H

horseisours

någon som har några bra tips på vad man kan ge för kosttillskott / göra åt en häst som helt tappat muskelmassa och har insjunknat TOTALT över rygg, rumpa, ljumskar och bog? fick nämligen tillbaks vår häst idag och blev otroligt upprörda när vi såg att hon tappat ALLT hon haft, var rund och fin och kraftig innan, och nu har hon INGET av de kvar. känns tråkigt och vill ha snabbast möjliga resultat och skulle bli otroligt tacksam om ni tipsade lite! tpfh.

Sv: tips?

fri tillgång på bra grovfoder, lusern i mängder och sen eventullet något proteinrikt krafftfoder, t.ex. dodson & horrells build up müsli, den kan jag rekomendera, mitt sto åt de när hon var som tunnast.
jättetråkigt att få tillbaka hästen så :( lycka till med uppbyggnaden!

ah, müsli, med lusern i har vi fixat. fast vi funderade också på att fixa lusern att ge på sidan också. otroligt tråkigt, man blir så upprörd?! men tack så mycket! =)

Tråkigt när det blir sådär!

MEN för gud skull! Var försiktig och dräll INTE på med massa proteiner på en gång! Det kan ge mer skada än nytta och det kommer inte bygga upp musklerna fortare.. Hon ska inte få i sig mer än vad som behövs = överdosering ger inte muskelpåbyggnad.

Ge ett LAGOM proteinrikt foder, mineraler, mkt grovfoder, RDI av selen och E-vitamin och även B-vitamin.

Sedan själva träningsprogrammet viktigt. Att träna upp henne till rätt muskelmassa igen. Sakta och lugnt. Inga muskler utan träning, hur mycket protein å sånt du än stoppar i henne!

Det var tråkigt! Men ack så lätt hänt framförallt efter hö-somrar som den som var. I mina trakter slogs höet exceptionellt sen vilket fört med sig att det knappt innehåller något protein. Dock innehåller det bra med växtfibrer så det är super super för magarna. Men efter en par månader på hö av det här slaget och någon liter kraftfodertillskott med och hästarna börjar se ut så som du beskriver Din häst ser ut nu. Även om det varit frågan om fri tillgång på grovfoder av fin hygienisk kvalitet. Om hästen i fråga är frisk och det hela inte beror på maskangrepp eller tandproblem så kommer en korrekt foderstat med tillräckligt med protein och energi att bygga upp hästen igen. Och som väl är börjar strax gräset spira i hagarna och det är super duper för hästar som fallit ur under vintern.

Trist att höra!
Var försiktig med att lägga på för mkt protein snabbt.
Korn är alldelles utmärkt att ge och får snabbt resultat.
Lucern är bra om höt/hösilaget ej är så proteinrikt.
Soja bönor likaså.
Tänk bara på att börja i små mängder.... Fri tillgång på hö är det bästa!!!
lycka till!

Nja, fri tillgång är inte alltid det bästa. Har du ett dåligt hö näringsmässigt måste du snarare begränsa tillgången.

Jag förstår inte ditt argument!?
Inga problem med fri tillgång! bara väldigt "naturligt" om det inte är för proteinrikt och fritt från mögel vill säga!

Jag förstår inte ditt argument!?
Inga problem med fri tillgång! bara väldigt "naturligt" om det inte är för proteinrikt och fritt från mögel vill säga!

Om du har ett hö som är dåligt näringsmässigt så betyder det oftast att det har en låg kvot dvs det är proteininnehållet är lågt. Då måste hästen äta mkt för att få i sig tillräcklig mängd proteiner. Då får den i sig onödigt mkt energi.

Hej,
Testa Gre*npower, det är nån typ av luzernhack med lite melass i som hästarna tycker är gott.
Har fungerat jättebra på ett par tävlingshästar i vårat stall som höll på att falla ur, och dom bullade upp jättefort över hela överlinjen.
Nu ger alla det....:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 521
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 026
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 014
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 156
Senast: VegaL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka