Tips vid "sadelgjordstvång"?

Sv: Tips vid "sadelgjordstvång"?

Testat med ludd på?

Hur spänner du gjorden? Min reagerade instinktivt direkt när jag testade en smal gjord (dvs vanlig, han hade precis vuxit ur sin första och andra var inte inköpt) trots att jag var lika försiktig som vanligt. På honom hjälper det att antingen mjukt lägga gjorden emot och sedan dra den igen schabrak och spänna så den precis hänger emot (det gör jag med den lite styvare dressyrgjorden vintertid tex) eller så spänner man så att den verkligen hänger (spec som liten) först och spänner sedan ett hål i taget varannan sida. Det blir nu för tiden bara 4 hål tills det är klart på hoppsadeln. Som ung var det ännu fler.

Att dra gjorden försiktigt har fått en helt ny innebörd för mig med denna lilla klenis :-P han har fö aldrig råkat ut för något, aldrig reagerat på massör osv och har inte alls sadeltvång i panik bemärkelsen utan tycker/tyckte bara det är väldigt obehagligt precis när man sätter dit den.

Mitt äldre sto är 28 år och har nafsat när man spänner sadelgjord eller täcken hela sitt liv, det går inte att få bort hos vissa. En del ogillar helt enkelt när saker dras åt/spänns runt dem.

Vår dam var i yngre medelåldern när vi köpte henne och har blivit en hel del lugnare och tryggare och är inte fullt lika missnöjd med sadelgjorden längre heller. Men det sista finns kvar trots att vi testat lite fram och tillbaka. Som sagt är det bara just i momentet som gjorden dras respektive när foten sätts i stigbygeln. Varken före eller efter finns några tecken på att hon funderar så mycket över det, ingen panik eller så. Det ligger säkert mycket vana bakom (hon är ett utpräglat vanedjur, även för att vara häst), men obehag finns det onekligen. :(

Däremot är det inga problem med täckgjordarna. De spänner vi ju sällan särskilt hårt i och för sig.

Det är ju inte direkt ovanligt att hästar grinar illa när det är dags att dra sadelgjorden.Min förra häst som gått på ridsskola sparkade när man spände sadelgjorden och var enormt kittlig så det värsta han visste var när man skulle stoppa in handen för att känna efter. Då både högg och sparkade han så det fick man helt enkelt låta bli.

Mitt sto var snäll ända till en grannkille red henne ett tag. Han slet åt sadelgjorden och det kommer hon fortfarande ihåg trots att det var 6 år sedan. Jag spänner sadeln väldigt löst kliver upp från en stubbe och sedan spänner hårdare.

Min tredje häst var yxtokig när man skulle sadla henne men med mycket tålamod har det blivit mycket bättre.Jag sadlar försiktigt, drar löst hoppar upp från pall och drar sedan gjorde.

Är lite skeptisk mot repgjordar då de kan nypas, föredrarlädergjord.

Ursäkta dålig stavning men mobilen har fått spunk!

Vår tycker det är precis lika äckligt när man spänner från hästryggen som när man spänner från marken. :(

Varianten att spänna gradvis har vi provat utan att vi tycker att det ger någon förbättring. Hon hugger i luften redan när man börjar pilla med spännena innan gjorden ligger an mot buken. Stannar man till där tappar hon ganska direkt intresset helt för vad man joxar med, men så fort man avancerar minsta lilla blir hon irriterad igen. När sadelgjorden väl sitter på finns inga tecken på irritation kvar, men själva spännandet är obehagligt, oberoende av hur mycket man faktiskt spänner.

Hon har ju uppenbarligen lärt sig att all typ av hantering av sadelgjord när sadeln sitter på innebär att den snart kommer spännas. Hon kan t.ex. visa viss irritation om man grejar med sadelgjorden på en sida när den ännu inte är spänd på den andra. Men eftersom reaktionen inte avtar mer nu trots att hon blivit lugnare, tryggare och hinner tänka lite mer så borde det betyda att hon fortfarande helt enkelt anser att det är så obehagligt att hon måste protestera.

Jag ska prova föreslagna sadelgjordar om jag får tag på någon jag kan får prova eller till ett rimligt pris. Förhoppningsvis gör det att det sista också släpper till slut.

Det är ju inte direkt ovanligt att hästar grinar illa när det är dags att dra sadelgjorden.Min förra häst som gått på ridsskola sparkade när man spände sadelgjorden och var enormt kittlig så det värsta han visste var när man skulle stoppa in handen för att känna efter. Då både högg och sparkade han så det fick man helt enkelt låta bli.

Mitt sto var snäll ända till en grannkille red henne ett tag. Han slet åt sadelgjorden och det kommer hon fortfarande ihåg trots att det var 6 år sedan. Jag spänner sadeln väldigt löst kliver upp från en stubbe och sedan spänner hårdare.

Min tredje häst var yxtokig när man skulle sadla henne men med mycket tålamod har det blivit mycket bättre.Jag sadlar försiktigt, drar löst hoppar upp från pall och drar sedan gjorde.

Är lite skeptisk mot repgjordar då de kan nypas, föredrarlädergjord.

Ursäkta dålig stavning men mobilen har fått spunk!

Prova en smalare gjord i vanligt tyg med resår på båda sidor om du inte har gjort det innan du lägger ut en massa pengar på dyra gjordar. Det var den enda gjorden som våran arabvalack tyckte var okej (och att man spände ett hål i taget, vi spände ett hål och sedan ett hål på andra sidan och pysslade med lite annat emellan). Från att ha fått panik när man spände så stod han lugnt och det enda som vittnade om att han en gång hade haft problem var att han gärna ville ta ett par steg precis när man satt upp.

Jag provade en sån med bredare mag-del och resår på båda sidorna. Problemen försvann men kom tillbaka. Sen bytte jag sadel och problemen är borta igen. Fortfarande tjurigt vid uppsittning från marken (vilket jag förstår! Det lär vara obehagligt!) men inga problem med hjälp av pall eller motsvarande.

Min tränare har en häst med det värsta sadeltvång jag sett. Han kastade sig, satte sig, hyperventilerade och kved. Hon provade allt; luftfyllda, smala, breda, svängda, raka, med och utan resår, med fårskinn och syntetmaterial, helt utan skillnad. Så lyckades jag övertala henne att prova en ELT och efter en vecka var han i det närmaste utan besvär! :)

Naturligtvis fick hon då mig att prova gjorden på min häst också. Han har inte tvång men kunde bli lite sur vid åtspänning. Första gången jag provade gjorden så tittade han på mig och suckade nöjt... Så då var ju jag också tvungen att köpa en sån. :meh:

Täckgjordarna som på utetäcken bryr våran sig inte om, de hänger ju löst. Däremot bogspännen eller resårgjordar, det hackar hon med tänderna i luften när man knäpper.

Äntligen kan jag lägga in en bild på mina gjordar:

14057865.3d81cdeb.640.jpg

Borde hon inte reagera vid massage/tryck över dessa muskler då? Och när man grejar med sadeln efter att gjorden är spänd? Eller rider för all del?

Citerar:
"Besvär ger vanligen en förkortad steglängd. Hästen upprepar även felaktiga galoppfattningar. Gången blir ofta spänd och hästen visar obehag vid åtdragning av gjordar."

Men jag kan tänka mig att detta är helt beroende på hur pass ont hon har. Det är tydligen väldigt vanligt att hästar har ont just där. Reagerar hon föreligger en starkare muskelkramp.
Det behöver inte göra ont när du rör sadeln. När du spänner gjorden ger du ett direkt tryck på punkten.

Köp inte en H-gjord, min häst har aldrig haft så illa sadeltvång som med den gjorden.... :crazy:

ELT är bra, likaså Wintec Cair.

Senast ändrad:

Citerar:
"Besvär ger vanligen en förkortad steglängd. Hästen upprepar även felaktiga galoppfattningar. Gången blir ofta spänd och hästen visar obehag vid åtdragning av gjordar."

Jag hoppas VERKLIGEN inte att hon inte har spänd och förkortad steglängd vid ridning nu, hon har ett övertramp på lätt 30 cm i skritt på långa tyglar, längre steglängd i trav och galopp hade varit rent jobbigt... ;) Galoppfattningar har hon inte heller problem med i någotdera varven. Det sista stämmer ju, men jag tror inte orsaken bakom problemet ligger i just muskelömhet i det här fallet. :)

Köp inte en H-gjord, min häst har aldrig haft så illa sadeltvång som med den gjorden.... :crazy:

ELT är bra, likaså Wintec Cair.

Wintec Cair gör ingen skillnad. Men tack för tipset om H-gjorden, då lägger jag den lite längre ned på att-prova-listan. :D

Hej!

Min "sadelgjordstvångshäst" har blivit nästan helt bra med klickerträning. Vi har helt enkelt klickat henne på öronen framåt när vi drar gjorden.

Hon är såklart kollad av massör/veterinär och har en passande sadel, men hon gillar inte att man drar henne runt magen (inte så himla konstigt i min värld- jag avskyr också att bli dragen runt magen).

Vi spänner aldrig hårt, har aldrig gjort, men hon gillar inte gjorden ändå. Men nu är hon mycket mycket bättre, bara på lite klickerträning..

/Lavinia, som egentligen inte gillar uttrycket klickerträning, då tror att man håller på med trick och konster..

Det har jag inte heller provat, har varit för snål för det också... :o Drygt ett och ett halvt för en sadelgjord när jag inte ens vet om det gör någon skillnad liksom... (Ärligt talat hutlösa summor, egentligen. Någon tjänar riktigt gott med pengar på oss enfaldiga ryttare som bara vill våra hästar det bästa, det är uppenbart)... :meh:

Men det går kanske luska reda på någon som har en sådan gjord i lagom storlek så att vi kan få prova....

Har för mig att ridsportsaffären vid Lidl i din stad har sådan gjord till uthyrning/att prova. Kan vara värt att kolla upp.

Hur skön är en sadel, egentligen. Jag har botat en del hästar, som haft olika utgångsläge. Inget recept är felfritt.

De flesta botades med KBT :) dvs godis, och massage, och tiiiid!
Den andre botades med en bomlös sadel några veckor. Stor skillnad på rörelsemönster och attityd. Nu rids hon i en vanlig sadel, och bryr sig inte om sadelgjorden.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: pews1972
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 293
Senast: bigganl
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Utrustning Efter ett halvårs sökande inkluderat flera veterinärgenomgångar och provningar av sisådär 30 sadlar så hittades äntligen problemet och...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 134
Senast: Iliaca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?