Tips till bukig häst..

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 10 175
S

SirWillgott

Har en häst som väldigt lätt blir bukig och förlorar fett/muskler från flanken/revbenen istället:(
Haft detta problem sen köpet , men nu i sommar har han vart riktigt fin i hullet!:)

Ökade lite på kraftfoder givan och höt nu till hösten både p.g.a kylan och ökande träning, började även täcka ganska tidigt då hästen är frusen och förbrukar energi/fett till det..
Men ändå så blev det samma visa, häst som tappar nästan allt över främst flank/bakre revben och som får "ölmage" istället:angel:

Han får för tillfället:
Morgon, ut runt 5-6: 1kg havre+ lite betfor Sedan fri tillgång på hö hela dagen
E.M:några dl havre/betfor efter träning
Kväll: kommer in runt 9-10: 1,5kg SPORT+ lite betfor+ ca 1/2 brukshink (20l?) med lucern+ ca2kg hö

Tänkte man kanske ska börja med att ge extra B-vitamin, linföolja och/eller e-vitamin?
Någon som har tips på hur jag ska fodra? Tacksam för svar:bow:
Mvh Linn

Sv: Tips till bukig häst..

Det låter som om hästen får för lite protein. Så se över proteininnehållet i höet och kraftfodret.
Skulle vara bra att ge lusern så länge för att höja det tills han kommit tillbaka. Eller vissa häster har så stort behov att de nästan alltid behöver en högre kvot.

Jag säger som Masse - låter absolut som att detta är proteinbrist.
Och det beror till största delen i så fall på ditt grovfoder (att det har ett lågt värde av protein). Dessutom ger du mestadels energikraftfoder (havre, betfor, Krafft Sport) som inte ger så mycket protein. Det lilla lusern du ger hjälper föga om proteinvärdet i grovfodret är lågt.

Håller med båda föregående skribenter...

Byt Sport till något med mera proteiner tex Grov 125, Pluss Grön eller Protein och öka på luserngivan rejält...

Ja detta skulle förklara varför hästen blir fin i hullet på BETET också - då får ju hästen i sig rejält med protein! Och går alltså garanterat inte med proteinbrist.
Det glömde jag påpeka i första inlägget...

Väldigt ofta ligger problemet i för lite galopp, berättade en naturbrukslärare för några år sedan, en kilometer galopp dara ihop buken 1 cm.

Väldigt ofta ligger problemet i för lite galopp, berättade en naturbrukslärare för några år sedan, en kilometer galopp dara ihop buken 1 cm.

Men vad är då förklarningen till att hästen udner betet blir "plötsligt" så fin i hullet/muskler? Galopperar hon hästen mer då tro? :cool:
Och alla hästar som i princip aldrig galoppjobbas och ändå ser fina ut?

Men visst kan det ligga nånting i det också, OM man vet att man redan ger hästen allt den behöver, den får sitt proteinbehov tillgodosett, och har en välbalanserad foderstat uträknat efter höets värden och hästen ÄNDÅ inte vill muskla/hulla sig på överlinjen och buken är hängig. kan man titta på vad som är fel i träningen av den. I sånna här fall, då hästen blir bukig, kand et bero på att den bygger magmuskler dåligt och inte orkar hålla upp magen... Kanske i första hand gälelr att träna den att gå i korrekt form i sånna fall? (DET är bra för magmuskulatur)

I första hand ska man dock se över foderstaten.

Smala hästar brukar vi ge ordentligt med korn så dom kommer tillbaka och hålelr även med föregående talare, byt kraft sport mot ett bättre krafft, typ grön.

Alla- Jo, han har fått groov 125 innan..
Tänkte bara testa med sport under en tid efter råd från tränare,för att han fick några proteinknölar innan(vilka är försvunna nu)...
Men det får väl bli till att köpa det igen då!:)
Det är ju en bra förklaring eftersom vi också ej har analys åp detta hö!!

tack för alla svar!:bow:

Smala hästar brukar vi ge ordentligt med korn så dom kommer tillbaka och hålelr även med föregående talare, byt kraft sport mot ett bättre krafft, typ grön.

Ok, kanske jag kan byta ut havren mot korn?
Vad är pris skillnaden på ett ungefär? (köper kraffts röda havre nu)
all kraft har ju ökat så hiskligt nu i pris att man får mardrömmar varje gång man åker för att handla:crazy:

hur många kg lusern ger du?

Jadu... ngt mer än en halv sån där "murarhink" /dag..
Vet inte hur många liter en sådan innehåller? 20l kanske?
Så ungefär 10-15l/dag:)

Modett- Han får ordentlig varierad träning varje veckan med bl.a inslag av minst 1-2 ordentliga galopparbeten på "galoppbana" :D

Har en teori, någon kanske kan säga om jag är helt fel ute:

Hästen kanske har proteinbrist, antingen pga den får för lite energi och därför använder proteinet som energikälla istället för "byggstenar", eller/och så får den helt enkelt för lite protein. Proteinbristen leder till att musklerna "förtvinar", däribland bukmusklerna som håller uppe alla matsmältningsorgan (som ju väger en hel del) -> magen blir hängig/bukig.

Men vad är då förklarningen till att hästen udner betet blir "plötsligt" så fin i hullet/muskler? Galopperar hon hästen mer då tro? :cool:
Och alla hästar som i princip aldrig galoppjobbas och ändå ser fina ut?

Men visst kan det ligga nånting i det också, OM man vet att man redan ger hästen allt den behöver, den får sitt proteinbehov tillgodosett, och har en välbalanserad foderstat uträknat efter höets värden och hästen ÄNDÅ inte vill muskla/hulla sig på överlinjen och buken är hängig. kan man titta på vad som är fel i träningen av den. I sånna här fall, då hästen blir bukig, kand et bero på att den bygger magmuskler dåligt och inte orkar hålla upp magen... Kanske i första hand gälelr att träna den att gå i korrekt form i sånna fall? (DET är bra för magmuskulatur)

I första hand ska man dock se över foderstaten.

Jodå. Nu var det ju fråga om tips, och detta är ett. Jag påstod inte att det var det enda. Flertalet bra fodertips var redan "under utredning".

TS, låter som att du har ett bra träningschema redan. Lycka till!

Ok, kanske jag kan byta ut havren mot korn?
Vad är pris skillnaden på ett ungefär? (köper kraffts röda havre nu)
all kraft har ju ökat så hiskligt nu i pris att man får mardrömmar varje gång man åker för att handla:crazy:

Jag tycker inte att du ska byta ut havren mot korn - iaf inte som enda lösning. Korn har ungefär samma värden som havre och ger iaf inte hästen mer protein, vilket jag starkt tror är det som fattas hästen. Men visst, du kan ju ändå byta ut delar av havre mot korn, det skadar inte iaf.

Det jag tycker du borde göra är att antingen analysera höet ni ger så du VET vad och hur mycket du ska ge ELLER om du inte av nån anledning inte kan/vill analysera höet så skulle jag ge hästen mycket mer lusern (väg upp så det blir åtminstone 1.5-2kg!) och ev. byta ut Krafft Sport mot nåt proteinrikare t ex Groov 125.

Och gör foderbyten försiktigt/långsamt för sånna där knölar som kallas för proteinknölar beror främst på störning i magen och ej på just proteinet.

Jadu... ngt mer än en halv sån där "murarhink" /dag..
Vet inte hur många liter en sådan innehåller? 20l kanske?
Så ungefär 10-15l/dag:)

Oj, det är ju jättesvårt att säga hur mycket lucern det blir per liter om du har lucern-hack! Packar du hårt får du nog ned många kilo medans det kanske inte blir mycket alls om du har det lösbackat. (Jag gissar på att det är hack du har)

Väg det istället så får du bättre översikt på hur mycket hästen får i sig. :)

Jo jag packar ganska hårt, och blöter upp det lite sen..(inte mkt vatten)
Och då när det är ihoppressat är det ca halva hinken (runt 10-15l) alltså är ca hela full innan jag blöter och trycker ihop:)

Mer en så får jag tyvärr inte i honom =/ Han är svår att få i stråfoder ö.h.t därför så stödutfodrar jag med lucern till höt, (kanske blir bättre nu när dom ska få börja gå på fri tillgång till sialgebal i hagen? )

Jag är ju en amatör när det gäller sånt här, men min häst musklade på sig efter att ha fallit ur på det vis du beskriver. Jag gav henne lusern, ngn dl soja, men också E-vitamin och selen. Hörde att det kan vara så att de inte kan tillgodogöra sig proteinet och bygga muskler om de har brist på dessa.
Kanske något att prova?

Senast ändrad:

Proteinbrist ytrar sig så, musklerna runt manken försvinner och magen ser därför större ut. Din pålle svälter, botas med lucern.

Liknande trådar

G
Foder & Strö Vi fodrar våra hästar nu med endast hö och havre samt salt och vitlökspulver. Men jag vet att det behövs mer nu just. Min häst har...
2
Svar
28
· Visningar
2 825
Senast: em-pirre
·
Foder & Strö Min häst har idag en bra foderstat som ger en normalpresterande häst allt den behöver. Men nu håller han på att förberedas för att...
Svar
14
· Visningar
1 847
Senast: clusia
·
Hästvård Just nu så går min stora kuse i hagen bara och har gjort det ett tag pga personliga skäl. Ska börja rida så fort de blir något varmare...
Svar
17
· Visningar
2 381
Senast: Flaekja
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 086
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka