Sv: Tips!!

Hoven är då så skör att den spricker och jag tror det enda som riktigt hjälper är att låta hästen gå barfota så att nytt friskt horn kan få chans att växa ut. Blodcirkulationen försämras kraftigt på en häst som har skor och det medför att hovens kvlaitet försämras och blir spröd. På en barfotahäst är cirkulatonen optimal vilket medför friska hovar

Biotin.
Pensla på olja.
Kanske byta hovslagare!
mvhR

Vi har samma problem med kallblodet. OCh det hjälper INTE att ha honom barfota :smirk:
Vi provade i sommar men redan efter en vecka hade han nött ner hovarna alldeles för långt :(
Men har man en häst som inte nöter så är det helt klart det bästa :)
Min kille går barfota ca. 5-6 mån per år, dom resterande har han skor eftersom jag inte vill ha honom barfota på blank isen... Men han har inga som helst problem med fötterna dom månaderna som han har skor eftersom han hinner stärka dom när han går barfota :idea:

En nyfiken fråga :angel:
Vad har hovslagaren med att det det bildas sprickor vid sömmarna??
Jag säger inte emot men nu har ju flera skrivit det så jag blir ju fundersam!

Mount Never Rest skrev:
En nyfiken fråga :angel:
Vad har hovslagaren med att det det bildas sprickor vid sömmarna??
Jag säger inte emot men nu har ju flera skrivit det så jag blir ju fundersam!

Satt faktiskt och funderade på samma sak när jag läste detta, så om det finns nån som vill förklara för oss "okunniga" ? :smirk:

Foderjäst kan hjälpa mot sköra hovar. Man får hålla på ett tag innan man ser resultat men det är det värt. Det var en fodersäljare som tipsade mig om att dåliga hovar kan bero på en mag/tarmstörning, och att hästen behöver b-vitaminet som finns i foderjäst.Vet inte om det stämmer men jag provade och på min häst fungerade det utmärkt.
Nu kan hovslagaren få dit alla söm och skorna sitter kvar.

själv har jag provat med vanligt simpelt naglack vid sprickor av den typen för att de inte ska bli större och det funkar fin fint!

Min förra häst hade problem med det och fick då rådet att använda ett medel som jag tror heter Tuff-Tuff
Man penslar på det på sömmarna och det funkar ungefär som nagelack. Superbra!!
Medlet fanns iaf då att köpa på hööks, tror att de har kvar det fortfarande.

Alla hovslagare skor inte på samma sätt.
Vissa liksom slår in sömmarna hårt och på torra hovar kan de då spricka, om du skor för ofta är risken att han måste sätta nya sömmar för nära de gamla sömhålen, med sprickor som följd.
Om inte din hovslagare kan rätta till problemet tycker jag du ska byta hovis.
mvhR

Jaha!!! Nu har jag fattat helt fel!!!
På kallblodet spricker det lite kring sömmarna när det gått några veckor! Inte på en gång!
Så då har vi inte samma problem trots allt :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 070
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
323
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama