Tips till en nybörjare?

F

Fredrika77

Hej! På torsdag ska vi hoppa på min ridskole-lektion. Det är lustigt att alla i gruppen (alla är ganska nybörjare) är så nervösa innan.

Jag skulle bli så otroligt tacksam om ngn ville ge lite tips till mig som är helt nybörjare!:bump:

Sv: Tips till en nybörjare?

sånt som är nytt känns ju ofta osäkert.. been there done that, så att säga ;)

mina tips är att lyssna noga på ridläraren, fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite om det är något du inte förstår! gör ingenting du inte känner dig säker på, hoppa inte högre än du själv känner att du vill, vågar och klarar av, så att säga.

sen finns det ett talesätt som heter att "man måste kasta hjärtat över först" som betyder ungefär att man måste själv vilja hoppa hindret för att det ska bli bra... :) hästarna känner så otroligt väl om man tvekar, så man kan behöva lite jävlaranamma ibland!

lycka till, rapportera gärna hur det går här sen!

Tack så mycket för svaren! Jag har bytt min tid mot lördag, så jag kan berätta efter det... Fler tips tack!:idea:

sånt som är nytt känns ju ofta osäkert.. been there done that, så att säga ;)

mina tips är att lyssna noga på ridläraren, fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite om det är något du inte förstår! gör ingenting du inte känner dig säker på, hoppa inte högre än du själv känner att du vill, vågar och klarar av, så att säga.

sen finns det ett talesätt som heter att "man måste kasta hjärtat över först" som betyder ungefär att man måste själv vilja hoppa hindret för att det ska bli bra... :) hästarna känner så otroligt väl om man tvekar, så man kan behöva lite jävlaranamma ibland!

lycka till, rapportera gärna hur det går här sen!

:bow: :bow: :bow:

Det gick bra, med tanke på hur skakis jag var. Hästen var dock pigg o verkade tycka att det var roligt. Inga höga hinder dock...;)

härligt!
berätta mer :)
fick ni göra någon spec. övning eller var det "bara" enkelhinder?

Ja, vad ska man säga. Banhoppning, med fyra hinder typ oxrar liggande i "kors". Inte speciellt högt att hoppa med andra ord. Men för min nivå räckte det så. ;)

Tycker dock att vi hoppar för sällan, var fjärde eller var femte lektion på ridskolan. Förstår att det finns anledningar till varför man planerar så, men med tanke på hur nervösa många är borde det vara hoppning under avspända former oftare. Funderar på att ta ngn speciell hoppkurs över ngn dag.

Tips?:idea: Mottages tacksamt...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Både nybörjare och experter möttes i Björneröds ridhus i helgen för en prova på-lektion för vuxna. Ridklubbens förhoppning är att fler...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 946
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 866
Senast: Lobelia
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka