tips till en förbättrad sits.

P

pago

Har ni några tips hur min sits kan förbättras..
rider ständigt utan stigbyglar för att komma ner i sadeln, när jag använder stigbyglarna så skumpar jag och har ingen balans eller så har jag inget stöd i dom. finns det något jag kan tänka på när det gäller detta?
eftersom han egentligen är en hopphäst så har vi en allroundsadel mot hopp, vilket gör det svårare att få rätt sits.

dessutom något tips på hur jag ska hålla händerna rätt, jag har en tendens att sänka dom till framför sadeln, som gör att jag ibland faller fram!

Sv: tips till en förbättrad sits.

Det kan vara lite förrädiskt att rida utan stigbyglar, för då märker du inte lika bra om du klämmer med och drar upp benen. Det känns rätt bra och stabilt, men när man sedan tar stigbyglarna så avslöjas allt.

Ibland är det bättre att länga lädren väldigt mycket och vara supersträng med sig själv att låta benen falla in i stigbyglarna. Då kan du inte klämma eller dra upp benen utan att tappa stigbyglarna.

I övrigt är det som med allt annat: övning ger träning, en god tränare kan ge god hjälp och framför allt krävs det mycket självdisciplin.

Lycka till!

Jag har nästan samma problem. Jag skumpar runt på min häst och får inte heller någon bra sits, men det börjar bli bättre nu. Jag slappnar av och håller om med benen, och lutar min tillbaka. Öva öva öva hela tiden med att sitta ner så kommer du sedan hitta rytmen i traven och du kommer sedan att kunna jobba ännu mer med din sits.

Prova "sit right" en ny uppfinning som jag provat. Det är en formad metallskena som man sätter i ryggslutet och över armbågarna (jättesvårt att förklara men fyller ungefär samma funktion som om du satt ett spö eller en pinne bakom ryggen som låses fast av överarmarna). Skenan sviktar lite och dina armar och händer hamnar automatiskt på rätt ställe, du blir rak i ryggen osv ..... Garanterat en upplevelse med träningsvärk som följd :D. En kompis till mej har köpt den via vår dressyrtränare, vet inte riktigt var man kan få tag i en och de är ganska dyra ca 500:-

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 700
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 634
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 214
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar