa individer.

Hur sant det är, det är en annan sak...

//E

Träffade en import från *tänker efter*, Ungern och han är väldigt stabil och fin, så man kanske ska kolla på importlinjerna i stället på dobbern..?

//E

Ja, importerna är mycket bättre än dom svenska. Både dom med importer nära bak, eller dom som själva är importerade. Förstår inte varför svenskarna ska göra dom så satans mesiga, alla fina bruksraser?

Jag tror att RR är en hund för dig. Stor, go och arbetsglad!

Dom har tämligen lättskött päls, som man ifs måste borsta ur när dom fäller vinterpälsen, men dom släpper inte drivor av hår eftersom det mesta ligger kvar i pälsen tills man borstar bort det..
Annan lämplig ras kan vara Lapsk vallhund (namnet till trots (och i motsats till BC) inte direkt en vallhund) Medelstora korthåriga hundar som hänger med på allt. Bra psyke, lättlärda, trevliga, sociala hundar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 132
Senast: Narcissa
·
Hundavel & Ras Vi har haft schäfer (hanar) i nästan 30 år och nu när "vår" uppfödare inte längre föder upp hundar så bestämde vi ganska tidigt att det...
Svar
19
· Visningar
3 077
Senast: Soso
·
Övr. Hund Det var inte alls planerat att min framtida hund skulle dyka upp nu. Hundgården skulle först byggas ut till minst 95 kvm, jag skulle...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat