Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
SOJA!!! sojaprotein är hur bra som helst till hästar som din. Kornkross bör läggas till säkert minst 1 kg om dagen, ta bort havren o öka på med kraft grund istället (el dyl). Olja är också bra ngn dl om dagen.
Varför inte en ordentlig foderstat? Det löser troligen problemet.
Proteinbrist ytrar sig så, musklerna runt manken försvinner och magen ser därför större ut. Din pålle svälter, botas med lucern.
Ok, kanske jag kan byta ut havren mot korn?
Vad är pris skillnaden på ett ungefär? (köper kraffts röda havre nu)
all kraft har ju ökat så hiskligt nu i pris att man får mardrömmar varje gång man åker för att handla![]()
f.ö så är han inte en "räkna ut häst", har fått foderstat uträknad X-antal ggr förr när vi stod på privatstall i sthlm, men det har inte täckt hans behov eller så har det blivit överskott på energi beroende på vilken uträknare man vände sig till![]()
Jo jag packar ganska hårt, och blöter upp det lite sen..(inte mkt vatten)
Och då när det är ihoppressat är det ca halva hinken (runt 10-15l) alltså är ca hela full innan jag blöter och trycker ihop
Mer en så får jag tyvärr inte i honom =/ Han är svår att få i stråfoder ö.h.t därför så stödutfodrar jag med lucern till höt, (kanske blir bättre nu när dom ska få börja gå på fri tillgång till sialgebal i hagen? )
ok, nu under hösten när hon bara stått inne över natten har hon faktiskt bara fått 2,5 kg hö, ja har ansett att hon äter en hel del i hagen. Nu kommer hon in redan vid 15 00 så jag har ökat till 5 kg hö. Kraftfoder får hon bara 1 dl o sen får hon mineraler. Men jag tycker fortfarande att det finns gräs i hagen, dock kanske det inte är så bra näringsmässigt en hon har nåt att tugga på under dagen..
borde jag öka höet ändå eller ge mer kraft eller låta henne va?