Tips till bukig häst..

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 10 175
Sv: Tips till bukig häst..

SOJA!!! sojaprotein är hur bra som helst till hästar som din. Kornkross bör läggas till säkert minst 1 kg om dagen, ta bort havren o öka på med kraft grund istället (el dyl). Olja är också bra ngn dl om dagen.

SOJA!!! sojaprotein är hur bra som helst till hästar som din. Kornkross bör läggas till säkert minst 1 kg om dagen, ta bort havren o öka på med kraft grund istället (el dyl). Olja är också bra ngn dl om dagen.

Soja ska man dock vara försiktig med att tillsätta i en foderstat om man inte VET att det är proteiner som saknas. Men visst, nån enstaka dl kanske man vågar tillsätta.

Varför Krafft Grund?? Det har i princip samma värden som både korn och havre... Tillför varken extra energi eller protein.

Det bästa är att analysera sitt grovfoder så att man VET vad man håller på med! Som sagt, antingen det eller försöka proppa i hästen LUSERN (kanske pellets går bättre om hästen inte vill äta så mycket strå) och ta bort annat eventuellt (så hästen hellre äter av lusernet).

Sorry - blev lite konstigt svar - och mycket otydligt....:angel:

Det jag menade var: Jag har tolkat det som att du inte har analyserat hö. Du talar om vad hästen äter och jag menade: har du räknat på behoven och har du koll på höets värden? Om inte - ersätt då ordentlig med uträknad och kollräkna på det du ger. Det verkar ju som om det inte räcker...Blev nog fortfarande konstigt men vi börjar där så ser vi om du förstår, jag menar inget illa men just nu svårt att förklara:angel:

Jaha, nu förstod jag hur du menar:D
jo, jag ska höra med min kompis mamma som köper in höt om hon har fått analys.. (bor hos min vän och hennes familj i s-vall under gymnasietiden så jag ska kunna ha wille utanför dörren å satsa mer på ridningen:d)
Men vet inte om vi bara köper in hö från närmsta bonde som har över:angel:
Ska iaf försöka få tag i analys ,både till höt vi har nu och till silaget som skall köpas in snart!

f.ö så är han inte en "räkna ut häst", har fått foderstat uträknad X-antal ggr förr när vi stod på privatstall i sthlm, men det har inte täckt hans behov eller så har det blivit överskott på energi beroende på vilken uträknare man vände sig till:angel:
Och nu har han gått bra på denna "egenuträknade" foderstat ett bra tag, fast mycket kanske beror på att jag var tvungen att köpa Krafft Sport sist pga att Groov125 var slut!?
Sedan har han alltid gått ner lite under vintern..., så om jag byter över till 125 igen + ger honom någon dl soja /dag, kanske det hjälper? (+ försöker fixa analys på hö och proppa i han så mkt lucern de går;))
*oj va sluddrig detta blev, förlåt förlåt! :o*

Senast ändrad av en moderator:

Vad väger 1 liter lusern hack? Ca 100gram kanske? eller mer? Någon som vägt? 10liter blir väl i så fall runt 1 kg om jag inte har helt fel

jo, fast låter lite tycker jag, hinken väger mer än ett kilo med all lucern i kan jag lova!;)
Men nej, det är endå inte mkt han får i sig (som sagt runt en halv- en hel hink/dag) men det han äter upp allt...

Ok, kanske jag kan byta ut havren mot korn?
Vad är pris skillnaden på ett ungefär? (köper kraffts röda havre nu)
all kraft har ju ökat så hiskligt nu i pris att man får mardrömmar varje gång man åker för att handla:crazy:

om du far förbi någon bonde och köper blir det mycket billigare i alla fall. Men ska jag vara helt ärlig har jag fått dom säckar korn som jag har behövt. Men jag gissar på mellan 200-400 kan jag tänka mig.
Havre är mest till för att ge energi, det skulle jag ge till lata hästar och starthästar. Men är din häst en slöfock ska du nog behålla det och komplettera med korn, annars kan du byta ut det helt. :)

f.ö så är han inte en "räkna ut häst", har fått foderstat uträknad X-antal ggr förr när vi stod på privatstall i sthlm, men det har inte täckt hans behov eller så har det blivit överskott på energi beroende på vilken uträknare man vände sig till:angel:

Detta betyder inte att man inte kan räkna ut en foderstat till honom enligt erat höets analysvärden. Det betyder bara att de lagt honom på för HÖGT energibehov, då får man ju justera till det. Han behöver uppenbarligen några MJ mindre då... ;) . Ett typiskt fel okunniga säger "min häst funkar inte på uträknad foderstat". Vad som egentligen inte funkar är att de inte är precis som medelhästen som forskningen räknat ut... som det står i tabeller att en häst i den viktklassen behöver. Det där får man ju justera till när man ser hur hästen hålelr sig på det, lägger de på sig för mycket, ja då får man ju minska lite och tappar dom så får man ju öka lite. Det betyder inte alls attd e inte funkar på en uträknad foderstat, man behöver bara lära sig hur just den hästens behov är.

Jo jag packar ganska hårt, och blöter upp det lite sen..(inte mkt vatten)
Och då när det är ihoppressat är det ca halva hinken (runt 10-15l) alltså är ca hela full innan jag blöter och trycker ihop:)

Mer en så får jag tyvärr inte i honom =/ Han är svår att få i stråfoder ö.h.t därför så stödutfodrar jag med lucern till höt, (kanske blir bättre nu när dom ska få börja gå på fri tillgång till sialgebal i hagen? )

Ger du lucernhack eller pellets? Om han är svår med strå, kan ju pellets vara en variant! :)

Min häst har varit bukig sedan hon fick föl 2006. efter avvänjningen gav jag henne lusern i kombination med hösilaget(med mkt höga proteinvärden om man ska tro analysen)

Har ridit henne fram till Juli 07, hon gått på bete med lite hovproblem o så o buken är fortfarande lite hängig.Nu är hon dessutom halt, antagligen pga borrelia, så hon har stått oriden ett bra tag o nu minst 2 veckor till.
Hö analysen kom nu för ett tag sedan 7.4 MJ 38 smbrpg. Vad kan jag göra för att få upp buken utan att motionera henne? Höet har ju inga dunder protein värden om det nu är det som gör det. Så här ser hon ut, inte så snygga bilder men det är de jag har som är nytagna.
15664457.jpg

15664456.jpg

Vill gärna ha tips, men framförallt funderar jag på om det verkligen är proteinbrist? hon har ju gått på bete hela sommaren. De flesta i mitt stall säger att hon är fet, o behöver mindre mat.Men jag tycker hon är bukig och det är ju en annan sak.

Nej i din hästs fall ser det inte ut att vara proteinbrist som är orsaken - se på överlinjen som är fin o rund och har bra hull och normalt med muskler för att inte vara så tränad.
Dessutom är det inte troligt heller - hon har ju gått på BETE och det om nåt är proteinrikt (allra oftast iaf)! Hon fick ju dessutom uppenbarligen gott om protein innan betet också.

I hennes fall, särskilt då hon fått föl, är det nog bara så att hon har uttöjda bukmuskler (av dräktigheten) och att de förmodligen inte är så starka så de orkar hålla upp den stora buken. PLUS att hon faktiskt ser ut att vara iaf något överviktig!
Men överviktig eller ej (dvs om hon har för mycket fett på kroppen eller ej) så är det nog ovannämnda anledning (bukmusklerna för slappa) och att buken är fylld av grovfoder (gräs/hö) som tar stor plats.

Det man kan göra åt detta är att TRÄNA och att eventuellt (om hästen får en riktigt stor mängd) minska lite på grovfodret (givetvis har man då först o främst uteslutit kraftfoder förutom det som ev. måste ges pga för låg proteinmängd i höet).

Senast ändrad:

ok, nu under hösten när hon bara stått inne över natten har hon faktiskt bara fått 2,5 kg hö, ja har ansett att hon äter en hel del i hagen. Nu kommer hon in redan vid 15 00 så jag har ökat till 5 kg hö. Kraftfoder får hon bara 1 dl o sen får hon mineraler. Men jag tycker fortfarande att det finns gräs i hagen, dock kanske det inte är så bra näringsmässigt en hon har nåt att tugga på under dagen..

borde jag öka höet ändå eller ge mer kraft eller låta henne va?

Din häst lier inte av proteinbrist, skulle tro att den har lite slappa bukmuskler efter dräktigheten, inte så mkt o göra åt när hästen är halt o oridbar, bara hoppas den frisknar till snart o kan motioneras

ok, nu under hösten när hon bara stått inne över natten har hon faktiskt bara fått 2,5 kg hö, ja har ansett att hon äter en hel del i hagen. Nu kommer hon in redan vid 15 00 så jag har ökat till 5 kg hö. Kraftfoder får hon bara 1 dl o sen får hon mineraler. Men jag tycker fortfarande att det finns gräs i hagen, dock kanske det inte är så bra näringsmässigt en hon har nåt att tugga på under dagen..

borde jag öka höet ändå eller ge mer kraft eller låta henne va?

Jag tycker du ger alldeles tillräckligt om hon nu har gräs i hagen också.

Liknande trådar

G
Foder & Strö Vi fodrar våra hästar nu med endast hö och havre samt salt och vitlökspulver. Men jag vet att det behövs mer nu just. Min häst har...
2
Svar
28
· Visningar
2 825
Senast: em-pirre
·
Foder & Strö Min häst har idag en bra foderstat som ger en normalpresterande häst allt den behöver. Men nu håller han på att förberedas för att...
Svar
14
· Visningar
1 847
Senast: clusia
·
Hästvård Just nu så går min stora kuse i hagen bara och har gjort det ett tag pga personliga skäl. Ska börja rida så fort de blir något varmare...
Svar
17
· Visningar
2 381
Senast: Flaekja
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 086
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka