Tips till häst som sticker

Sv: Tips till häst som sticker

Jag hade ju mamman till 22 åringen och även hon hade gått löp. Hon var fantastisk att rida. Tränade mest dressyr och startade några små klasser och clear round med henne. Alltid bra omdömen på skritt och galopp (fick en 9a på skritten vid ett tillfälle) men traven lämnade ju mycket önskvärt. Gudomligt vänlig häst som aldrig stack men bad om lite tempo och när hon fick gå på då gick det undan. Bara att viska "go" så tuggade hon gigantiska längder mark i varje språng. Mjukt att rida var det också. Hur de gjorde för att skola om henne att ta vanliga ridhjälper vet jag inte. Men det gick alldeles utmärkt att rida henne som en vanlig ridhäst.

Dottern sticker inte heller. Ber om galopp, får den och håller tempot. Jag loopar tygeln, lägger ner den mot manken och tar stöd och pulskramar "halvhalter" så hålls tempot. Det bara rullar mjukt och är så lätt att följa. Men sticker gör hon inte (om jag inte får för mig att tänka "ridhäst" och förhålla för då växlar vi upp till upploppsfart). Rätar bara upp mig och proar för att bromsa.

Fast jag är glad att syrran lyckades hålla sin arab från att försöka ta sig förbi. Löpskalle har tanten så det räcker och blir över och det vet jag inte riktigt hur jag skulle hantera på rätt sätt. Det hade nog inte slutat så himla bra.

Det där med fingrar i halsremmen kan nog vara bra också. Sällan ridit hästar med så snabba reaktioner som just fullblod. Det bara blixtrar till.

Fantastiskt bra beskrivet! Som sagt, galopphästar sticker inte. De gör som de blir tillsagda. Och det går fort!
Min första upplevelse med en galopphäst i full fart berodde helt på att jag red den som en ridhäst. Min första tanke när jag instinktivt kröp ihop och kortade tyglarna för "säkra min plats på hästryggen och få stopp på hästen" var att jag gjorde precis det man inte skall göra med en galopphäst. Och naturligtvis gjorde hästen det jag "sa till" honom. Det slutade med ett fullfartshopp över järnvägen hemma. Bara det att jag landade i diket bredvid hästen...
Kan säga det att jag aldrig lärt mig så mycket på så kort tid tidigare...
Jag hade läst på och visste precis vad jag skulle göra men inte hunnit lära min egen kropp hur jag skulle rida en galopphäst. Det går så snabbt med fullblod att man hinner inte tänka. Det måste gå på reflex. Som tur var slutade det oförskämt bra. Efter det slutade jag med ridhästridning och red alla hästar som galopphästar...

min var helt kräzy i början. (eller vem försöker jag lura, han är fortfarande ibland.) Dock har jag tränat grundridning med honom. Dvs 1000 halter och övergångar per ridpass, och lyssnar han inte tar jag tag ordentligt, då det faktiskt inte är ok att ta egna hastighetsinitiativ som häst. Han är arabkorsning.

Mitt bästa tips för dig är väl att andas UT och bli tung i rumpan. Har upptäckt att stissiga hästar ofta lugnar sig om ryttaren är en fast lugn punkt. Träna även grundludnad, halt och övergångar där du vill ha dem. Betsla ev upp i början för att få tydliga signaler. allteftersom den lär sig kan man betsla ner igen. Så fungerade min häst iaf, han såg kontakten med min hand som ett femte ben och undrade vad för spasmer jag hade i armarna när han ville springa och jag bromsade för glatta livet. Betslade upp och skaffade oss lite grundlydnad och konsekvens och nu är han en annan häst, nästan :)

Mmm...
Brukar rida Barbarossa för Yvonne Durant ibland. Så länge man är avslappnad och tung går det hur fint som helst. Men tänker man sig inte för och kortar upp tyglarna så sitter man direkt på galopphäst som bara vill framåt i full fart... ;-)

Liknande trådar

Ridning Har en ridtravare här hemma som har fungerat som ridhäst de senaste 6-7 åren. Köpte den förra sommaren och hästen är helt ljuvlig att...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Ace
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 891
Senast: Lager
·
Träning Hej! Jag har en unghäst som började bli riden ordentligt detta året från att ha varit drag-/arbetshäst. Hästen blir ofta väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 757
Träning Hej! Jag har ett sto som är mycket hetlevrad och drar gärna iväg. Rids på så enkel utrustning som möjligt. Achenträns, rakt bett...
2
Svar
23
· Visningar
2 738
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar