Tips / Råd ????

M

Mandh

Jag har provridit en ny medryttar häst nu två gånger, och ska nu börja själv med han. Jag ska ha han helt ensam tor, fre, lör, söndag.

Har någon några tips hur ja ska lära känna hästen på bästa sätt, det är en unghäst så skulle gärna vilja lära känna förtroende så snabbt som möjligt.

Jag har en ponny som ja kör & sånt, det va svårt att hitta hans förtroende ( inte bara för mig, han hade svårt att lite på människor förut ) men det kom med tiden, som självklart kommer göra med denna hästen också.. men finns det några bra lätta övningar för detta, vet inte riktigt hur ja ska börja :D

tacksam för råd:love:

Sv: Tips / Råd ????

Försök att bara vara med den, "lyssna" på den och se vad det är för någon typ :p Att gå ut och gå är bra med :) Gör inte samma misstag som mig bara, börja rida direkt utan att lära känna hästen.. allt bli så fel då :( (Jag blev typ tvingad, men det är en annan historia xD)

Försök att bara vara med den, "lyssna" på den och se vad det är för någon typ :p Att gå ut och gå är bra med :) Gör inte samma misstag som mig bara, börja rida direkt utan att lära känna hästen.. allt bli så fel då :( (Jag blev typ tvingad, men det är en annan historia xD)

Jaaa, ja är lite orolig över det , ja måste typ rida han, tycker ägaren iallafall.. men kan man inte börja med att gå en promenad och sedan sitta upp och rida en stund och avsluta med en promenad ??

Rykta länge. Och massera! Då har du verkligen chans att komma nära hästen. :laugh:

:bow::bow: det ska jag absolut göra

jag blir bara så nojig när ja ska lära känna en ny häst, men jag tycker verkligen det är jätte viktigt!! tacksam för era svar!!:love:

Iom att det antagligen är meningen att du ska rida hästen och inte bara hantera den så kan du väl passa på att promenera med hästen när du skrittar fram/av?
Då får du känna på hästen även från marken och kan se till att den lyssnar på dig där. (såg nu att du redan skrivit det :D )

Man lär ju känna hästen även när man rider den.

Tänk på att alltid vara koncekvent och rättvis.

jaaa :D de är smart, måste nästan galoppera av han tror ja, men de är ju smart att börja med en promenad och avsluta en promenad, så kan ja borsta & sånt lääänge innan :)

Ja ramla av en gång när ja provred honom med, när vi skulle hoppa, han gjorde inget elakt dirket.. de va mer att ja skulle över hindret å inte han så ja tappa balansen :D men ja tänkte vänta med att hoppa tills ja känner han bättre

jag tycker du ska umgås mycket med hästen. borsta och greja, kamma hans man och svans, klia honom bako öronen eller vad han nu gillar. sedan kan du ju greja med nåt tex smörja sadel/träns eller vad som helst och sitta nära honom i stallet och småprata lite, sen är ju aldrig en gottebit fel heller =)

jag håller med övriga talare. ta en promenad med h*n som framskrittning. pyssla, borsta, klia mycket. efter en ridtur kan du om du har tillgång till volt släppa h*n lös å ha lite förtoende övningar som följa john mm å mycket beröm:)
hoppas det går bra för er.

Jaaa, ja är lite orolig över det , ja måste typ rida han, tycker ägaren iallafall.. men kan man inte börja med att gå en promenad och sedan sitta upp och rida en stund och avsluta med en promenad ??

Du ska göra det som känns bäst för dig. Hellre fler timmar på backen först och sen rida. Massera och rykta är inte dumt som någon skrev. Gå promenader är också jättebra!

Tack för allas svar!! :D idag gäller det. Ska dit om ett par timmar, kan ju skriva hur de gick sedan och vad vi gjorde :) iih lite nervös är jag :P

wiie, nu är jag hemma, det gick jätte bra, tog det lungt, promenera från hagen ca 10 min från stallet, när han försökte gå om mig stanna jag han & backa han, han förstod jätte bra.. han gick efter mig sicksack efter vägen.. när vi kom fram tog jag det lungt, tog låång tid på mig att göra iordning honom. Jag satte upp i paddocken och jobbade mest i skritt idag, lite trav. Tränade på halter ( väldigt varmt ute idag med).. sedan hoppade jag av han och lekte "följa amanda" haha.. tog in han , svampa han, gjorde i ordning, tog han till hagen , då han var lite piggare och försökte gå om mig, var jag snabb och konsekvent, han lyssnade bra på detta. Kändes bra idag.. :D jag är lungnare nu, och har bestämt mig för att ta det lungt i början och göra det JAG känner för .. men kom gärna med mer tips, som man kan göra med en häst.. lekar med mera, hur fick ni bra kontakt med eran häst??

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker man lär känna hästar bäst genom att rykta mycket och ska man rida kan man göra det i skogen för där är det lungt och hästen är oftast avslappnad då eftersom det är naturlig plats att vara på. Lunka omkring se hur hästen reagerar på olika saker prata med den osv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 817
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat