Tips till uttråkad häst i hagen

Nikki o Fabian

Trådstartare
Min häst(motioneras regelbundet 6 dagar/vecka) står o drar i sitt täcke fram till när han har tråkigt+att en av hagkompisarna hjälper till, gör ej så när det är lite grönt i hagen men nu är det bara lera.
Hagen är varrierande, plan öppen yta, berg och lite träd, 3 st hästar i den.

Jag har idag hägt upp en 1,5 liters cola flaska i ett av träden, med små sten i som låter när dom mojjar med den. Finns även en stor sten(högre än hästarna) som jag har spritt havre halm på, satt halm tussar i träden och spridit lite över hela berget o marken.

Men jag är säker på att det finns fler fiffiga saker man kan göra, så kom med era tips.

Sv: Tips till uttråkad häst i hagen

man kan ju hänga upp hö-nät i träden så de får kämpa lite för att få en extra tugga hö (naturliga är att de äter från marken så detta får bara vara lite "extra").

Det finns specialbollar som man kan stoppa foder i och när de rullar bollen på ett visst sätt ploppar det ut några bitar.
Sen finns det ju "valiga" bollar också med handtag som de kan kasta iväg...

Lägg ut smakliga grenar som de kan tugga på.

Smörj "antitugg" på täcket om du vill behålla det helt :angel:

Jag måste bara fråga, brydde de sig om flaskorna med sten i :smirk: ?
Du kanske kan göra nån egen lösning, borra ett litet hål i sidan och stoppa foder i så det trillar ner någon bit då och då, eller nåt...:D

No bite cream tycker han är gott, har testat det förut. Han slickade ur burken själv.
Jo flaskan leker han med i boxen iaf(har en sån där oxå), hann inte stå o studera i hagen idag om han lekte med flaskan. Men jag ska testa göra hål i den. O slänga ut några gran ris tänkte jag att jag kan göra imorrn.

en sån där hamster boll, jag har gjort en själv, tog en gammal fotboll, skar 4 hål i den ca 2m i diameter och la i lite krafft + godis bitar. hon fattade direkt vad det handlade om och älskar att leka med den!

du kan ju även hänga upp moröter i träden i snören.

lycka till!

Någonstans har jag läst att om man bygger ett plank i hagen ägnar hästarna dagarna åt att "kika" vad som är på andra sidan planket. (Man vet ju aldrig vad som kan ha dykt upp där.) På så vis får de stimulans!

Liknande trådar

Hästhantering Hästen min rids varje dag ca 1 h och tycker det är väldigt kul. Han blir också väldigt ompysslad och får mycket uppmärksamhet av mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 466
Senast: mily
·
Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 443
Senast: Efwa
·
Gnägg Tänkte vi skulle skapa en rolig tråd om tips på hur fiffiga ideer vi har. Jag har ett tips Om "svanssnöret" går sönder på täcket till...
2
Svar
31
· Visningar
3 913
Senast: purity_666
·
Hästhantering Vet inte om inlägget hamnar i rätt kategori. Om det är fel så får en av de snälla moderatorerna flytta inlägget till rätt plats :) Nu...
2
Svar
21
· Visningar
11 477
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar