Tips till svårskodd häst!

Sv: Tips till svårskodd häst!

Jag hade också behövt tips...
Har en 2 åring som ska skos. När jag lyfter och bankar o har mig är det inga problem. Men såfort hovis närmar sig går det IKKE!!!!! Oavsett brems, pasta under tungan, domesedan.. INGENTING fungerar... Vafan gör man?? Får panik.. Jag hade säkerligen kunnat sko henne men hovis kan inte.. Ska lägga till att jag provat flera hovslagare....

Hon är inte rädd.. Den känns verkligen inte så.. Känns lite som hon känner sig kränkt att någon inkräktar på henne. Hon försöker mer eller mindre döda alla hovslagare. Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till hjälp mig någon ?

Det finns hovslagare som är super bra med svåra hästar, jag har själv haft problem med min och efter diverse hovslagare hittade jag den jag har nu. Han är en gud! Min skos nu efter 4 år precis som en "vanlig" snäll häst.

Så leta vidare så ska du se att det löser sig!
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Lät ni Domosedanet verka ordentligt? Det tar ju minst en halvtimme innan man får effekt. Kan du inte börja med att raspa lite själv och så småningom be hovis försöka. En tvååring behöver ju inte skos ännu på ett tag så du har ju tid att öva :p
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Såg nu att du visst skulle sko tvååringen, är det en travare eller varför skor man så tidigt?
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Man kan behöva sko 2 åringar även om det inte är travare....

Jag har haft en 2 åring som behövde det pga urusel hornkvalite och som hela tiden bröt sönder hovarna. Sen han började skos kunde hovarna växa som dom skulle utan att brytas sönder och nu efter drygt 5 år behöver han inga skor alls utan han har "järnfötter" enligt samma hovslagare....
Men hade vi inte skott honom hade han knappast ens blivit 3...
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Hej,

Har oxå ett mycket svårskott fullblodsto, har ägt henne sen hon va 4 åroch idag är hon 15 år.
Har varit ganska jobbigt genom åren, men hon har helt klart blivit mycket bättre.:laugh:
Det enda som fungerat på henne är att ALLTID behålla lugnet själv, aldrig bli arg eller stressad. Blir man det så flippar hon ur totalt! Har kört med mutor och beröm i massor, och det fungerar kanon för oss.
I min hästs fall handlar det om förtroende, hon är livrädd att hon ska bli skadad. Var sömstucken och hade en jätte hovböld när jag köpte henne en gång i tiden.

Sen är ju fårgan om din häst har typiska fullblodshovar, tunnväggiga? Isf är det bra att använda söm som är för just sådana hovar.
Kan ju va så att din häst känner att det börja spänna lite när man ska slå i sömmen och får då panik att det ska komma smärta. Detta kan du aldrig träna bort själv. Hur mycket du än bakar och slår och hästen behåller lugnet så är det nog just när sömmen ska slås in som den blri orolig.
Själv gillar jag ej att bremsa, fungerar ej på min hon blir ännu mer stressad av det. Men fungerar inte någonting annat så är det en utväg + som någon nämnde om lugnande.

Ett till litet tips, sko ej klart hästen på en gång. Sko ex. en fram och en bak, låt den sen vila lite i lugn och ro i boxen och komma ned i varv medan hovis skor någon annan. Sen kan man ta de andra två hovarna. På detta sätt så hinner hästen att få ned andrenalinnivån en aning.;)

mvh
Mia
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp