*tips* rosa näsor *tips*

LillaMy84

Trådstartare
tänkte bara tipsa alla er kära bukare med hästar som har rosa näsor, sådär lite lagom nu inför sommaren å allt :bump:
Inget som gör pållen vacker, snarare tvärtom (rosa till färgen så dom får ju verkligen grisnäsa av det :o :p ), men på min lille kille hjälpte det nåt sjukt bra.. och det bästa? jo det går inte att kleta av sig utan det går lixom lite in i huden....
finns att köpa på vanligt apotek, gjort för människor och heter typ kylbalsam eller så (aco)...
kommer ju aldrig aldrig mer köpa snuskigt dyra solkrämer som bushästen torkar av sig på närmaste grästuva ändå utan from nu är det grisnäsa som gäller

Sv: *tips* rosa näsor *tips*

Jag fattar inte riktigt vad du pratar om?
VAD är de för bra du köpt till rosa näsor?

:o oups.... är nog lite trött kanske :o
aco kylbalsam för människor från apoteket är det iaf....hehe....

Så att de rosa näsorna inte blir brända i solen ;) själv brukar jag köra med vattenfast solkräm med hög solskyddsfaktor till rosa mular.

jo har använt allt möjligt.. men hästskrället lyckas tamigf*n alltid kleta av gojset på närmaste nånting (oftast då jag :crazy: ) men detta torkar ju på nåt skumt sätt och skyddar mycket längre än någon kräm.. använde det själv förra sommaren när jag klantade mig rejält och nästan hade blåsor över hela ryggen.. kände´inte ens av att jag bränt mig med det gojset inkletat på ryggen :)
men som sagt är ju inget vackert att kleta människohudfärgat gojs på en hästnäsa men resultatet var verkligen kanon! :banana:

själv använder jag helosansol+vattenfast stick. funkar prima.
har haft min beskärda del av rosanästa hästar och nu har jag en som är rosa... överallt! :p
4 av 7 hästar har haft rosa näsor, detta har funkat på alla!

Jag skulle tippa på att hon menar hästar med bläsar som går ner över nosen blir ju rosa vid mulen/nosen. Och de bränner sig ofta i solen där eftersom de saknar pigment. En del hästar får stora sår. Det är jättesvårt att hitta något som funkar att skydda med för så fort man smörjer in solskyddskräm typ solskyddsfaktor 25 för spädbarn går hästen och skrapar näsan i backen för att få bort krämen så den får sår av detta istället.
Om kylbalsam funkar säger du men skyddar den för solen då? Det är väl ingen solskyddsfaktor i den?
Jag har också häst med detta problem.

Hoppsan, flera hann svara medans jag själv svarade i telefon.
Därav mitt sena svar.

:bow: :bow: hehe kunde inte sagt det bättre själv :p

jo det både hjälper till att läka och skyddar som jag förstått det som iaf... för från det att jag började använda det på min pålle så läkte näsan och höll sig som vilken ickerosanäsahästs mule resten av sommaren... man kan ju gardera sig och kleta på lite kräm över kylbalsamet om man vill vara på den helt säkra sidan (eller om man vill dölja den härliga rosa färgen på krämen lite :p )

Jag brukar smörja min häst med vanlig solskyddskräm faktor 25 typ, innan jag rider, så hinner det torka in medan jag rider så kan hon inte kleta av det :)

Jag brukar köra med Helosan Sol på näsan! Då ser den extra vit och ren ut också! :D

Det gör jag också, funkar alldeles utmärkt! Det är väl ingfen solskyddsfaktor i kylbalsam?

Jag funderar på att köpa barnsolkräm med hög faktor. Dom brukar vara lite tjockare och sitta kvar bättre än vanliga. Solhelosanen har för svagt skydd för min pålle så han blir röd i alla fall.
Kylbalsam har inget solskydd men fungerar bra (tillsammans med solkräm) om dom redan bränt sig.

Jag använder Helosans Solsalva.
Hade en ponny som totalt brämde sönder sin näsa förra somaren :crazy:

Han gick ute 2 dygn på det fick han nått i ögonen så han nästan blev blind, mugg så han blev jätte halt och brändei sönder näsan.
Snacka om olyckfågel :crazy:

svarar lite allmänt.....

såhär står det på kylbalsamet (ang solkyddsfaktor..) :
Innehåller kylande calamine och mjukgörande glycerin. Verkar svalkande och skyddande när huden blivit bränd i solen....
så som jag förstår det och så som det verkade vid användning så skyddar det gott mot sol också, även om det inte är någon direkt solskyddsfaktor, men det blir ju som en hinna på huden.. och tro mig, den är inte lätt att få bort :crazy: :D (fick typ skrubba när jag hade tatt det på mig själv och då har ju inte jag någon päls som den kan fästa i :p )

helosan sol kasserar jag dyr som f*n och sitter i pja 5 sekunder efter påkletning.... jovisst kan man rida och låta det torka, men iaf min pålle lyckas (om han nu inte lyckas kleta av under ridpasset vilket han brukar) på nåt vänster skrynkla ihop sin näsa så krämen ligger i ränder och tror inte att den hjälper särskilt mkt då..... och det var ju just helosan jag använde förra året och han brände sig på näsan ändå, och just därför fick jag för mig att testa kylbalsamet ;)
men håller med om att dom får fina vita näsor, men det är ju inte därför jag använder nåt sånt.... speciellt inte när hästen typ springer å gömmer sig så fort man närmar sig med helosantuben för han tycker den är vedervärdig :crazy: :p (kylbalsamet inga problem)

Zlatan skrev:
Så att de rosa näsorna inte blir brända i solen ;) själv brukar jag köra med vattenfast solkräm med hög solskyddsfaktor till rosa mular.
Jo men de fattade jag ju... :smirk: :p

Jag har också en häst med sådant problem, men de var de sista frågorna du ställde som jag menade med "hur funkar den då?"

Har också solskyddsfaktor för barn, 25 och pållen har då inte brännt sig ännu...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka