Sv: TIPS TACK! Föl som inte diar
Men tänk efter nu. 30-60 minuter. Hur många föl står ens upp inom den tiden? Långt ifrån alla.
Rekommendationen är ju att stoet gärna får ligga så länge som möjligt efter fölning så att så mycket blod som möjligt hinner pumpas över från moderkakan till fölet genom den intakta navelsträngen, gärna uppåt 20 minuter. Även om stoet är snabbt upp och ungen också så är det nog fåtalet föl som diar inom 30 minuter.
Jag har inte sagt att tiden inte är av betydelse. Inte alls. Tvärtom så handlade mitt inlägg om att det var mycket viktigt att få i fölet råmjölk tidigt av den enkla anledningen att det inte kan tillgodogöra sig råmjölk efter ett antal timmar. Det är bra om man kan få i dem så mycket som möjligt inom 6 timmar efter födseln då största antikroppsupptaget kan ske, gärna 1-2 liter. Många uppfödare nappar fölen redan innan de hunnit komma på benen bara för att det är så bråttom. Har stoet bra råmjölk, vilket man kan kontrollera, så tar man den. Om inte så tar man fryst eller frystorkad.
Anledningen till att man senare ger plasma till dåliga föl är just den att fölet inte längre kan tillgodogöra sig antikropparna i råmjölken. Kunde de det så vore set ju en smal sak att ge fryst råmjölk från ett annat sto och inte plasma, som är hutlöst dyr i jämförelse.
Kvaliteten på stoets råmjölk är individuell. Flera faktorer spelar in, t ex om stoet läckt mjölk innan fölningen. Men det är fortfarande fölungens upptag som begränsar om det kan tillgodogöra sig råmjölken som den får, inte hur länge stoet producerar den. Har stoet otillräcklig råmjölk så får man ersätta den med någon annans.
Foalcheck görs 24 timmar efter födseln, tidigare går det inte att se om fölet fått i sig tillräckligt med antikroppar eller ej.
Jag tycker, som jag tidigare också sa, att det vore lämpligt att ta ut veterinär för att kolla det här fölet eftersom risken verkar vara stor att det inte fått i sig tillräckligt med råmjölk inom rimlig tid. Kvaliteten på stoets mjölk kan man inte säga något om utan att ha kollat den med en clostrumrefraktometer.