Tips vid igångsättning av häst som haft senskada

gicageli

Trådstartare
Hej!

Jag har i tidigare trådar skrivit om min häst som hade en skada dels på djupa böjsenan och dels på gaffelbandet på vänster framben. Skadan konstaterades den 24 oktober 2011 och nu den 8 juni konstateras att han är helt ohalt på alla fyra ben både på rakt och böjt spår samt klarar böjprov ua.

Jag har på veterinärens inrådan sedan 1 april i år börjat att trava och galoppera lite försiktigt mest rakt fram ute i naturen och sedan lite i paddock men bara längs fyrkanten och utan större krav. Nu ska vi öka belastningen och jag undrar om någon har smarta tips Jag förstår att vi fortfarande ska ta det lugnt och öka successivt men jag undrar om någon har tips på bra övningar träningsprogram och saker man absolut ska undvika?

Jag är jätterädd om min häst och vill absolut inte gå för fört fram. Jag rider så mycket som möjligt på grusväg och ut i naturen men samtidigt vill jag börja träna på banan snart eftersom målet är att vi ska kunna komma ut på någon lätt dressyrtävling framåt hösten (pållen är egentligen hopphäst men eftersom han skadat sig satsar vi på dressyr på låg nivå istället). Jag är noga med underlaget och vi har precis flyttat till nytt stall där det byggs ridhus som kommer ha underlag i form av gummimatta med sant på och jag har tillgång till skrittband och padock samt grusvägar.

Tacksam för tankar, tips och råd.
 
Sv: Tips vid igångsättning av häst som haft senskada

Min val fick en senskada på ett förstärkningsband HF i juli 2011 alltså nästan ett år sedan.
Jag vet inte om du har fått något igångsättning schema av din vet?
Jag fick i allafall ett och jag har skrittat på hård grusväg i princip 7 månader innan jag började trava. Men det brukar skilja sig ganska mkt från vilken veterinär man har.
Men iallafall skritt och öka på 5min varannan vecka tills man är uppe i 60min.
Sen trav, 5min och öka 5min varannan vecka i ca 2-3mån sista månaden kan man lägga till galopp.

Så nu i 10e månaden så har jag börjat rida på mjukt underlag/ridbana och kör trav/galopp men rider inte så länge än, kanske 15 min. Rider jag ut kan jag rida 1 timme och han får gå i alla gångarter. Men jag har varit ganska försiktig med att rida på mjukt underlag.
Men har du en ridbana med bra underlag som inte är så mjukt så skulle jag inte vara orolig.

Jag brukar köra med 5min regeln. Började att rida max fem trav/galopp och sen får man öka på med 5min i taget kanske varannan/varje vecka, då menar jag om man rider på ridbana alltså. Sen rider jag mest lösgörande och inte för snäva volter. Målet för min del är först och främst att bygga upp lite muskler så han kan bära sig ordentligt.
Man kan ju även lägga in lite bommar att trava över såsmåning om.
 
Sv: Tips vid igångsättning av häst som haft senskada

Det är vanskligt att ge råd så här via nätet i en så känslig fråga. Vi är ju inte så insatta i skadan som din veterinär eller känner din häst som din tränare. Det är de två jag skulle be om råd i första hand i din situation.
 
Sv: Tips vid igångsättning av häst som haft senskada

Vår hade en gaffelbandsskada i slutet av november. Var nog ganska lindrig men hon haltade och var svullen. Ultraljudade flera gånger och fick efter skrittning under de första månaderna klartecken att börja rida mer i början av mars.
Fick då ett program om hur vi skulle öka på traven med x antal minuter efter x antal dagar. Kom ihåg att vi travade runt i manege med fast underlag och räknade varven för att veta hur länge vi red.

Nu är hästen helt igångsatt och har tävlat på högre höjder igen och rid precis som vanligt. Troligen fick vår häst sin skada av yttre våld vilket säkert är bättre än av överansträngning.

Du måste kontakta din veterinär och be att få råd hur du ska rida den närmsta tiden. Är nog olika från skada till skada som andra påpekat.
 
Sv: Tips vid igångsättning av häst som haft senskada

Kom att tänka på att det är viktigt att hästen får vila mellan intervallerna så att senan får "återhämta" sig.

Hade ofta uppemot 5 minuter emellan dem även om travstunderna var korta. Fick höra att just den vilan var väldigt viktig så man inte överbelastar.
 
Sv: Tips vid igångsättning av häst som haft senskada

Nytt underlag som oftast är löst skulle jag undvika länge.

Den där gummimattan. Visst låter det fint, men jag undrar hur bra det är i längden. som med gummiskor där hästarna fick skador högre upp än kotan.

Jag får nog hålla med biggan. Prata med din Vet som vet hur det har sett ut.

Klättring har min docent förordat för att få en stark häst utan att farten är med. Sen är det betydligt lättare att komma igång. svag lutning nerför o brantare uppför o då givetvis i form.;)
 
Sv: Tips vid igångsättning av häst som haft senskada

Innan körde jag också med femminutersregeln. Nu räknar jag inte längre men är noga med pauser och skrittar fram länge och skrittar av ordentligt. Veterinären har inte gett mig ett specifikt program men däremot riktlinjer som jag såklart följer. Min häst skadade ju sig för 8 månader sedan och vi rider sedan mars i alla gångarter men försiktigt och det verkar ju iofs ha fungerat. Jag tror jag fortsätter med mycket grusväg och lite bana och mycket skritt så hoppas jag han håller.
 
Sv: Tips vid igångsättning av häst som haft senskada

Nej jag vet inte, gummimatta är det i vart fall så man får anpassa sig efter det. I paddocken är det ju dock "vanligt" underlag som harvas ofta och där rider jag inga långa stunder. Samtidigt vill jag ju rida nu när man väntat så länge men vi tar det lilla lugna.
 
Sv: Tips vid igångsättning av häst som haft senskada

Jag försöker också ta pauser ofta men ska nog lägga in ännu fler och skritta ännu mer.
 
Sv: Tips vid igångsättning av häst som haft senskada

Min häst har haft två senskador, en på vardera framben. Vad för botten du rider på är jätteviktigt tycker jag! Terräng tycker jag är bäst för senskador (sandvägar, åkrar, helst inte asfalt), och underlaget ska vara jämt, inga gropar eller liknande. Min hästs första senskada uppstod för att han trampade i en grop i galopp och trampade snett. Bottnet ska helst vara inte för mjukt, inte heller för hårt, utan där emellan, liksom att det ''ger efter'' men ger stöd (svårt att förklara). Ridbanor brukar oftast vara bäst för senskador då det har regnat. ;) I början mycket i terräng, om du har möjlighet, rid på åkern, absolut bästa underlaget för en senskada! :) Du kan använda åkern som ridbana. Var försiktig i början med dressyrrörelser som skänkelvikningar, skolor, små volter, snabba halter, tvära svängar, kraftiga övergångar (så som galopp till halt) osv. Jag brukar stöda min hästs ben med lindor när jag rider, jag lindar så att lindan går även lite under kotan och stöder denna. Inga snabba galopper mera, efter andra senskadan...hoppning ska man vara försiktig med, men det går nog (hör med veterinären. :) ) Min sköthästs gaffelband gick av, efter 3-4 år (?) hoppade hon igen, men inte samma 1.20 höjder som tidigare, men ändå. :) Vid senskador är tålamod och försiktighet allra viktigast! Genast benet reagerar på något sätt negativt, ta ett steg tillbaka, spola med kallt vatten och ta det lugnt några dagar. Jag spolade även efter ett ridpass ganska länge också efter att senskadan konstaterades läkt, för säkerhets skull. :crazy: Följ med hela tiden, kolla benets värme, puls, svullnad efter varje ridpass. Skynda inte. Håll koll också på det andra frambenet, min hästs andra senskada började troligen av överansträngning p.g.a. den första senskadan (sen blev han tyvärr sparkad, och senskadan uppstod). Han är nu i pension (24 år gammal, fick senskadorna 2009 och 2010), han motioneras lätt, promenader från ryggen eller marken i terräng (bäst för hans ben, dessutom älskar han att gå i terräng :) ). Han går ute i stor hage, springer och är vild som ett föl, men eftersom han brukar springa så sjuttons hårt när man galopperar med honom :crazy:, går vi bara och gå med honom nuförtiden, och håller noggrann koll på benen, fast ingenting syns mera av senskadorna *peppar peppar*! Var även försiktig med lera i hagen som kan vara hal, is på vintern, och spec. snöstyltor, som anstränger senorna och kan göra så att hästen halkar! Var försiktig och ha tålamod, tänk på hästens bästa! :) Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Tips vid igångsättning av häst som haft senskada

Det spelar inte så stor roll (tycker jag) om hästen är ohalt. Med den typen av skada som den drog på sig så behöver man ultraljuda för att se att det har läkt innan man börjar rida igen. Ultraljud är alltså att rekommendera i första hand.
Att rida i sand är inte att rekommendera, om det inte är uppblandat med något som binder underlaget alltså. Ingen häst bör ridas på sand om det är för stora korn (vilket det normalt är), det underlaget glider för mycket. I så fall skall det vara sand som i en stampad sandstrand (vilket det inte brukar vara om det inte är blandat med något).
Sen har vi det här med gummimattan. Varför har man lagt in den? Är det för att bromsa sanden ifrån att glida? Här blir det lite dubbla budskap. De där gummiskorna som Axel skrev om orsakade stora skador på flera hästar eftersom hästen tappade just glidmomentet med dem. En hästhov måste glida LITE när den sätts ner, men den får inte sättas ner utan stöd så att säga. Och det stödet brukar man då inte få i just bara sand. Sand skulle jag vilja säga främjar såna skador som din fick, men det kanske är så att det inte bara är sand??
 
Sv: Tips vid igångsättning av häst som haft senskada

Skritt på asfalt som är så jämnt som det går brukar förordas just för att stärka senorna.

Det allra viktigaste förutom ridning med måtta torde vara god o tä't verkning.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 336
Senast: mackan
·
Hästvård Senskada på ytliga böjsenan konstaterades genom ultraljud 1 sep. Då ganska halt. Sjukhage sedan dess. I sep skritt 10 min/dag för hand...
Svar
12
· Visningar
1 941
Senast: gicageli
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 444
Senast: Nethril
·
Hästvård I mitten av juni i år blev pålle skodd, och blev då öm i alla tassarna, vilket han aldrig blivit förut. Ömheten var borta dagen därpå...
Svar
1
· Visningar
776
Senast: Lipica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp