Tips till gravida!

Mammas

Trådstartare
Kom att tänka på det när jag satt i duschen idag - det är faktiskt en sak som jag bara måste säga till alla er som står i början eller mitt i en graviditet.

60940_PE166991_S4.jpg

Det här är underbar att ha i duschen/badkaret! Jag hade aldrig klarat av en längre dusch idag (v 36) om jag inte hade denna underbara stol att ha i badkaret. Visst hade jag kunnat sitta i badet - men det väntar jag med till de gångerna jag badar, för det är så förbannat jobbigt att resa sig ur badkaret när man sitter på botten. :p Och för er med enbart dusch å funkar den utmärkt att sitta på under duschen, inte lika jobbigt som att stå. Har en vanlig pall i köket som jag kan sitta på när jag lagar mat, även där är det jobbigt att stå längre stunder. Det var skönt med en sådan stol i badet tidigare i graviditeten men nu är den ovärderlig, så därför jag bara ville dela med mig av denna vetskap till er som snart kommer att bli lika tunga! ;)

Om det är någon som har andra tips att dela med sig av, eller om någon har någon fundering är det väl bra att det finns en tråd redan, finns säkert andra skitsmarta tips också, fast jag missat dem. :)

Sv: Tips till gravida!

Kan inte annat än instämma. Nu hade jag en annan sittvariant, men när jag var gravid förra gången hade jag bara en dusch och det blev ju lååånga duschar, skönt för en värkande rygg och då passade pallen in så jag slapp vika ihop mig på golvet och inte komma upp igen.

På jobbet var vetevärmaren min bästa vän, hade stillasittande jobb och en del krångel med ryggen.

Nej, att sätta sig ner på golvet i duschen eller badkaret är ju inga problem i sig, det jävliga är ju när man ska komma upp igen. :p

En annan grej jag kom på är att så fort man får minsta lilla problem med foglossningar - köp ett stödbälte! Det är verkligen guld värt, och sättet det reducerar smärtan är helt makalöst. Rekommenderas varmt. Glömmer jag det en dag kan jag knappt gå dagen efter, men med det har jag inte så ont. Nu börjar det iof göra ont ändå emellanåt, men fram tills nu har det tagit bort smärtan helt.

Kom att tänka på det när jag satt i duschen idag - det är faktiskt en sak som jag bara måste säga till alla er som står i början eller mitt i en graviditet.

60940_PE166991_S4.jpg

Det här är underbar att ha i duschen/badkaret! Jag hade aldrig klarat av en längre dusch idag (v 36) om jag inte hade denna underbara stol att ha i badkaret. Visst hade jag kunnat sitta i badet - men det väntar jag med till de gångerna jag badar, för det är så förbannat jobbigt att resa sig ur badkaret när man sitter på botten. :p Och för er med enbart dusch å funkar den utmärkt att sitta på under duschen, inte lika jobbigt som att stå. Har en vanlig pall i köket som jag kan sitta på när jag lagar mat, även där är det jobbigt att stå längre stunder. Det var skönt med en sådan stol i badet tidigare i graviditeten men nu är den ovärderlig, så därför jag bara ville dela med mig av denna vetskap till er som snart kommer att bli lika tunga! ;)

Om det är någon som har andra tips att dela med sig av, eller om någon har någon fundering är det väl bra att det finns en tråd redan, finns säkert andra skitsmarta tips också, fast jag missat dem. :)

Kan bara skriva under på detta!!
I början av sin grav så vet man ju inte vad som kommer att ske med kroppen men man blir tung :) hi hi

Jag hade inte tillgång till just en sådan här på bilden, utan nöden hade ingen lag och en lackad trästol fick bli min duschstol. Den går ju klart inte att använda nu, men den funkade då. :angel:

Säkert ett bra tips för många, men alla blir inte jättestora och jättetunga. Jag minns inte att jag hade några problem att duscha alls faktiskt, enda jobbiga var när jag skulle raka benen för det var svårare att nå...

Jag är inte speciellt stor och tung, men det blir ändå jobbigt att stå upp länge emellanåt. Iof var jag inte smidig till att börja med, det kan säkert väga in. :p

Håller med dig, hade faktist heller aldrig några problem med att stå i duschen. Däremot att raka bikinilinjen var trixit fram emot slutet. Födde barn i augusti så jag ville ju helst slippa se ut som en gorilla de få gånger jag visade mig på stranden:D

Det var ett bra tips! Tack! :laugh:
Vi har bara en dusch, och en trång sådan. Rör på två sidor, tvättmaskin på en och bara draperi på en. Rören gör det omöjligt att halvligga/sitta bekvämt för de är ju iskalla/tokvarma. Har jag en dålig fogdag är det jätteskönt att duscha varmt och länge men samtidigt jobbigt att stå upp i 30 minuter. Bor 5 min från Ikea så det blir nog en sväng i veckan för att inhandla en stol till mig!

Har även funderat under duschningen hur det kommer funka om jag kanske vill duscha för att dämpa eventuella jobbiga förvärkar. Inte kommer jag orka stå upp om jag har ont heller! Saknar mitt badkar. :(

Mammas: läste du att jag blev sjukskriven på 50% nu för fogarna, känns otroligt skönt. Jag är en vecka efter dig (35), nu får vi se hur länge jag pallar jobba kvar när jag fick gå ned i tid. Hur har du det med jobb? Har fått ett foglossningsbälte också som jag använder typ jämt. :) Störst skillnad känner jag sekunden man tar av det, det känns löst på nåt sätt! Lite obehagligt.

Den finns på barnavdelningen (om du/ni inte listat ut det ;)) och den kan bli vattenfylld för att det rinner ner vatten vid ryggstödet, men det är bara att ställa den upp o ner så rinner det ut. :)

Skickar PM så jag inte trashar tråden! ;)

Och jag som inte har något badkar men en rätt stor dusch drog in trädgårds stolen i plast med fällbart ryggstöd i duschen. Asgutt och hel lyxigt speciellt när min kille fick ställa upp och tvätta håret med på mig i slutet :D

Åh vad lyxigt med ställbart ryggstöd! :D Synd att inte det får plats i mitt badkar! :p

Idag var "vi" på Ikea (jag satt mest i kafeterian och sambon gick runt och plockade grejerna) och skulle köpa den här fina barnstolen. Men på tag-själv-lagret fyndade vi denna pryl för 49 spänn istället. Ganska mjuk plast som sviktar lite, fast inte lika mkt som ryggstödet till Mammut-stolen. + för att den var lite högre och för priset dock! Nu ska här duschas långduschar!!! :laugh:

JEFF Klaffstol
36240_PE127310_S4.jpg

Exakt en sådan har jag i duschen, så har vi införskaffat ett bamsestort munstycke som ger massagestrålar..

Mmmm så himla gött att duscha, kan sitta där i 45 minuter :)

Funkade kanon! Men en sån här är nog livsfarlig i badkaret, ryms nog inte riktigt. Jag kunde luta mig mot tvättmaskinen genom draperiet och låta vattnet strila ned längs ryggen. Så skönt!!!

Tips nr två kommer egentligen från Pmm som upplyste mig.
Det är apotekets mjuk-bh/top Carefix Comfort. Den har jag varje dag och jag tycker den stödjer helt okej men vet andra som tycker den stödjer alldeles för lite och har den bara hemma eller bara på natten. Jag har ändå D-E kupa och den räcker för mig. Fast jag gör iofs aldrig några snabba rörelser nuförtiden. :D Nu finns nog ingen återvändo till båg-bh igen! Den har bara sömmar i sidorna och de känns inte, rekommenderas varmt för en gravid som bara vill ha det skönt och bra, så känner jag iaf. Ska funka att amma i också, bara att dra upp ena sidan, samt att sova i med inlägg så det inte läcker i sängen. Känns knappt att man har nåt på sig. Den plattar inte ut tuttarna om man har rätt storlek, ser bra ut under kläderna alltså. Jag har en svart L, M är också skön men plattar till så den har jag bara hemma. :love: Tack Pmm!

http://www.apoteket.se/rd?d=3172&a=6420&tab=products&PerformSearch=true&search_category_recursive=true&sort_attribute_1=product_name&sort_direction_1=ascending&simpleSearch=yes&search_online=true&ProfileGroupName=default&Filter=false&search_query_keyword=carefix

Senast ändrad:

*Kl*

Det är riktigt bra att ha en stol i duschen. Även när man inte är gravid är det väldigt bekvämt att raka benen sittandes. :)
Min stol i duschen är golvfast. :D
DSC_0123-1.JPG

Golvbrunnen till duschen finns under mattan (och nya biltemakatalogen som ligger på mattan)...
DSC_0125-1.JPG

Närbild på duschstången som sitter fast i den enda horisontella ytan, det 0.5x0.5m stora taket...
DSC_0124-1.JPG

Vy från hörnet ovanför den golvfasta stolen. (Dörren ut är alltså bakom draperiet.)
DSC_0127-1.JPG

Se, ni fick en snabbtur i mitt badrum oxå. :D Fint va!? ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: MiniLi
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 125
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 140
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka