Tips till mig som ska köpa en valp!

CicciE

Trådstartare
Hej!
Jag blir supertacksam om ni som är rutinerad på hund svarar på det här och ger mig lite tips och synvinklar på det här med hundägande. :) Jag kan avslöja att det är jag och min sambo som bestämt oss för att skaffa vovve, en liten jackrussel har vi bestämt oss för, och det blir första hunden för oss båda. Vi bor i lägenhet men jag tänkte ta med vovvsingen ut till stallet varje dag (iaf när den vuxit på sig), och där blir vi ju minst ett par timmar. Jag är en hel del hos mina föräldrar också och dom bor på landet med en jättestor tomt, och en del helger blir det nog hästtävling den får hänga med på.

Jag har lite frågor som ni gärna får svara på och fundera kring, jag blir glad över varje tanke ni delar med er av!

- Vaccineringar. Valpen kommer ju vara vacc. vid 8 veckor när vi hämtar den, hur är rutinerna sedan?
- Kloklippning. När måste man börja med det och hur ofta gör man det sedan?
- Foder. Jag hade tänkt ge RoyalCanin som jag har väldigt lätt att få tag på. Först Mini Junior och sedan Mini. Har ni bra erfarenheter av det? Vad finns det för för och nackdelar med att blöta upp fodret?
- Rumsrenhet. Hur har ni gjort med era små? Tidningspapper vid dörren lr inte? Vi har ju ett gäng trappor ner till ytterporten så det gäller ju att man ser när det är dags...
- Lämna hunden själv. Första månaden kommer min sambo ha semester, sen kommer jag troligen bli arbetslös/springvicka. När vågar man börja lämna den helt ensam i 1-2h om våra arbetspass skulle kollidera? Hur har ni löst sånt där?
- Sovplats för den lille.. Har läst här att många av er haft en liten hundbur. Är det smart att ha en sån för att göra det lite mörklagt och lugnt? Och för att kunna "ta med sovplatsen" om man åker bort eller tar med sig hunden ngnstans?
- Aktivering i olika åldrar. När börjar man träna den på vardagliga saker som sitt, ligg, inkallning, stanna etc? När börjar man promenera aktivt?

Väldigt tacksam för alla svar. :) Lär mig allt ni kan, jag är vetgirig!

Sv: Tips till mig som ska köpa en valp!

Börja vänj hunden vid saxen med en gång, klipp en mm varannan dag. Du behöver inte klippa alla tassar, klipp en tass varje kväll när valpen är trött.

Jag skulle inte lämna valpen hemma ensam 1-2 h förens den är 6 mån och efter den är garanterat helt rumsren en hel natt.
Ensamhetsträna 5-10min kan man göra vid 3-4mån ålder varje dag och öka en minut varje gång den är lugn.

Bur är TOPPEN! Tänk på att köpa en såpass stor att du inte béhöver byta med en gång.

Fram till ett halvår ungefär ska de inte göra så mycket mer än lära sig vardagslydnad, leka och utforska världens alla spännande saker.

6 -10 mån, kan man börja träna dem lätt i lydnad osv. Fortfarande inte jättelånga promenader eller mycket press.

10 mån - 1 år, kan man börja träna på riktigt, men inte anstränga dem för mycket kroppsligt. Börja gå längre promenader.

>1 år - fullängd på promenader, full fart på träning

- Vaccineringar. Valpen kommer ju vara vacc. vid 8 veckor när vi hämtar den, hur är rutinerna sedan?
12 v. och ett år. Därefter går åsikterna isär. SKK tycker en sak, veterinärerna en annan och vacc.tillverkarna har sina rekommendationer.

- Kloklippning. När måste man börja med det och hur ofta gör man det sedan?
Vid behov.

- Rumsrenhet. Hur har ni gjort med era små? Tidningspapper vid dörren lr inte? Vi har ju ett gäng trappor ner till ytterporten så det gäller ju att man ser när det är dags...
Ut efter lek, sömn, bus och mat. Vi hade inga tidningar alls, så jag förespråkar givetvis den metoden. ;) Ge det tid. Kan ta lite längre tid om man bor "i trappor".

- Lämna hunden själv. Första månaden kommer min sambo ha semester, sen kommer jag troligen bli arbetslös/springvicka. När vågar man börja lämna den helt ensam i 1-2h om våra arbetspass skulle kollidera? Hur har ni löst sånt där?
Det beror helt och hållet på hunden. Min make tog ut semester första veckorna och började ensamträna redan dag två. Vid 11-12 (kan varit 13-14, jag minns inte) veckor klarade han sig själv medan jag var i skolan (1,5 h. åt gången och granne med skolan). Jag har kritiserats för det, ja, men jag lyssnade hela tiden på min hund och pratade med min uppfödare. Vissa dagar "ville det sig inte" så då lät man bli.

- Sovplats för den lille.. Har läst här att många av er haft en liten hundbur. Är det smart att ha en sån för att göra det lite mörklagt och lugnt? Och för att kunna "ta med sovplatsen" om man åker bort eller tar med sig hunden ngnstans?
Kompostgaller är bra, så kan valpen få "sitt eget rum". Att använda när det är dags att sova, äta eller bara lugna ner sig, t.ex. På natten fick valpen sova i sängen.

- Aktivering i olika åldrar. När börjar man träna den på vardagliga saker som sitt, ligg, inkallning, stanna etc? När börjar man promenera aktivt?
Min hängde med på enstaka skogspromenader vid 10-12 v. Givetvis i hundens takt. Inkallning började vi leka fram redan i början, även sitt lärde vi tidigt. Ligg och stanna tog längre tid. Känn efter och lyssna på valpen. :)

Man ska dock inte kallt räkna med att en valp på 12 veckor kan lämnas 1-2 timmar själv.

Jag tycker det är alldeles för tidigt.

Jag tycker det beror på hunden. Är man osäker och det är ens första hund, och man har möjlighet att inte lämna den så tidigt så tycker jag man kan vänta. Av egen erfarenhet kan jag säga att min klarade en timme lätt i den åldern, och det lämnade vi henne i träningssyfte, inte för att vi behövde.

Som Calazirya säger så är det inte alls säkert att det går så lätt, så en B-plan är nog inte fel.

Zaga kunde också vara ensam hemma längre än vi tillät när hon var 12 veckor. Däremot tycker jag inte att man ska lämna en 12 veckor valp 2 timmar, men alla tycker vi olika :)

Så ni tror det skulle kunna vara ok att när jag tar med lillen till stallet att lägga honom i buren i bilen (såklart med dörrar och fönster öppna för temperaturen) under tiden jag rider/tömkör hästen? (vilket brukar bli 45min ungefär.)

Funderade på en till sak. Hur tar man bäst ur dom att dom skäller? Det sista jag vill ha en är en liten illbatting som bara skäller så fort inte livet är till behag... Är det bara stirra i ögonen som gäller??

Jag har hund av skällig ras. När han satte igång så ignorerade jag honom och berömde när han blev tyst. Kan även göras med klicker. Sedan lärde jag in "tyst" och även om det bara sitter till ca. 50% så är det ändå bättre än inget. Som sagt, det är en skällig ras så det går inte att ta ur honom helt.

(Skulle jag stirra på honom skulle han dessutom bara skälla ännu mer.)

Senast ändrad av en moderator:

Det sista jag vill ha en är en liten illbatting som bara skäller så fort inte livet är till behag... Är det bara stirra i ögonen som gäller??

Det här lät lite kul. Hur menar du då? Jag skulle tvärtom inte uppmärksamma hunden alls om den skällde just för uppmärksamhet.

Min hund går oftast att säga "TYST" till, och vet man det, då skulle jag säga till, men de små valparna kan det ju inte.

Bara för att vara lite jobbig!
Bur är endast tillåtet under transport och i samband med aktivitet så som utställning, tävling, träning osv och då endast korta stunder enligt den nya lagen. Alltså de är inte tillåtet att stänga in sin hund i en bur i hemmet.
Sen tänk på en sak. Ligger solen rakt på bilen så räcker det inte med nedvevade fönster, plåten i bilen ökar värmen. Se till att du har bilen i skuggan eller sätt buren på en skyddad plats i stallet i stället (ok inte tillåtet, men).

Nu har jag varit tillräckligt jobbig :)
Lycka till med ert hundköp och det verkar vara ordentligt genomtänkt, passa på att läsa mycket böcker innan valpen kommer hem och anmäl er till en valpkurs, både kul och nyttigt. Sen så ska uppfödaren svara på de frågor du har, gör inte denne det då skulle i alla fall jag dra öronen bakåt och hitta en annan uppfödare.

Jag som fått höra av så många att vill man verkligen vara sträng med en hund ska man greppa dom i nacken och ge dom "the cold eye"! :P Det kanske är helt fel då..? Man lär så länge man lever...

Jag tänkte använda buren hemma också som liggplats till dom ggr man börja lämna honom själv.. Vi har ett litet burspråk vi tänkte stänga för så det blir som en hage på 2*2m och sätta en öppen bur där så han kan krypa in i sin lilla koja om han vill... Annars bara använda den i bilen. (Eller i stallet stunderna jag rider då... :) )

Kom på ÄNNU en grej. :P Avmaskning. När, hur ofta? Samma på häst/katt att man bör variera preparat för att undvika resistens?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka