tips till vilande hästar

sofiaspel

Trådstartare
nu har min häst stått i 1½ vecka pga att hon varit förskyld, nu är hon frisk men ska stå i en vecka till är det tänkt för att jag har så mycket i skolan.

till problemet,
hästen är 4 år och jag vill aktivera henne lite mer, träna lite lydnads övningar eller liknande. det känns så trälig att bara åka ut till stallet och mocka, göra iordning maten och borsta henne och sen slänga ut henne i hagen igen.

så fram med tips till aktiviteter för en vilande unghäst :)

/S

Sv: tips till vilande hästar

Ibland kan det vara bra för en unghäst att bara stå. De får växa lite och ta in det som de har lärt sej.

Annars är det väl bara att ut och traska och lära henne att stanna när du stannar inte gå före dej stanna och stå still och lite sånt.

Har ställt av min nu och hon kommer stå i minst 2 veckor och inte göra nåt (hon är 5)

sånna saker som stanna när jag stannar osv kan hon, det är en självklarhet för henne.

det var meningen att jag skulle låta henne vila runt juni och dela upp hennes sommarlov lite pga kvaliten, då det fortfarande finns lite saker vi måste träna på innan vi är redo för den. men nu när förskylningen kom tänker jag låta henne vila i 3 veckor nu och 5 veckor i sommar.

Låt henne bara stå då och växa till sej och vila sej i form så att säga. Kan ju vara ganska skönt för både häst och ryttare ibland.
Min dam har gått så hårt i år så nu var det dags att ställa henne helt. Ska börja med 2 veckor sen får jag se det som är ett problem är att hon blir elak om hon måste stå för länge...

ja hon ska få vila helt men jag vill göra lite saker med henne för att stärka bandet mellan oss.
ihelgen ska jag försöka lastträna henne lite.

någon fler som har tips :)

Det måste ju trots allt inte vara total vila. Du kan vi tömköra lite i skritt, inget pulshöjande men så hon får tänka lite. Göra lite övningar vid handen är ju också bra och lösgörande, flytta rumpan, gå över oregelbundna bomserier så hon får balansera sig och lyfta och få igång bakbenen.

Är hon frisk är det en bra chans att få fram lite balans och muskler utan ryttare på ryggen.

Ta långa skritt promenader i skogen, göra lite NH-övningar, bestämt olika dagar då du t.ex. smörjer rubbet, ryktar extra noga, städare ev. skåp osv!

städat hyllan och smörjt sadel och träns har jag redan gjort :p
och tvättat alla vintertäcken och smutsiga schabrak också.

vi har inga bommar i mitt stall så där föll den iden.. kanske ska leta reda på material att bygga hinder.. :D

Gör lite annorlunda saker. Träna trafik, bilar och cyklar kan ju vara ett gissel. Har du någon som kan köra så du får möte, blir omkörd etc. En annan grej man kan göra är att öva olika hinder så som gå över pressenningar, upp och ner för saker tex lastpallar ( se till att det är plant och inte bara ribbor så hon trampar mellan). Ikea´s blå säckar är bra att öva med , man kan känna över hela hästen med dom, prasslar ganska mkt och de lär sig att inte vara rädda för konstiga ljud. Massage är en utomordentlig sysselsättning för att stärka banden mella häst och ryttare, dessutom är det jättebra för växande hästar. Alla kommer väl ihåg växt värken när man var liten:smirk:

oh tack för dina tips :)

häromdagen såg jag en pressening ligga ute på backen men jag vågade inte gå över den med hästen, ifall den går sönder liksom, den är ju inte min :p

Det du kan göra med en konvalescent är att träna huvudet.
M.a.o. ut och miljöträna den i omgivningarna, kliva över presenningar, kliva upp på pallar, lastträna, förbereda sidvärtsrörelser från marken, rygga på kommando och andra liknande lätta saker, som får hästen att Tänka, men som samtidigt inte tär på den fysiskt.

Åk till bibblan och låna en bok om Natural Horsemanship, trickträning eller dylikt, de brukar vara fyllda med inspiration på saker man kan göra från marken.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 073
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern