Tips till att få blanka stövlar?!

alTR

Trådstartare
Har beställt ett par Cavallo grand prix plus som borde anlända om drygt 4 veckor. Nu blev jag lite fundersam på vad skillnaden är mellan grand prix och piaffe?
(Jag beställde grand prix plus för att inte lämna ett allt för stort hål i plånboken efter att jag också köpt mitt efterlängtade Schockemöhle kandar! :love: :love: )
Nu undrar jag hur man på bästa sätt ska putsa upp dessa stövlar så att dem får det dära blänket nästintill det piaffe ser ut att ha?? Frågar dem som har erfarenheter av Cavallo och med andra lädervårds- o putserfarenheter för att få så blanka stövlar som möjligt! Tror inte att jag törs spraya hårspray på detta par.. Känns för dyrbara ;D
Mycket tacksam för svar! :)

Sv: Tips till att få blanka stövlar?!

Nu har jag ett par Petrie ridstövlar, hade förut ett par Cavallo.

Detta är vad jag brukar rekommendera oavsett märke på ridstövlar.
  1. Ta en fuktig trasa att ta bort smutsen med.
  2. Vänta 1-2 min innan du tar på vanlig svartskokräm, helst Kiwi Parade Gloss.
  3. Applicera skokräm i cirkelrörelse, går in bättre då i sömmar osv.
  4. Putsa upp stövlarna med en bra skoborste.
  5. Ta sedan ett par nylonstrumpor och putsa stövlarna så mycket du bara orkar, friktionen och skokrämen gör att det blir shine.
  6. i med stövelsträckare!

Senast ändrad:

Det lät riktigt bra, tackar! Ska testa det :D
Varför just den skokrämen?
Läderfett rekomenderas inte till stövlar eller?

Jag har lärt mig att värma skokrämen med en tändare innan man smörjer in stöveln. Gammalt arméknep som många dressyrryttare använder sig av (eller tja, deras groomar - ibland är det slagsmål om tändarna!). Se också till att skoborsten är riktigt ren och att håren är jämna. Det finns inget värre än att av misstag repa upp stöveln med en gömd sten.

I övrigt gör jag precis som Salinero.

Kiwin tänder man eld på. :d
Sen kan man putsa skokrämen efter att den blivit påsmetad på stöveln med en bomullstuss fuktad i vatten för ännu bättre effekt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka