TIPS TACK! Föl som inte diar

Sv: TIPS TACK! Föl som inte diar

Vet. varit här o gjort foal check som visade fullgott värde. Fölis är pigg o stark diar själv, fortfarande lite försiktig när han tar spenarna men han gör det iaf:) fick en kur pencillin oxå för lite rossel i halsen ifall att han fått ner lite vätska. Så nu är det bara o hoppas att det fortsätter bra oxå, lille plutten han är ju så söt. Tack för tipsen.

Kalvarna får inte heller antikroppar genom moderkakan. Det e därför jag blev så förvånad att det var så stor skillnad på kalvar och föl.

Kalvarna får inte heller antikroppar genom moderkakan. Det e därför jag blev så förvånad att det var så stor skillnad på kalvar och föl.

Kalvar har antikroppar när de föds.

Dessutom, vill man ha friska, fina kalvar som inte blir sjuka senare så är det viktigt med fullgod råmjölk flera dagar.
Dessutom, det första målet så snabbt som möjligt, helst inom 6 timmar.

Det handlar bara inte om att de ska överleva eller inte, utan om att de ska vara friska, växa bra, och må bra.

Därav vikten att få upp dem så fort som möjligt så att de kan börja dia...

Nu är det ju inte JAG som hittat på detta med tiden jag skrev utan jag återkopplar till vad vet. talat om när jag har varit med. Sen om de har fel så får det ju stå för dem, men jag tror att de talar utifrån sina erfarenheter och tror på det. Alla veterinärer har ju olika erfarenheter och kunskaper inom de flesta områden.

Du borde nog allt skaka fram en bra källa till dina påstående.

Vi har fött upp flera hundra föl och så som du beskriver sakerna skulle samtliga dött.

Mig veterligen så är dom ytterst få, dom som föds och står på benen och diar på under timmen. Du måste ha i beräkning att stoet ligger ner i dryga kvarten. Kvar blir 45 minuter.
Och alla som varit med vid en fölning vet att chanserna till att dia själv är små då ungen är timmen gammal. Många har ju inte ens sugreflex till att börja med. :crazy:

Då jag har en refraktometer hemma som just mäter antikroppshalten i råmjölk på nyfölade ston så kan jag berätta att det du skriver om här är helt fel.

AM

Vad skönt att allt är bra med fölet! :)

Bra gjort av dig att ta ut veterinär för att vara säker!

Du borde nog allt skaka fram en bra källa till dina påstående.

Varför kan ni inte läsa ordentligt innan ni hoppar på folk för vad man säger? Det är inte första gången som ni där ute inte kan sära på från var påstående, fakta, argumentet kommer från.

Fler gånger har jag påtalat att detta påstående kommer från flera olika veterinärer som varit med i flera av de ärende då det varit antikroppsproblematik på fölen.

Att ni andra har fött upp hur många hundra föl som helst, att andra veterinärer säger något helt annat och att det finns länkar som säger en dit och en hit kan jag inte göra nåt åt heller lika lite som jag kan påverka vad de här behandlande veterinärena sa.

Så sluta och hoppa på mig som om det vore mitt egna påhitt taget ur luften, jag har bara sagt vad jag hört och det var detta, sen om det är fel ja, då har jag och de inblandade blivit helt felinformerade och det är väldigt beklagligt och för mig återigen då bevis på att man kan inte lita på någon utan att själv kolla fakta och andrahands information i precis allt som har med hästar att göra.

Råmjölken försvinner mellan 30-60 minuter efter fölning har de inte fått i sig tillräcklig mängd där så behöver de flesta hjälp och det är snabbt.

Varför kan ni inte läsa ordentligt innan ni hoppar på folk för vad man säger? Det är inte första gången som ni där ute inte kan sära på från var påstående, fakta, argumentet kommer från.

Du kom med ett påstående och jag säger att den är felaktig. :p

Däremot ska jag faktist tillägga en sak till övriga.

Att stoet har mycket bra värden på sin råmjölk, och att fölet fått i sig "sin liter" på några timmar är inte ett kvitto på att ungen är utom riskzon.

Finns föl som inte har så bra upptagningsförmåga och då är det problem i antågande.

Enda sättet att veta säkert att ungen har fått i sig det den behöver är att ta en foalcheck.
Ett simpelt blodprov som man får svar på ganska direkt på plats för en kostnad på ca 500-600 kronor.
Mycket väl investerade pengar.

Ett besök på klinik kostar över 20.000 och då kanske man enbart får med sig en ledsen mamma hem.

AM

Men du behöver väl inte försvara din felaktiga/missuppfattade information med näbbar o klor.
Råmjölken försämras inte första timmarna om man inte mjölkar ur, är den dålig e 60 min så var den dålig vid förlossningen.
PL

Nån, antagligen på nån kurs, har lurat mig.
Och jag har inte kontrollerat om det var sant. Men nu har jag googlat, och insett att jag haft fel om det.

Tur för de kalvar som jag skött om att jag ändå varit nästan fånigt noga med råmjölken ändå.

Det är ingen som hoppar på dig. Du kom med ett felaktigt påstående och presenterade det som det var etablerad fakta och sanning, vilket det inte är. När folk kommenterar det så blir det inte för den skull ett påhopp utan en korrigering av ett felaktigt uttalande.

Länken jag la in var till SVA, och där kan man ju tycka att de borde ha koll.

Jag ber om ursäkt om du uppfattat det som att jag har "hoppat på" dig. Jag ville bara korrigera något som inte alls stämmer, väldigt många som läser här på Buke tar gärna mycket som sanning utan att kolla upp det vidare. Jag är mycket förvånad om flera veterinärer har sagt att råmjölken försvinner helt efter 60 min. Kan det ha blivit något missförstånd?

Vist får kalven i sig råmjölk inom 6h e det bra. Men om det går 18h e det ingen katastroff. Det e inte alltid lätt att få in kon och mjölka henne inom 6h. Och kalven hittar inte alltid spenen själv.

Det var veten på jobbet som sa att det kunde gå 18h utan prob. Då vi hade prob med en ko och kunden inte mjölka henne. Kalven kunde inte heller dia själv. Så när jag sa det till vet sa han att sålänge man inte ger annan mjölk än råmjölken e det ingen fara. Efter det att man har gett klaven mjölk för första gången "stängs" upptagningsförmågan till antikroppar.

På mitt jobb har vi börjat flaska alla nyfödda kalvar med råmjölk. Frysen är full av högkvalitativ råmjölk, så vi alltid kan plocka fram och ge kalven snabbt.

Och det märks skillnad på kalvhälsan.

KL Råmjölken har flera funktioner, antikropparna är en men den på kort sikt viktigaste ffa för föl är näringskicken som får igång kroppen, en annan är att få igång magen så att tarmbecket kommer.
PL

Jag är mycket förvånad om flera veterinärer har sagt att råmjölken försvinner helt efter 60 min. Kan det ha blivit något missförstånd?

Nä, och när det inte stämmer så klart att andra som då vet sanningen blir förvånade. Jag blir själv förvånad när en vet än idag säger att en fånghäst ska äta halm för den får inte äta proteiner. Antar att det kan liknas. Alla säger de olika och alla har de olika "kunskaper" runt om på stationer och kliniker så kommer det troligen alltid att vara.

Jag har då skrivit något som jag trodde på utifrån vad som sas, men som uppenbarligen inte stämmer och då ska det naturligtvis påtalas och korrigeras, inget snack om det.

Det jag reagerar på är att man får känslan av personligt påhopp utifrån hur folk uttrycker sig.
Det finns många vis att påtala att fel information givits så att man slipper få denna känsla, tänker man förehur man uttrycker sig så besparar man mycket och det blir bra mycket trevligare för alla.

Men problemet är väl just att du inte acceptera att din information var felaktig utan att ta det som ett personligt påhopp!
Det formligen vimlar av felatig information här på Buke o det är viktigt att den inte får stå oemotsagd.
PL

Liknande trådar

Avel Har ett veckogammalt föl som har väldiga problem att dia. Han föddes under dramatiska former, det var egentligen en kastning då stoet...
2
Svar
28
· Visningar
6 075
Senast: bright_sara
·
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 993
Senast: CK
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 857
Senast: cirkus
·
P
Hästhantering Skulle bli glad om någon kan ge mig råd och tips gällande avvänjning av föl. Så här är det...... Fölet föddes väldigt litet, Hbl o...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: Pellinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31