Tips till häst som sticker

caten82

Trådstartare
Jag har ett äldre fullblod (hon bara varit ridhäst, ej gått löp) som har tendenser att jaga upp sig och försöka sticka när vi rider ut. Hon tog mig på en ordentlig skentur för några månader sen när vi red ut själva och detta har gjort mig riktigt rädd för att hamna i samma situation igen.
Det fungerar oftast bra när vi rider ut tillsammans med andra hästar men hon kan fortfarande "trippa på tårna" emellanåt.
Vid dessa uteritter skrittar vi oftast bara och jag ger henne lång tygel för att hon relaterar kort tygel med högre tempo..
Rider med martingal och växlar mellan vanligt 2-delat tränsbett och 3-delat pessoa bett, har även remontnosgrimma emellanåt, märker ingen skillnad på betten.
Självklart känner hon att jag blir rädd när hon börjar jaga upp sig vilket inte direkt hjälper...

Så jag behöver tips för hur vi ska kunna ta oss ur det här... Allt tas tacksamt emot :)

Sv: Tips till häst som sticker

Du behöver ett nödstopp helt enkelt. Det är nog där du får börja iallafall.

Du kan ju testa att lära hästen one-rein-stop eller kyssa stigbygeln tror jag vissa kallar det också.
Sök på one-rein-stop på youtube så hittar du hur man tränar in det.
Kan rekommendera att du införskaffar dig en repgrimma när du lär in det (en smal, max 6 mm tjock).
Anledningen till det att du då kan ha den under tränset när du rider ut, med ett ledrep i som du då kan ta tag i när du behöver stanna hästen (du behöver bara ett ledrep i grimman, inga tyglar). En vanlig grimma är för tjock att ha under tränset. Hästen är ju så van att streta emot bettet så det blir något helt nytt för den och det brukar sätta igång hjärnverksamheten.

Sen kommer du säkert få en massa tips om ridningen i sig också. Övergångar, halvhalter och så vidare. Det är så klart också bra.

Vad jobbigt, man kænner sig sællan helt trygg på en sådan hæst.
Min var sådan før men inte så mycket nu længre.

Har tyvær inga goda råd att ge då det ænda som fungerar på min hæst ær att få henne ur balans genom att dra i ena tygeln hårt med båda hænderna, har næstan gått om kull flera gånger och ner i diken bland annat men nu vet hon att det inte lønar sig och beter sig som en normal ridhæst så længe hon inte får någon ny ryttare på ryggen før då ska det prøvas.

Innan sprang hon till man føll av eller kastade sig av i farten, kunde hålla på hur længe som helst var riktigt otæckt med noll kontroll.
Ingen ryttare ville ha henne pga det och jag var sjælv næra att sænda tillbaka henne till stuteriet dær jag køpt henne under min prøvotid med henne.

Jag vet inte om en graman kan fungera men en annan tjej med het hæst anvænder den av sækerhetsskæl ifall hennes hæst skulle sticka.

Har kollat upp one-rein-stop och ska börja med det redan imorrn! Låter även bra att testa med repgrimma, stort tack för det tipset!

Du är så välkommen så!

One-rein-stop fungerar ju så klart med bara träns och bett också. Men till skillnad från tränsbettet som bara trycker på sidan av huvudet så inverkar repgrimman även på nosryggen som då samtidigt tar ner huvudet lite grann. Repgrimman blir alltså på sätt vis "skarpare" än bettet när man gör den manövern. :)

Så det skadar aldrig att testa båda!

Är du säker på att hästen aldrig startats eller tränats för löp?
Det du beskriver är precis hur en galopphäst reagerar. När man kortar upp är det samma sak som att trycka på gaspedalen...
När jag rastar galopphästar ensam på Täby är de ofta hetare ensamma än i grupp. Då får jag hela tiden tänka på sitta ner och luta mig bakåt och att INTE korta upp tyglarna.
Ett tips kan vara att skaffa ett ringbett av den typ de har på galopphästar ihop med en pullarnosgrimma. Sen skall du nog rida med halsrem, lite kortare läder och korsade tyglar så du får större styrka i tyglarna. Att tokdra nosen av något håll kan vara ok när farten inte blivit så hög. Men när det börjar gå fort kan det vara farligt...
Fråga gärna någon galopptränare i närheten där du bor om hur du skall rida hästen...
Lycka till!
Mvh. Bowman

Precis. One-rein-stop kan bli farligt i höga hastigheter, hästen kan tappa balansen och gå omkull. Så träna in det från halt, skritt, lugn trav, mellantrav osv. Och använd det INNAN det blir fullt ös medvetslös.

Poängen är ju att hästen ska lära sig att det är ett kommando för stopp eftersom att dra i båda tyglarna är inlärt att inte vara det. Så när du känner att hästen börjar jaga upp sig, böj huvudet så den lugnar ner sig. Ofta märker man ju när hästen är på väg att sticka. Träna in timingen helt enkelt.

Jag har liknande problem med min dam här hemma:crazy:

Det är en angloarab på 21 år. Hon är supersnäll i all hantering och jättetrevlig att rida på ridbanan. Men när vi kommer ut i skogen blir hon SUPERstressad! :crazy: Sålänge vi travar går det fint, men när vi saktar av till skritt igen blir hon helt galen, hon ska bara framåt.. Hon blir riden ca 4-5 gånger i veckan, så jag tycker inte riktigt det kan bero på överskottsenergi heller..:confused:

Jag har provat olika bett i olika kombination med olika nosgrimmor, och det jag tycker har funkat bäst är tvådelat tränsbett tillsammans med remontgrimma.

Hon står på fri tillgång på grovfoder då hon inte riktigt vill lägga på sig som hon ska. Fram till ganska nyligen har jag haft Spillers "Cool Mix" på henne, men har nu gått över till lusern.

Har någon av er något tips på hur eller vad jag kan göra för att underlätta ridningen för mig och min häst? :confused:

Detta problem är återkommande varje år, men endast under vinterhalvåret av någon anledning. Tankar kring detta?

Mycket tacksam för svar!

Förlåt om jag säger det men jag tycker det låter som ett rätt normalt arabiskt beteende. Men förstår att det inte är någon direkt avslappnande ridning. Är helt enkelt det temperament som araber och engelska fullblod har. Och ju mer de blir ridna desto mer tränade och löpvilliga blir de i och med att konditionen blir bättre. Rädd att du har ett tufft jobb om du vill skritta henne annat än ut och in ur stallet...

Brukar trava engelska fullblod på skogsrundan på Täby. Har fullt upp med att hålla dem i trav. Några pullar utav guds nåde. Att försöka skritta dem är att inbjuda till en mer spännande dans då de bara vill springa!

De hetaste hästarna brukar man ställa i walkern innan man skall ut med dem. Då blir de av med lite överskottsenergi och lättare att rida efteråt. Men alla har ju inte tillgång till en walker. Men man kan ju försöka släppa hästen i hagen en timma innan man skall ut och rida om den stått i boxen större delen av dagen.

Fri foder är aldrig fel när det gäller grovfodret. Frågan är väl kanske om man skall minska eller ändra på kraftfodergivorna. Finns mängder med kraftfoder att välja på idag beroende på vad för resultat man eftersträvar. Vintern är annars en svår årstid att få hästar att äta bättre då de dricker mindre. Är nästan ett måste att de får fri tillgång till uppvärmt vatten...

Hur mycket arbetas hästen ute? (inte på ute ridbana, utan på grusvägar, ängar och dylikt) Min erfarenhet är att man med hästar som blir sitssiga tenderar att låta bli att möte det problemet, vilket innebär att det blir extra kul för hästen att komma ut och extra stressigt för dig, vilket gör att man stressar upp varandra. Jag skulle försöka att ta mig en tur varje dag, även om det bara är att skritta och trava fram i en halvtimme. ut och rid i skog och mark dagligen helt enkelt.

Men hur kan det komma sig att detta endast är ett problem under vinterhalvåret? :confused:

Här där jag bor så går hästarna ute i hage ca 15 timmar/dygn och har hela tiden fri tillgång på uppvärmt vatten, så jag tycker inte heller att det ska bero på för lite utevistelse.

4 av 5 gånger rider jag ute i skogen, då jag vet att mitt problem finns där. I början går det jättebra i skritten och traven, men efter första travsträckan blir hon superstressad. Det blir varken kul för mig eller hästen, när det hela tiden är en kamp om vilken fart vi ska hålla :(

Är rädd att det är något du får vänja dig vid. Arabiska och engelska fullblod har det temperamentet helt enkelt. Visst finns det individer som har tränats till en fantastisk lydnad. Men majoriteten vill springa vilket är något de avlats för. Mr Mercy som jag rider i Kungsbacka ibland är tjugo år och har världens svankrygg. Men ute på rundan är han precis lika het och på som de tre till sex åringarna jag rider på Täby.
Sen är många hästar piggare på vintern. Har väl mycket med vädret och foder att göra. Det är kul ute i snön... ;-)
Är det går lugnt och bra i början är rätt naturligt. Hästen är i uppvärmningsfasen, känner sig för och tar det lugnare. Men allt eftersom blodet börjar strömma runt i kroppen så blir hästen piggare. Handlar mycket om att visa vem som bestämmer tidigt. Men du får nog acceptera att hästen alltid kommer att vilja dra. Det är sällan det går att rida ett fullblod lugnt och bara sitta ner och njuta. De är krävande att rida och behöver 100% uppmärksamhet hela tiden. Annars blir man tvåa. Är därför man måste vara en lite speciell människa för att kunna rida fullblod...
Mvh. Bowman

I så fall har min häst också mycket fullblod i sig, vilket jag bestämt tvivlar på. Fullblodsnerver har hon i alla fall;)

Skämt åsido - min häst sticker inte, men hon är klart stressad när jag rider ut med henne ensam. Hon reagerar på smågrejer och kan fara iväg och kasta sig åt sidan och sånt. När vi travar så kör hon upp huvudet och bara springer på utan att lyssna på vad jag tyckre.
Jag drömmer om långa härliga avslappnade mysiga uteritter - men där är vi INTE :(

Jag har funderat på luva - för att om möjligt dämpa ljuden och få henne lite mindre stressad. Nån som provat detta? Funkar det?

I så fall har min häst också mycket fullblod i sig, vilket jag bestämt tvivlar på. Fullblodsnerver har hon i alla fall;)

Kan det vara så att hon fått min arabtjejs fullblodsnerver? Coolare häst än min får man leta efter. Hon är galet energisk och vill alltid gå fortare, men skulle aldrig fara iväg om inte jag sagt att det är ok. När min tjej får flipp och börjar reagera på brevlådor- då är det dags att släppa henne i vild galopp, efter det är hon cool i säkert en vecka till. Men jag skulle ju aldrig släppa henne om jag inte visste att hon stannar när jag ber henne. Kanske är hon ett ruskigt väluppfostrat fullblod??

/Lavinia, som sätter igång sitt fullblod barbacka efter 2 månaders "skada"

Nej, ett fullblod sticker inte oavsett om det är en arab eller ett engelskt. Är bra det att de tycker så förtvivlat mycket om att springa och försöker hela tiden... :-)
Är ju samma temperament som gör svårigheten att rida långsamt med dem. De hinner upptäcka så mycket då och med de reflexer och den energi de har går varje rörelse blixtsnabbt. Jag rider nästan alltid med ett par fingrar om halsremmen just därför...
Ritten blir nervös och ryckig man känner sig som en nybörjare.
Bomull i öronen eller huva kan fungera. Men samtidigt vill du nog att hästen skall höra dig. Jag brukar viska så att hästen får koncentrera sig på att höra mig. Tror att ludd på tränset kan vara en bättre körning. Det begränsas blickfånget en del...
Annars är nog bästa receptet att rida ut med andra lungnare hästar och om möjligt cantra av den mesta energin på någon bana då och då...

Bowman, du kan inte tänka dig att flöjta in på tråden om träning av f.d. löphästar http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=14276229#post14276229

Ska skola om min 22 åring som knappt är riden sedan hon gjorde sitt sista på Täby som 5åring under S. Mohammeds träning och därefter in i avelsbox. Sista ridturen var för två år sedan och då flyttade Täby ut i skogen vid hornborga. Man ska inte rida ut gamla fullblod ihop med gamla araber.

(men håller med om att de inte sticker om de inte får)

Vill igen tipsa om att ha repgrimma under tränset och träna in den som en extra broms. Det är även praktiskt om man känner att man vill hoppa av när det blir för stressat, då har man hästen i ett ledrep autmatiskt och kan be om avslappning från marken för att verkligen få tillbaka fokuset från hästen.

Jag hoppas då självklart att hanteringen från marken fungerar bra och i viss mån är stabilare än ridningen. Men det ser jag som en självklarhet å andra sidan, man hoppar ju inte upp på en häst som man inte kan hantera från marken(?).

Kan ju inte svara för de två hästar som nämnts i tråden. Men stort sett alla löphästar jag stött på har uppfört sig fantastiskt på marken och i boxen. Ofta mycket bättre än de ridskolehästar jag stött på. Men så är de oftast proffesionellt hanterade.
Att hoppa av i farten på ett accelererande fullblod är inte ofarligt. Och att hålla i ett "grimskaft" samtidigt låter direkt livsfarligt... Jag har aldrig sysslat med omskolning av löphästar. Och ingen av de jag känner heller då det mest är galoppmänniskor. Och oftast så har man fortsatt att rida hästarna som galopphästar efter avslutad karriär. Om än att tempot i ridningen inte blir lika högt längre.
Har läst en del om omskolning på fullblodstrådarna med stort intresse. Känner inte att det är ett lätt jobb att omskola en galopphäst. Men de är ju oftast smarta så har man bara tiden... Personligen så tycker jag om temperamentet ett engelskt fullblod och en arab har och det sätt man rider den på. Har väl inte samma behov av att skola om dem...
Är väl bara rädd för att det egentligen är rätt få som verkligen lyckas med att skola om en galopphäst. Och kanske borde man oftare skola om sig själv så man även kan rida galopphästar. Man lär ju inte bli en sämre ryttare...
Mvh. Bowman

Jag hade ju mamman till 22 åringen och även hon hade gått löp. Hon var fantastisk att rida. Tränade mest dressyr och startade några små klasser och clear round med henne. Alltid bra omdömen på skritt och galopp (fick en 9a på skritten vid ett tillfälle) men traven lämnade ju mycket önskvärt. Gudomligt vänlig häst som aldrig stack men bad om lite tempo och när hon fick gå på då gick det undan. Bara att viska "go" så tuggade hon gigantiska längder mark i varje språng. Mjukt att rida var det också. Hur de gjorde för att skola om henne att ta vanliga ridhjälper vet jag inte. Men det gick alldeles utmärkt att rida henne som en vanlig ridhäst.

Dottern sticker inte heller. Ber om galopp, får den och håller tempot. Jag loopar tygeln, lägger ner den mot manken och tar stöd och pulskramar "halvhalter" så hålls tempot. Det bara rullar mjukt och är så lätt att följa. Men sticker gör hon inte (om jag inte får för mig att tänka "ridhäst" och förhålla för då växlar vi upp till upploppsfart). Rätar bara upp mig och proar för att bromsa.

Fast jag är glad att syrran lyckades hålla sin arab från att försöka ta sig förbi. Löpskalle har tanten så det räcker och blir över och det vet jag inte riktigt hur jag skulle hantera på rätt sätt. Det hade nog inte slutat så himla bra.

Det där med fingrar i halsremmen kan nog vara bra också. Sällan ridit hästar med så snabba reaktioner som just fullblod. Det bara blixtrar till.

Jag menade inte att man skulle hoppa av i full fart, det håller jag med om kan vara farligt. Jag syftade på att man kan välja att göra det innan den sticker (återigen handlar det om timing och det är klart svårt med ett fullblod som kan explodera). Bara bra om möjligheten finns tycker jag.

Liknande trådar

Ridning Har en ridtravare här hemma som har fungerat som ridhäst de senaste 6-7 åren. Köpte den förra sommaren och hästen är helt ljuvlig att...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Ace
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 891
Senast: Lager
·
Träning Hej! Jag har en unghäst som började bli riden ordentligt detta året från att ha varit drag-/arbetshäst. Hästen blir ofta väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 757
Träning Hej! Jag har ett sto som är mycket hetlevrad och drar gärna iväg. Rids på så enkel utrustning som möjligt. Achenträns, rakt bett...
2
Svar
23
· Visningar
2 738
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar