TIPS TACK! Föl som inte diar

Panda

Trådstartare
Behöver lite tips på hur få fölet att dia, han föddes inatt och hade smitit in till grannhagen så jag fick mota över till mamma igen det var inga problem å hon tog emot honom och så, men vet ej om han fick sin första mjölk el. ej, men det verkar ju knappt så då han inte fattar att han ska ta tag i tutten och suga, han är där och gör momenten men tar ej tag. Jag har mjölkat ur o gett i spruta lite för säkerhets skull och försökt visa men det är svårt vet ej hur mycket jag vågar propsa utan att det skall bli för negativt så han skiter i det helt? Tacksam för tips.

Sv: TIPS TACK! Föl som inte diar

Jag föreslår att du ställer frågan inne på Avel i stället. Där kommer du att få hjälp av uppfödare som kanske inte kikar in här.

Ok Tack, var ute nu o gav lite till sen tog han faktiskt tutten så hoppas det funkar nu, håll tummarna:)

det där måste du definitivt få koll på huruvida den diar eller ej. omgående. fölet kan dö om den inte får i sig mjölk de första timmarna.

Om han gick ifrån mamma i ett tidigt stadie utan att ens ha fått i sig råmjölken så lär han inte överleva utan hjälp. Du bör omgående ringa till vet som kommer och tar en foalcheck på honom för att se om han har några antikroppar, du får svar direkt, se även till att vet har en påse plasma med sig utifall att. Har han inte fått i sig det så måste de ha plasma för att inte dö. Gör detta innan han ev. hinner få fölsjukan, det är inget att leka med alls.

Råmjölken försvinner mellan 30-60 minuter efter fölning har de inte fått i sig tillräcklig mängd där så behöver de flesta hjälp och det är snabbt.

Råmjölken försvinner mellan 30-60 minuter efter fölning har de inte fått i sig tillräcklig mängd där så behöver de flesta hjälp och det är snabbt.

Det stämmer inte. Det är fölets förmåga att ta upp antikroppar genom tarmväggen som sätter begränsningen för hur bråttom det är att få i dem råmjölk. Redan 6 timmar efter födseln så minskar upptaget. Efter 12 så är inte upptaget särskilt stort längre.

Hur länge stoet har bra råmjölk är individuellt, vissa har det inte ens nr de fölar och andra har ganska så bra mjölk i ett par dagar. Antikroppshalten i råmjölken kan man kontrollera med en refraktometer. Mitt sto som fölade i våras hade över godkänt 1,5 dygn efter fölning, vid fölningen så låg hon över skalan! :)

Men jag håller med om att det nog är förnuftigt att ta ut en vette och göra en foalcheck på detta fölet. Foalcheck görs när fölet hunnit bli 24 timmar och det är en billig sak att göra om man jämför med vad det kan kosta om fölet hinner bli sjukt.

Inte enl. våra veterinärer som tyvärr detta år och förra året fick åka ut på många såna här fall. Senast i år även från S-holm har de påtalat detta med tiden, likaså att som i ett fall där stot hade läkt innan fölning och för mycket antikroppar hade försvunnit så fölet fick fölsjukan. I vissa fall så producerar de inte tillräckligt av naturen heller.

Så som du säger och upplevt att det kan finnas avvikelser vilket vore lustigt annars. Men för mig som sett och hört detta nu på nära håll lite för många gånger skulle inte chansa och vänta en minut extra att ringa vetoch ta prov.

det där måste du definitivt få koll på huruvida den diar eller ej. omgående. fölet kan dö om den inte får i sig mjölk de första timmarna.

Om han gick ifrån mamma i ett tidigt stadie utan att ens ha fått i sig råmjölken så lär han inte överleva utan hjälp. Du bör omgående ringa till vet som kommer och tar en foalcheck på honom för att se om han har några antikroppar, du får svar direkt, se även till att vet har en påse plasma med sig utifall att. Har han inte fått i sig det så måste de ha plasma för att inte dö. Gör detta innan han ev. hinner få fölsjukan, det är inget att leka med alls.

Men jag håller med om att det nog är förnuftigt att ta ut en vette och göra en foalcheck på detta fölet. Foalcheck görs när fölet hunnit bli 24 timmar och det är en billig sak att göra om man jämför med vad det kan kosta om fölet hinner bli sjukt.

:bow: Instämmer i ovanstående !

Det är nog snarare så att ditt exempel är avvikelsen, man kan inte säga att råmjölken försvinner efter 30-60 minuter, allt beror ju på förhållandena runt ikring, även veckorna innan fölningen, stoets allmäntillstånd osv osv.!

men sant är det som sagt att BRÅTTOM är det och VIKTIGT att inte bara "tro" att fölungen diat!

http://www.veterinaren.nu/artiklar/hast/avel/folning-hast/223

Inte för att det hör hit, men om nu flera veterinärer säger samma sak från olika stationer 3 stycken, när flera föl och märrar råkat ut för samma sak under samma år och förra då tror jag på det jag hör och ser och då är ju det en del av sanningen över hur det faktiskt kan vara och bli.

Om det hade varit ETT föl så ja, då hade mitt varit en avvikelse från det som anses normalt, men nu är det tyvärr inte så. Enda röda tråden som kan vara avvikelsen är att de flesta är av samma ras och att de har lite andra egenskaper som andra raser inte har i samband med dräktigheter och fölning, men antikroppar som antikroppar det är lika viktigt oavsett vad.

I detta fall så låter det som stor chans att fölet inte har lyckats dia själv om den nu tom varit i en annan hage, om allt stod rätt till så borde stoet blivit tokigt och gått genom för att skydda och va med sitt föl.

Men tänk efter nu. 30-60 minuter. Hur många föl står ens upp inom den tiden? Långt ifrån alla. ;) Rekommendationen är ju att stoet gärna får ligga så länge som möjligt efter fölning så att så mycket blod som möjligt hinner pumpas över från moderkakan till fölet genom den intakta navelsträngen, gärna uppåt 20 minuter. Även om stoet är snabbt upp och ungen också så är det nog fåtalet föl som diar inom 30 minuter.

Jag har inte sagt att tiden inte är av betydelse. Inte alls. Tvärtom så handlade mitt inlägg om att det var mycket viktigt att få i fölet råmjölk tidigt av den enkla anledningen att det inte kan tillgodogöra sig råmjölk efter ett antal timmar. Det är bra om man kan få i dem så mycket som möjligt inom 6 timmar efter födseln då största antikroppsupptaget kan ske, gärna 1-2 liter. Många uppfödare nappar fölen redan innan de hunnit komma på benen bara för att det är så bråttom. Har stoet bra råmjölk, vilket man kan kontrollera, så tar man den. Om inte så tar man fryst eller frystorkad.

Anledningen till att man senare ger plasma till dåliga föl är just den att fölet inte längre kan tillgodogöra sig antikropparna i råmjölken. Kunde de det så vore set ju en smal sak att ge fryst råmjölk från ett annat sto och inte plasma, som är hutlöst dyr i jämförelse.

Kvaliteten på stoets råmjölk är individuell. Flera faktorer spelar in, t ex om stoet läckt mjölk innan fölningen. Men det är fortfarande fölungens upptag som begränsar om det kan tillgodogöra sig råmjölken som den får, inte hur länge stoet producerar den. Har stoet otillräcklig råmjölk så får man ersätta den med någon annans.

Foalcheck görs 24 timmar efter födseln, tidigare går det inte att se om fölet fått i sig tillräckligt med antikroppar eller ej.

Jag tycker, som jag tidigare också sa, att det vore lämpligt att ta ut veterinär för att kolla det här fölet eftersom risken verkar vara stor att det inte fått i sig tillräckligt med råmjölk inom rimlig tid. Kvaliteten på stoets mjölk kan man inte säga något om utan att ha kollat den med en clostrumrefraktometer.

Men tänk efter nu. 30-60 minuter. Hur många föl står ens upp inom den tiden? Långt ifrån alla.

Därav vikten att få upp dem så fort som möjligt så att de kan börja dia...

Nu är det ju inte JAG som hittat på detta med tiden jag skrev utan jag återkopplar till vad vet. talat om när jag har varit med. Sen om de har fel så får det ju stå för dem, men jag tror att de talar utifrån sina erfarenheter och tror på det. Alla veterinärer har ju olika erfarenheter och kunskaper inom de flesta områden.

Oavsett ditt argument så är det inte standard att råmjölken försvinner efter max 60 minuter, sorry.

Jag förstår att du fått höra att det är viktigt att få fölet att dia så fort som möjligt. Jag håller med, det har jag gjort hela tiden om du har läst mina inlägg.

Det jag vänder mig emot är att du säger att råmjölken är borta efter 60 minuter. Den begränsande faktorn är fortfarande förmågan att ta upp antikroppar hos fölet. Råmjölken som fölet får kan tas från andra stället än mamman.

Jag kan också räkna upp ett antal veterinärer som håller med om vikten att få i råmjölk tidigt, men som inte bestämt hävdar att ston slutar producera råmjölk efter 60 minuter generellt sett.

Hur förklarar du då att det e bra om stot ligger i 20min? Det betyder att fölet då har som minst 10 min på sig att hitta balansen och komma underfull med hur man diar och vart.

Kl

Konstigt att det e så bråtom med föl. Kalvar kan gå upp till 18h innan dom måset få i sig råmjölken. Dock måste man se till så att det e råmjölk och inte vanlig mjölk. Då efter att dom har fått i sig mjölk för första gången kan dom inte ta upp antikroparna länger.

Men hur e det med föl? Måste den första mjölken vara råmjölk eller kan man ge annan så länger och sen ge dom råmjölk? Har läst att det går, men reagerade på det. Tycker att det låter helt fel.

Jag har för mig att kalvarna redan fått i sig en del antikroppar via moderkakan, men fölen får inte det utan måste ta allt sitt från mjölken.

Rätta mig om jag har fel.

Då skulle alla våra fölungar alltså varit döda nu;) Vi har fött upp en 10-15 fölungar och det är då aldrig någon som ens varit på benen inom en timma. Visst, några halvtappra försök att resa sig men knappast så stadiga att de kunnat dia. Sen har det dröjt ytterligare ett flertal timmar innan det fattat var spenen är för de har ju försökt dia från flankerna och överallt:laugh:

En gång stötte vi på komplikationer och det var en märr som var livrädd för sin fölunge så hon släppte inte mjölken utan valde att sparka och hugga på honom istället och det kom inte en droppe ur juvret:crazy: Vi fick då tillkalla veterinär som fick ge stoet lugnande och muskelavslappnande/kramplösande och fölet fick lite pencillin i förebyggande syfte och efter det gick det bra och hon lät då fölungen dia:)

Liknande trådar

Avel Har ett veckogammalt föl som har väldiga problem att dia. Han föddes under dramatiska former, det var egentligen en kastning då stoet...
2
Svar
28
· Visningar
6 075
Senast: bright_sara
·
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 993
Senast: CK
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 857
Senast: cirkus
·
P
Hästhantering Skulle bli glad om någon kan ge mig råd och tips gällande avvänjning av föl. Så här är det...... Fölet föddes väldigt litet, Hbl o...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: Pellinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈