Tips vid "sadelgjordstvång"?

min häst har precis haft detta Problem min har slutat helt med detta...du gör det i 3 steg

1,ha ett grimskaft och lägg över hästen,och dra till som en gjord väldigt försiktigt,Posinera dig sa att du har ansiktet mot hästen (och kan avläsa/reagera snabbt) när hästen reagerar släpp efter trycket Direkt(viktigt som fan) sen när du gör det och hästen inte reagerar belöna med rösten och smek hästens bog eller dylikt/vid belöning släpper du även efter...

2. gör samma sak igen fast med longeringsgjord/sadelgjord...dra försiktigt at,utan att spänna fast, här e det bara att öva och öva till hästen slutar(fortfarande utan att spänna fast gjorden.när hästen inte reagerar mer kan du vandra vidare till steg 3

3,samma som ovan fast nu ska du börja att sätta i "pinnarna" i gjordhålen,,hål för hål.tills ,,öka trycket sakta och spänn mer och mer efter,,,Belöning belöning belöning,,,,och ge hästen tid..
hoppas att du/ni fattar vad jag menar,knepigt att förklara
lycka till

@moiran
Hej
Jag skulle kunna tro att det är mitt fuxsto du beskrev.
Hon är precis lika surig när man spänner gjorden, surar även lite när man lägger på sadel, men även täcke eller vad som helst egentligen.
Men, precis som din, så visar hon inget obehag alls med något annat.
Surar inte vid uppsittning, eller om jag spänner uppsuttet.

Upplever att en dressyrgjord med bred platta är mest accepterat.
Samma sak om jag har hoppplattan till hoppsadeln. hon reagerar betydligt mindre på den.
Har säkert att göra med att det blir större tryckfördelning.

Köpte en dressyrgjord från hööks med riktigt bred platta under magen. Funkar riktigt bra på henne.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: pews1972
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 293
Senast: bigganl
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Utrustning Efter ett halvårs sökande inkluderat flera veterinärgenomgångar och provningar av sisådär 30 sadlar så hittades äntligen problemet och...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 134
Senast: Iliaca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?