R

Rebecca-M

Hejsan
Jag har en ponny, som är hur trevlig som helst, hoppglad och duktig på dt mesta.

Jag har börjat tävla med hnm, 2 pay n jumps, och deb. LD - LC idag, men när han väl kommer in i ett nytt ridhus, med nya hinder, ny miljö, så blir han väldigt spänd. Stannar på banan, vägrar gå framåt och vägrar på hinder.
Detta är då väldigt tråkigt eftersom att vi vet att han har kapacitet, men vill att han ska kunna åka runt till nya ställen utan att känna den rädslan.

Jag har fått tipset att bara åka runt så mycket som möjligt, nöta på, träna på tills han får rutin, då han inte är tävlad lokalt förut, endast på hemmaklubb, och jag tänkte höra om ni tror att dt är det bästa sättet?
Om ni har andra förslg får ni gärna dela med er av tipsen:grin:

vphkcx.jpg
- På framhoppning

Sv: Tips ?

Försök åka och träna/hoppa pay n jump och sånt på andra klubbar i närheten. Det finns inga andra sätt än att öva på ovana miljöer så att ponnyn lär sig att det inte är farligt. Kanske du kan hoppa några låga, typ 50 cm eller så bara för att koncentrera er på "läskigheterna" istället för att behöva tänka så mycket på hindren.
Också viktigt förstås att du är lugn och avslappnad och övertygar honom om att det inte är farligt.
Och som sagt, absolut försök träna i andra ridhus än det ni brukar träna i om det finns möjlighet.

Nä precis som ovanstående sa så är det helt enkelt det enda sättet. Försök att åka på så många tävlingar/ pay and jump i närheten osv som du kan. Jag tycker också att du kanske ska åka på några där det är lite lägre bara för att träna på det läskiga, så han iaf inte känner krav på sig att det är högt osv :) Massa lycka till :D

Nä precis som ovanstående sa så är det helt enkelt det enda sättet. Försök att åka på så många tävlingar/ pay and jump i närheten osv som du kan. Jag tycker också att du kanske ska åka på några där det är lite lägre bara för att träna på det läskiga, så han iaf inte känner krav på sig att det är högt osv :) Massa lycka till :D

Tacktack, ja dt är nog det bästa sättet, bara tränatränaträna :p

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 108
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar