Tips på x-vid allround/hopp med svängd/böjd bom

L

lise-lotte

Hejsan,

Har en häst med bred (114 grader) , överbyggd rygg. Jag vill ha lite tips på allround/hopp sadlar som kan tänkas passa henne. Lade ut en tråd i våras om detta , fick några förslag...men på dressyrsadlar. Det måste väl finnas breda, svängda allround/hoppsadlar till min pålle.
Har testat Wintec Wide, perfekt i bredden , men funkade inte pga för mkt kilbossa i bak. Fick tryck av bossorna. Det jag har emot mej är att min plånbok för sadelköp är väldigt liten, så specialbeställda sadlar är totalt uteslutet. Kanske Ni har lite tips på någon sadel,så jag kan leta begagnade. Sedan en lång tid tillbaka rider jag barbacka med en fårskinnsvojlock med gel-pad, ( gel-padden för mina vassa sitt-ben skull)visserligen nyttigt för balans o sits, men då jag för det mesta rider i skogen så kan jag aldrig hoppa av o plocka svampen jag ser :d . Kommer ju inte upp igen.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips på x-vid allround/hopp med svängd/böjd bom

Hej

Så här ser Bettan ut i profil.

hast1.jpg

MVH Lise-Lotte

Är den hästen verkligen 114 grader? Låter mycket med tanke på hur manken ser ut.

Är den hästen verkligen 114 grader? Låter mycket med tanke på hur manken ser ut.

Jo, hon är/var 114 grader när hon mättes upp för ca 1 år sedan. Breddat sig lite till numera. Tagit en bild över hennes sadelläge. Syns kanske lite dåligt,,,men hon är bred

hast2.jpg

En jensen med rundbossor kanske?

Kollat runt lite på beg. Jensen...verkar finnas mest dressyr, några hopp/allround, men med normalbom. En ny kostar för mkt. Men det verkar annars vara en bra grejj att de "skräddar-syr" sadeln till henne....men som sagt....för mkt pengar, för en ny. Finns det någon lista någonstans på deras måttsystem, vad deras siffror blir i grader. De har ju bomstorlek 2 - 7

Du får sadeln hur bred du vill. Min häst är 130 grader och jag har stl 7 eller 8 på honom.
Du ska nog inte ha en Jensen med kibossor, utan en med rundbossor isf.
Dock vet jag att det finns en Jensen Amiral vidd 6 tror jag, 18" hos Jensen till försäljning. Den var för böjd för min häst. Kostar 6500..
Alla Jensen går att ändra i bomvidden....

Jensen Amiral är väl en dressyrsadel. Tyvärr , vill inte ha det. Rider numera efter flera års dressyr-ridning enbart i skog o mark....o ja njuter varenda sekund vi är ute i skogen. Saknar inte dressyren det minsta. Det var en parantes bara...men ingen dressyrsadel för oss.
Men tack ändå......fler förslag??

Just det, det glömde jag...
Men isf en beg Jensen med rundbossor. Tror inte det fanns nån begagnad inne... Fanns väl några med kilbossor tror jag. Ring och kolla eller åk till Jensen och kolla det som finns.

Just det, det glömde jag...
Men isf en beg Jensen med rundbossor. Tror inte det fanns nån begagnad inne... Fanns väl några med kilbossor tror jag. Ring och kolla eller åk till Jensen och kolla det som finns.

Jag har fått tipset om Zaldi Royal med bomvidd 34....Vet du hur bred Royalens nr 34 är i grader?

Lise-Lotte

Ett tips.. Dom säljer ut demoex hos Jensen nu där vissa kostade halva nypriset!
Zaldi Royal kan nog funka... Zaldi brunet med. 34 är väl runt 110-115 grader, så det kan säkerligen passa. Prova först innan du bestämmer dig.

Hubertus har x-vid och passar hästar med svängd rygg. Finns i allround/hopp. Själv har jag en allround/dressyr som är superskön men som tyvärr är för svängd för min häst nu så den ska säljas.

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 322
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Fanns det inte en jättetråd förr om vilka sadlar som passar vilka ryggar :confused: Hur som helst: Jag är på jakt efter en hoppsadel...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: PrinceFair
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 230
Senast: Spyro192
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024