H

HallonDoft

Jag vill läsa på!
Har ni bra boktips om hästhantering, ridning, ja hästvård och hästar i allmänhet egentligen!
Tyvärr lär man sig inte allt på ridskola eller som medryttare heller för den delen. Vissa saker kan man behöva läsa sig till! :laugh:

Sv: Tips!

Jag är en riktig bokmal så har massor av favoriter!

*Hästhållning i praktiken av Mats Mellberg. Var studiematerial på hästskötarutb, jättebra!

*Ryttarens guide av Per Dahlgren och Helena Tovås Persson. Tar upp allt kring ridning och dagligt arb-rutiner med hästar bra och med fina bilder.

*Håll hästen frisk av Harry Petersson och Bernt Green. Tar upp alla sjukdomar och skador man kan tänka sig, jätteintressant!

*Hälsoråd för häst, från apoteket.

*Hästens själ av Hempfling.

*Utbildning av den unga hästen- kommer inte ihåg vem som skrivit den.

*Hästens biologi- också skolmaterial. bra foderlära, visar hur man räknar foderstater

Säg till om du vill ha fler tips :laugh:

Hempfling (dansa med hästar), Perry Wood och Sally Swift gillar jag.:love: Även Mellbergs Hästhållning i praktiken.

Sedan har vi på engelska Tug of War (lite svårläst men väldigt nyttig) och Anja Berans "In Deference".

Tycker även om Bent Branderups böcker fastän jag inte rider Akademiskt utan klassiskt.

Grunden för att lära sig vettig hantering och ridning tycker jag är:

Hästhållning i praktiken av Mats Mellberg
Ridlära av Bo Tibblin
Hopplära Strömsholmsmetoden

Sen kan man gärna bygga på med

Håll hästen frisk
Allt om hästen Biologi Utfodring Avel

Tack för toppentips! Nu ska det letas böcker på bibblan och i bokhandeln!

håller med de som gillar perry woods rid i harmoni med din häst och hempflings böcker:laugh:

Tänk som din häst - Michael Peace och Lesley Bayley är en bok jag verkligen kan rekomendera! Den är verkligen jätte bra och jag har lärt mig super mycket av den :)

Gotte

Om du tycker att det är OK med engelska så är "How to create the perfect riding horse" av Perry Wood också super........ Ett annat tips är "Lär känna din häst - träning från marken" av Lesley Bayley - där får man veta lite om en massa olika metoder som man sedan kan läsa vidare om.
Och om du snubblar över en clinic med Perry Wood - besök den! SÅÅÅ mycken klokskap!

Kanske svårt med terminologin på engelska! Men absolut värt ett försök!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 417
Senast: EZMK
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar