Tips/råd angående bomlösa sadlar

Halvstrumpan

Trådstartare
Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa.

Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en sadel med bom? Eller kanske är de skadligare till och med?

Anpassar sig sadeln till hästen som man har hört? Dvs om hästen musklar på sig eller förändrar vikten under året?

Funkar det till en häst med ganska markerad manke och kort rygg (tänk en typisk arab)?

Hur är de att sitta i lång tid på uteritter? Bekväma? Hur är känslan jämfört med vanlig sadel?

Får man tävla i bomlöst på distansritt?

Vad för pad/schabrak rekommenderas under? En tjockare variant?

Vilka bomlösa sadlar rekommenderar ni i sådana fall och vad ligger de i för pris? Var köper man de?

Måste man prova ut en bomlös sadel med en sadelutprovare som man gör med en vanlig sadel?

Berätta gärna allt! Alla svar uppskattas enormt :)

Kan för min och min hästs del svara på några av dina frågor.

Som jag lärt mig är ju en bomlös inte tryckavlastande som en med bom så blir ju mer som tänk barbackaridning, inget man ska rida enbart med och inte hoppa mer än enstaka små språng.

Själv har jag en pfiff bomlös till min fjordhäst som har kort rygg, dock annan manke än arab, såklart- hon trivs med sin och har ett ledigt luftigt steg :) så för henne fungerar det fint.

Jag varierar mellan min bomlösa och hoppsadel och det är ju stora skillnader att rida i dem- såklart. Min bomlösa har westernstigläder och byglar (valt att ha kvar det), sitter väldigt djupt och stadigt i sitsen, mycket bekväm om man inte är smal om höfterna, då är den inte alls bekväm. Nackdelen är ju att man inte får samma stöd för knäna när man travar eller galopperar.

Hade inte hjälp av sadelutprovare (en vän med mer kunskaper kring sadlar hjälpte mig). Har provat hennes Ghost bomlösa, osäker på modell. Fungerar på min med men jag trivdes inte i den! Har ridit en gång i en barefoot när jag fick låna en fd grannes friserkorsning en gång, också en trevlig sadel.

Kan för min och min hästs del svara på några av dina frågor.

Som jag lärt mig är ju en bomlös inte tryckavlastande som en med bom så blir ju mer som tänk barbackaridning, inget man ska rida enbart med och inte hoppa mer än enstaka små språng.

Själv har jag en pfiff bomlös till min fjordhäst som har kort rygg, dock annan manke än arab, såklart- hon trivs med sin och har ett ledigt luftigt steg :) så för henne fungerar det fint.

Jag varierar mellan min bomlösa och hoppsadel och det är ju stora skillnader att rida i dem- såklart. Min bomlösa har westernstigläder och byglar (valt att ha kvar det), sitter väldigt djupt och stadigt i sitsen, mycket bekväm om man inte är smal om höfterna, då är den inte alls bekväm. Nackdelen är ju att man inte får samma stöd för knäna när man travar eller galopperar.

Hade inte hjälp av sadelutprovare (en vän med mer kunskaper kring sadlar hjälpte mig). Har provat hennes Ghost bomlösa, osäker på modell. Fungerar på min med men jag trivdes inte i den! Har ridit en gång i en barefoot när jag fick låna en fd grannes friserkorsning en gång, också en trevlig sadel.
Tack så mycket för svaret! :up: Precis det som jag också funderar på det här med tryckavlastning. Tanken är nämligen att hitta en bra sadel som ska användas ute i skogen och på längre turer. Vi har tänkt att ha en annan sadel till dressyr och ytterligare en annan för hoppning. Jag vill hitta det mest skonsamma för hästen som ska fungera under lång tid och där jag vet att hästen kommer muskla på sig en hel del i det närmaste. Dressyrsadel med bom kommer vi att ta hjälp att prova ut och hoppsadel/allround finns redan.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 277
Senast: lillamy73
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 194
Senast: MiniLi
·
Utrustning Någon som använder sig av den bomlösa sadeln Admiral Flex och vill komma med ett utlåtande gällande denna. Vänligen ange vilken typ av...
Svar
0
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Tillbaka