Tips! Skav av schabrak.

S

Sjogren

Vad rekomenderar ni om hästen har fått skav på ryggen av schabraket baktill?
Finns de något man kan lägga under?
Tack för hjälpen!

Sv: Tips! Skav av schabrak.

Jag köpte paddar istället...tror dom kallas polypad men är inte säker. Som ett slags tjockare schabrak som utan stroppar. Jättesnygga! :laugh: Var det enda som funkade på min kille när han fick skav trots en välanpassad sadel....

Se även till att schabraket är tillräckligt stort så att inte kanten kommer under sadeln bak...

Mvh Domino_s

Vissa schabrak är helt enkelt skurna på ett dåligt sätt, så att kanten viker sig inåt i stället för att lyftas från hästens rygg. Finns inget att göra åt saken, bara att kasta och använda ett som är rätt tillverkat :(

Jag brukar använda en vojlock med fårskinns kant, varje vinter när det är pälsbyte på G. Tycker pållarna blir skavda av allt då, men denna brukar fungera bra.

Spirre4jpg.jpg

När skavet väl uppstått så är 4S hästsalva väldigt bra för att får håret att växa tillbaka iaf:)

Hade också sagt vojlock :)
Själv använder jag en anti-glid gel pad. Min häst blir så varm och svett av att ha en schabrak under så jag gick över till att använda bara en sån pad.

Renskinn under schabraket eller en fårskinnspadd.

Err gammalt urtvättad schabrak som är helt mjuk.;)

Det första jag hade gjort var att kolla sadeln, för att förvissa mig om att den verkligen ligger bra.
Sen hade jag låtit bli att rida innan skavet var läkt.
Renskinn är bra som underlag, men själv har jag ett läderschabrak som en sadelmakare tillverkat på min beställning. Jag är jättenöjd med det, bara att torka av med lädertvål, och det blir bara vackrare ju mer man använder det.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
664
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 463
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka