*tips* rosa näsor *tips*

Sv: *tips* rosa näsor *tips*

Men det skyddar ju inte mot solen direkt, det gör ju bara att hästen fryser om mulen. :D Haha nej fryser om mulen gör den ju inte, men det enda kylbalsamet gör är just att kyla. Helosan sol funkar jättebra till rosa mular.

helosan sol är säkert JÄTTEbra OM det INTE skulle vara så att det vid minsta kontakt sitter på allt annat än just näsan :crazy:
kylbalsamet kyler inte direkt.. eller det känns inte kallt, du märker bara inte att du har bränt dig lika väl som utan nånting och dessutom så går det ju in i huden och läker fortare osv...
skulle nog jämföra det med såna där skavsårsplåster som växer loss när skavet har läkt ;)
supersoliga dagar kletar jag också helosan, men då på kylbalsamet eftersom det sätter sig liiiiiiiiite bättre då..

Ursäkta mig, men det är nog det absolut dummaste tipset jag hört på väldigt länge!!! :eek: Vet du inte att kylbalsam SVIDER på tunn hud? Dessutom luktar det ju oftast väldigt starkt, hur skönt är det att ha det runt näsan?? :crazy: Nu har jag inte användt just den sorten, men på alla andra kylbalsam så brukar det stå: Varning! Får ej användas nära slemhinnor och på skadad hud.

det är ju mkt bättre att använda solskydd så hästen slipper att bli bränd öht... :smirk:

Förra året använde jag Natusan Kids med solskyddsfaktor 25 på min häst, den är fet och sitter hela dagen, och luktar persika! :)

ehhhhh??? :confused:
det är inte så att du blandar ihop med kylgele som man kan använda istället för liniment?? :smirk:
För det jag snackar om är gjort för enbart solsvedd hud ( och nej det svider inte) självklart tar jag det inte i öppna sår, men för övrigt står det inga såna varningar på flaskan och oparfymerat är det (inte för jag förstår vad eventuell doft skulle göra med tanke på alla möjliga flugmedel/pälsglans/annat tjafs det används på hästar)

Centaur skrev:
Ursäkta mig, men det är nog det absolut dummaste tipset jag hört på väldigt länge!!! :eek: Vet du inte att kylbalsam SVIDER på tunn hud? Dessutom luktar det ju oftast väldigt starkt, hur skönt är det att ha det runt näsan?? :crazy: Nu har jag inte användt just den sorten, men på alla andra kylbalsam så brukar det stå: Varning! Får ej användas nära slemhinnor och på skadad hud.

Så eftersom jag inte har tid att springa efter hästen 24 timmar om dygnet och kleta på ny solkräm så fort han tagit sig en tugga gräs tänker jag fortsätta att använda kylbalsamet :smirk:
Går fö att läsa exakt vad som står på flaskan i ett av mina tidigare inlägg

det är ju mkt bättre att använda solskydd så hästen slipper att bli bränd öht... :smirk:

Förra året använde jag Natusan Kids med solskyddsfaktor 25 på min häst, den är fet och sitter hela dagen, och luktar persika! :)

kylbalsam och kylgele är ju samma sak. men tydligen inte just den sorten du har då. eftersom det verkar vara en sorts salva istället...

oavsett så är det ALLTID bättre att förbygga solskador än att reparera. och köper du en bra solkräm som är för barn, så håller den hela dagen, står i mot sand och vatten.

Jag diskuterade det där med min vet. senast han var ute, och han sa att det man kan använda är Zinkpasta.
För det är ju så att man vill ju inte att hästen ska bli brun som vi människor, och använder man då solkräm med faktor i så går ju solen igenom iallafall det håller ju inte solen borta helt.
Med Zinkpasta så stängs solen ute helt.
Det var vad han rekommenderade. Har än inte provat själv då jag inte kommit förbi nåt apotek, nån annan som provat?

jag använde idomin salva på min lille vän, det var det enda som satt kvar lkängre än två sekunder ;)

Är inte grejen med kylbalsam att det ska kyla där det redan blivit bränt? Det står ju lixom att det skyddar huden när den blivit bränd redan.. Det är ju ingen solskyddsfaktor i den..

Bara funderingar..

jag har då aldrig sett kylgele som inte är till för exempelvis senor och liknande...(luktar typ mintaktigt) och kylbalsamet (som jag rekommenderar iaf) är till för just solsvedd hud... men vad vet jag det kanske finns kylbalsam som är till för skador också?
Denna kyler inte märkbart, så som kylgele/liniment gör utan när du har bränt dig så lägger den sig som en hinna över huden och du känner inte svedan och är det "obränd" hud så är det inte kallare än vilken salva som helst tills det torkar och när det väl torkat känns det ingenting.

Och anledningen till VARFÖR jag testade just denna var för att hästen brände sig TROTS regelbunden insmörjning (JA även molniga dagar!) med solkräm... och då upptäckte jag att det satt på mycket bättre och även gjorde så att hästen inte brände sig mer! Så även om det inte är UV-skydd så måste det ju vara nånting i den som gör att solstrålarna inte går igenom.. eller hur?

Apollo skrev:
Jag diskuterade det där med min vet. senast han var ute, och han sa att det man kan använda är Zinkpasta.
För det är ju så att man vill ju inte att hästen ska bli brun som vi människor, och använder man då solkräm med faktor i så går ju solen igenom iallafall det håller ju inte solen borta helt.
Med Zinkpasta så stängs solen ute helt.
Det var vad han rekommenderade. Har än inte provat själv då jag inte kommit förbi nåt apotek, nån annan som provat?

får ta och testa zinkpasta så fort mitt kylbalsam e slut... men det borde ju vara ungefär samma princip då kan jag tänka mig... alltså att stänga ute solen :)

Precis, om du använder solskydd med aldrig så hög faktor så släpper den ju ändå igenom solen, man ska ha nåt som inte släpper igenom nåt alls.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka