Tips vid högiva ute med stor och liten häst.

T

Tola

Nu i vinter kommer min stora kuse få två nya små shettis kompisar, det jag då funderar på är maten. Jag räknar med att ge min häst 12-15kg hö/dag men shettisarna ska kanske ha 5-10kg/dag. Hade hellst velat dela upp så hon får någolunda lika ranson vid de olika måltiderna men kan ju bli svårt... Någon som har stor och liten häst i samma hage som har några tips? eller några lösningar?

Sv: Tips vid högiva ute med stor och liten häst.

Kallblod 6-7kg hö (inne även halm)
Arab 9 kg (orkar inte mer...)

Vilket kräver att även den giva ute i hagen är stor till araben men då skulle kallblodet äta för mycket. Kallblodet är även bossen i hagen. Vi löste det genom att lägga ut 4-5 kg i en stor volt på backen, då kunde hästarna gå runt, runt utan att det blev bråk om maten och kallblodet fick ödsla mer energi på att hålla undan araben medan araben kunde finta bort kallblodet och då snabbare återgå till höet. Det låter lite lustigt när jag förklarar det men båda hästarna åt mycket lugnare än när vi hade 3-4 högar med hö.

I min hage fungerar det så här:

1 Ardenner som behöver fri tillgång, 2 shettisston som inte behöver så mycket... Jag lägger ut en stor höhög, som ardennerstoet äter ur. eftersom hon är högst i rang får shettisarna inget. Lägger ut 2 små högar med halmblandat hö till shettisarna. Eftersom det är halm där tycker inte ardennern att det är smakligt, så hon håller sig vid sin hög. Shettisarna äter upp resterna när ardennern är mätt. Tycker det är viktigt att lägga ut halmhöet till dom små så att dom har ngt medans dom väntar på att ardennern skall äta klart. Tycker det är synd åt dom att stå och sukta så annars!

Om ardenner inte varit högst i rang hade jag byggt ett foderbord där den stora hästen kan äta, men där shettisarna inte når! Då kan man begränsa maten till dom små på det sättet.

Grannarna här hemma har ett halvblod och en shettis tillsammans, dom verkar vara mkt goda vänner så jag tror att den stora gladeligen skulle dela hög med den lilla...
Dom har löst det så att dom har en höhäck på ben och med glesa spjälor, halvblodet kan äta fritt uppefrån medans shettisen får plocka det som sticker ut! Verkar funka finfint för dom! Bägge är i fint hull.

Jag har ett liknande bekymmer. Min överviktiga lättfödda går ihop med en "normal" som inte är alls lika intresserad av mat som min ponny. "Normalingen" måste dessutom ha mat i princip alltid för att inte få magproblem. Nattetid i boxen har hon fri tillgång, medan min mumsar halm.

Hur man ska göra i hagen har vi inte riktigt luskat ut än.. Försökt att dela på dem, då åt den andra ingenting utan sprang bara fram och tillbaka längs stängslet. Min ponny däremot åt allt han såg precis som vanligt.
Vi fick släppa ihop dem igen och gjorde som cahs, spred ut höet över hela hagen mer eller mindre.
Det är det som funkat bäst hittills!

Tidigare gick min 151 cm stora häst med en shettis (ca 1 m). Shettisen var högre i rang vilket ställde till problem iom att min dam behövde mer foder. Lösningen jag hittade var att bygga en foderlåda av några pallar samt pallkragar. Jag tror jag hade 3 pallar och 2 kragar (kan möjligen varit 3 av kragarna också). Först staplar man pallarna på varandra placera sedan på kragarna. Utanpå detta spikar man fast brädor som håller ihop konstruktionen. Tänk på att spiken måste böjas 2 ggr för att inte ha spetsen utåt. Slutligen lägger man i en botten så höt inte ramlar igenom.
Om shettisen behöver kan man göra en crepfeeder till den som den större hästen inte tar sig in i.
Angående att böja spiken så slå i spiken så att den sticker ut ca 1 cm på insidan. Böj spetsen och slå i spiken helt. Böj sedan resten av spiken så att spetsen bankas ut i trät.
Höjden på lådan får anpassas till hur stor den minsta hästen är men man bör inte göra den högre än nödvändigt för den större hästen ska fortfarande äta så naturligt som möjligt och lådan får inte vara så hög i kanterna så den större hästen tycker det blir obehagligt att stoppa huvudet i den. Testa genom att släppa ut småttingarna med några riktigt smaskiga äpplen i botten på lådan. De avslöjar direkt ifall de kommer åt dem :idea: :devil:.

hos mig har det funkat alldeles utmärkt att ha dem tillsammans på fri tillgång. Det är ju liksom inte så att shettisarna äter samma mängder på samma tid som de stora pållarna, utan de brukar få i sig ungefär lagom mycket. Behöver man minska på maten till shettisen så kan man kanske ge den mindre mat inne i boxen på natten.

Som jag har funderat på detta så många gånger.

Min unghäst (quarter) går på lösdrift med islandshästar.

Problemet som blev i våras då han flyttade ut var att han ska ha ca
15 kg hö medans isisarna klarar sig på 6 kg.

Lösningen i våras var att ställa honom i box under några timmar med
fri tillgång.
Men men då jag inte bor på gården så tar det ju evinnerlig tid i stallet
om man ska rida också. =ledsen sambo :o

Klurade och klurade hur jag skulle lösa detta och kom
på en jättebra idé :idea:

Omvänd lunchgrind. Stoppar in Chili i lilla lunchhagen när jag har ridit på kvällen. Fyller på med det extra höt han behöver. Vrider om timern och efter det timmantal man vridit till öppnas hagen och han kan knata ut till sina små isisar igen :)

Mina 7 shettisar går på lösdrift ihop med vår arab o travare, alla går på fri tillgång på hösilage utan problem, visst dom äter massor i början men lugnar ner sig när de märker att maten inte tar slut

Jag har ett liknande problem. Jag har en fyraårig fjordhäst och en 27-årig d-ponny. D-ponnyn är i och med åldern lite skraltig och behöver i princip fri tillgång, men han äter inte så fort och promenerar runt i hagen en del. Fjordingen äter däremot mycket och gärna. Har funderat på omvänd lunchgrind... Ni som byggt en sådan, hur stort har ni stängslat då? :confused:

Tack allihopa för bra tips!!

Det med pallar och pallkragar har jag tänkt på innan, sen har vi nog ev löst de för de små hästarna med genom att bygga en liten "hage" i hagen som de små hästarna bara kan gå in i men inte den stora, se om de funkar.

Tack än en gång=)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 366
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka