CPS

Trådstartare
Jag har en liten fralla på 9 månader, precis köpt han, som idag beter sig mkt konstigt. Hängig, trött, andas kraftigt och är allmänt slö, misstänker feber. Jag bytte foder på honom igår men gav mkt lite av det nya fodret tillsammans med det gamla. Kan det vara pga det som han beter sig som han gör? Jag har funderat på att åka in akut men tänker att jag säkert kan vänta till imorrn oxå och gå till min veterinär.
Någon som har tips?

Är det varmt där du bor? Jag tänker spontant, pga rasen, att hunden är överhettad. Tempa hunden, vilket färg har slemhinnorna?

Hunden borde inte bli dålig av foderbytet, vad bytte du från och till?

Nej inte speciellt varmt idag. Har tyvärr bara en örontermometer, slemhinnorna ok.
Bytte från cenaturio till standardt då han är så väldigt smal.

Har du ringt och rådfrågat veterinär? Börja isf med det innan du avvaktar tills i morgon. Slö och andas häftigt låter inte som en bra kombo.
Tempa hunden och se om han har feber!

Jag har en liten fralla på 9 månader, precis köpt han, som idag beter sig mkt konstigt. Hängig, trött, andas kraftigt och är allmänt slö, misstänker feber. Jag bytte foder på honom igår men gav mkt lite av det nya fodret tillsammans med det gamla. Kan det vara pga det som han beter sig som han gör? Jag har funderat på att åka in akut men tänker att jag säkert kan vänta till imorrn oxå och gå till min veterinär.
Någon som har tips?
Jätte svårt att ge tips utan att se hur hunden ser ut eller uppför sig.

Men frallor är känsliga! Kan mycket väl vara så att hunden ätit något olämpligt.
Vi har haft väldigt krångel med hundfoder och frallan kräks.
Har två gånger åkt in akut och betalat hutlösa summor, men åkt hem med lite vätskeersättning och betydligt fattigare. Alla prover har vart bra och röntgen har aldrig visat några fynd. Mer än att hunden hade fått ner hundmat i en lunga som valp, men de gjorde de ju inget åt ändå..

Men, ring veterinär och rådfråga! Men som sagt, det är en känslig ras..

Om du lyfter i nackskinnet, på vilket sätt går det tillbaks? Tänker på uttorkning. Snabbt så är det ok, sakta så är hunden uttorkad och bör få vätska hos vette. Om det inte går tillbaks alls = blir stående uppe så måste du iväg omedelbart till vette, det kan bli livshotande annars. Kolla även slemhinnorna en gång till, rosa så är det ok, svagt rosa eller vita så måste du oxå iväg med detsamma då det tyder på syrebrist. Prova även att ta tempen i örat på hunden med den örontermometer du har. Något är absolut fel när hunden är slö.

Om du lyfter i nackskinnet, på vilket sätt går det tillbaks? Tänker på uttorkning. Snabbt så är det ok, sakta så är hunden uttorkad och bör få vätska hos vette. Om det inte går tillbaks alls = blir stående uppe så måste du iväg omedelbart till vette, det kan bli livshotande annars. Kolla även slemhinnorna en gång till, rosa så är det ok, svagt rosa eller vita så måste du oxå iväg med detsamma då det tyder på syrebrist. Prova även att ta tempen i örat på hunden med den örontermometer du har. Något är absolut fel när hunden är slö.
Frallor har ofta en del extrahud, så det är svårt att känna just vid nackskinnet om de är uttorkade, bättre är uppe på huvudet.
Bleka slemhinnor är visserligen inte bra, men det tyder snarare på chock eller blödning. Vid syrebrist blir de mer blå, cyanotiska, än bleka.

Jätte svårt att ge tips utan att se hur hunden ser ut eller uppför sig.

Men frallor är känsliga! Kan mycket väl vara så att hunden ätit något olämpligt.
Vi har haft väldigt krångel med hundfoder och frallan kräks.
Har två gånger åkt in akut och betalat hutlösa summor, men åkt hem med lite vätskeersättning och betydligt fattigare. Alla prover har vart bra och röntgen har aldrig visat några fynd. Mer än att hunden hade fått ner hundmat i en lunga som valp, men de gjorde de ju inget åt ändå..

Men, ring veterinär och rådfråga! Men som sagt, det är en känslig ras..
Hundar ska normalt inte få ner mat i lungorna. Känslig ras skulle jag inte kalla dom, snarare sjukliga, tyvärr.

Hur går det för er?
Varifrån köpte du honom, från en privatperson eller direkt från kenneln? Hade han det bra hos sin tidigare ägare?
Om ni inte redan varit hos veterinären och han inte är väsentligt bättre imorgon så tycker jag att ni skall åka in direkt på morgonen.
Lycka till, uppdatera gärna med hur det går för er :heart!

Hej alla
Jag åkte in med honom till djursjukhuset med han där han mätte 40,3 i feber och hade för låga vita blodkroppar samt för låg sänka. Han fick ligga inne två dygn men veterinären vet inte vad felet är. Han e hemma nu med antibiotika

Hej alla
Jag åkte in med honom till djursjukhuset med han där han mätte 40,3 i feber och hade för låga vita blodkroppar samt för låg sänka. Han fick ligga inne två dygn men veterinären vet inte vad felet är. Han e hemma nu med antibiotika

Vilken tur att du åkte in med honom!
Jobbigt att inte veta vad det är för fel :(

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 397
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 439
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Hundhälsa Ni med bukspottkörtelinflammation - se hit! Min dvärgschnauzertik har sen hon varit liten varit dålig i magen till och från. Bytt...
Svar
10
· Visningar
1 965
Senast: Filbunke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka