J

J-e-s-s-i

Nu har jag haft min ridtravare i 8 månader. Jag rider inte ut på honom själv då han börjar stegra och blir orolig när han är utan någon annan häst Jag har börjat rida honom ute ensam när mamma går med. Men helt ensam får jag inte rida ifall jag skulle rammla av. Så det blir att jag rider ofta i ridhuset och i padocken. GÅr även många promenade med honom.

Men jag undrar om ni har några tips jag kan träna på i ridhuset/padocken? Han går i form i skritt och trav, jag har lärt honom ställa höger och vänster, bakdelsvändning, rygga rakt bak, rygga som ett L och hoppa låga hinder. Jag har ingen sadel (rider alltså barbacka) så jag har inte lärt honom galopp skänkel än. Men han kan galopp på komando när man longerar.

Men har ni några tips på vad jag kan lära honom? Tanken är att vi ska tävla dressyr om ca ett år kanske. Dock bara klubb.

Sen har jag en till fråga, hur mkt ska hästen kunna för att räknas som grundriden?

Sv: Tips?

För det första så tyckerj ag att du bör skaffa en sadel, om du tänker tävla dressyr om ett år, sen är jag lite tvivelsam till om du hinner få in galoppen på honom, såpass bra så du kan ställa upp på en dressyrtävling inom ett år.

För det första så tyckerj ag att du bör skaffa en sadel, om du tänker tävla dressyr om ett år, sen är jag lite tvivelsam till om du hinner få in galoppen på honom, såpass bra så du kan ställa upp på en dressyrtävling inom ett år.

Ridtravareföreningen har klubbtävlingar utan galopp, alltså bara skritt och trav. Sen är tävla bara ett mål jag har alltså inget jag har "bokat in".
Har har vuxit ur två sadlar så länge jag har haft honom så jag har inte råd med en till sadel just nu. JAg väntar tills han har musklat mera.

som jassica skrev skulle jag inhandla en sadel till hästen, varför inte en bomlös?!
sen hade jag fokuserat på problemet som är uteritterna och att du inte kan rida själv på honom! till slut kommer hästen göra dumheter för den vill inte gå i paddock/ ridhus jämt! har du ingen som kan rida i hop med dej vid uteritter?
En sådan andledning att man kan trilla av kan man inte skulla på! då kan man ju inte riga alls! ( för det måste man ha med i beräkningarna att man kan trilla av när man rider!)
utan ut och rid i hop med någon och till sist kan du kanske rida först och sedan kanske ni kan dela på er på hemvägen!
Lycka till!!

Ja, men kan nog inte städa bort problemen under mattan, kan även förstå att det inte är så roligt att rida ute ensam när det är så. Har du kunskaperna för att kunna säga åt honom att inte bete sig så då ni är ute ensam? Han verkar ju inte ha något problem då ni är ute och går så det borde ju egentligen inte vara det då du rider på honom.
Har du inte riktigt koll på honom i naturen, hur ska du då kunna ta med honom till ett nytt ställe med massor med nya hästar, människor och saker?

Tipsen jag skulle ge är nog att vara mycket konsekvent och ta det i småsteg. Du ska visa honom att det inte är okej att hålla på så där! Och kom ihåg, det värsta du kan göra är att hoppa av, fullfölj det du har börjat på i alla lägen!

Lite nyfiken fråga bara, varför köpa en travare om du vill tävla i dressyr? Inget emot travare, har själv en hel drös men jag har mkt svårt att tänka mig en travare på dressyrbanan

Jag har en bomlös sadel. Men den snurrar runt. Även fast sadel gjorden är spänd så snurrar sadeln. Så den rider jag inte i längre.

Jag rider ut så ofta jag har någon att rida med. Det är några gånger i veckan så det blir ju inte bara ridning i ridhus. Men min fråga var ju tips om saker jag kan lära honom när jag rider i ridhuset.

För att komma till ridvägarna måste man rida över en bil väg. Min häst är inte 100% trafik säker + att han inte är van att vara ute ensam. Jag rider ju barbacka oxå det gör ju inte saken lättare. Jag går en promenad med honom ute efter jag har ridit just för att träna det. Men de var inte min fråga.

Jag köpte en travare för att jag blev kär i honom på en gång. Tittade på alla möjliga raser och hästar innan jag köpte honom. JAg är ingen tävlings människa men jag kommer tävla i hopp och dressyr på klubb nivå. VI har tävlat hoppning och det har gått jätte bra.

Men vem säger att inte travare kan tävla i dressyr?! VIsst jag fattar ju själv att dom inte har dom bästa stegen för högre klasser men alla vill inte komma dit heller.

Du har ju kommit en bit. Vad du också kan smyga in är framdelsvändningar. Inte för många steg utan kanske bara 2 steg och sedan framåt.

Skänkelvikning med fokus på rak häst och benförflyttning är ju också en övning du kan börja med. Lättast är att du börjare 1 m innanför spåret och flyttar hästen ut till spåret med liten tvärning. Låt hästen gärna vara helt rak utan ställning i början så den inte viker sig :-)

Det är ju bra att du går ute med den så att ni får omväxling.

Lycka till! Ni verkar helt i fas för en ridtravar tävling kanske redan i sommar!

Rida över bommar, ställa upp koner mm. Jag har för mig att det finns en nålad tråd med många bra tips på övningar. En som jag rekommenderar är att träna hästen att stå stilla på kommando.
Lycka till!:)
Om du vill träna hästen att gå själv ute så gör det efter vägar han är van att gå. Börja med en liten vända, inte längre bort än att han klarar det, sen kan du upprepa det tills det känns bra. Sen ökar du ut undan för undan men om det får ta den tid det tar och utan stress så kan det gå. Mera lycka till!

Han älskar att lära sig nya saker! Sen så älskar han beröm hihi Skänkelvikning ska jag börja med! Tack för tipset!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: Linda_A
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka