Jag hade ju mamman till 22 åringen och även hon hade gått löp. Hon var fantastisk att rida. Tränade mest dressyr och startade några små klasser och clear round med henne. Alltid bra omdömen på skritt och galopp (fick en 9a på skritten vid ett tillfälle) men traven lämnade ju mycket önskvärt. Gudomligt vänlig häst som aldrig stack men bad om lite tempo och när hon fick gå på då gick det undan. Bara att viska "go" så tuggade hon gigantiska längder mark i varje språng. Mjukt att rida var det också. Hur de gjorde för att skola om henne att ta vanliga ridhjälper vet jag inte. Men det gick alldeles utmärkt att rida henne som en vanlig ridhäst.
Dottern sticker inte heller. Ber om galopp, får den och håller tempot. Jag loopar tygeln, lägger ner den mot manken och tar stöd och pulskramar "halvhalter" så hålls tempot. Det bara rullar mjukt och är så lätt att följa. Men sticker gör hon inte (om jag inte får för mig att tänka "ridhäst" och förhålla för då växlar vi upp till upploppsfart). Rätar bara upp mig och proar för att bromsa.
Fast jag är glad att syrran lyckades hålla sin arab från att försöka ta sig förbi. Löpskalle har tanten så det räcker och blir över och det vet jag inte riktigt hur jag skulle hantera på rätt sätt. Det hade nog inte slutat så himla bra.
Det där med fingrar i halsremmen kan nog vara bra också. Sällan ridit hästar med så snabba reaktioner som just fullblod. Det bara blixtrar till.