Tips på vägen...

Twihard

Trådstartare
Hejsan.

Jag har en (i april) 4-åring, en urmysig valack, som är väldigt envis. Jag undrar bara om jag kan få tips med en sak.

I stallgången har han sedan strax innan jul börjat att jävlas. Och han är mycket envis. Så fort jag går bak och borstar rumapn, då går han frammåt. Då går jag fram och backar tillbaka honom för det har jag lärt mig att man ska göra. Så går jag bak och han fram igen. När jag väl är där framme slår han hela tiden med hoven. antingen mot stalldörren eller högt i luften. Han brukar göra så när han vill ha uppmärksamhet men nu vet jag att det är dumheter.

Hur gör ni för att få hästen att sluta? Det känns som om jag har provat allt.

Jag har; rytigt till, stampat till, sagt nej med en sträng ton, har kört "ingoreringsmetoden", knuffat till han, slagit (inte hårt eller våldsamt, utan sagt åt honom) till han på ett försiktigt men bestämmande sätt (obs inte misshandel). Så fort han gått tillbaka och står still berömmer jag honom, ibland har jag struntat i det för jag blivigt så less. Men han bara fortsätter. Jag kör mest med ignorering eller "flytta tillbaka honom".

Ang hoven har jag även varje gång han lyfter den stoppat honom genom att trycka ner knät igen, det gör jag oftast. Jag berömmer när han slutar köra med benet och står still.

Jag är också envis men mitt tålamod börjar ta slut. Kan jag få några positiva och snälla tips (och inte en massa elaka kommentarer som ofta händer) på hur jag ska gå till väga. För han bryr sig verkligen inte, vi har ibland hållit på i en timme.

Några förslag? Jag hatar att bli riktigt arg men tillslut tappar jag tålamodet och kan ryta och känna hur jag riktigt utsrålar irritation, vilket inte är bra. Han vet att han ska stå still men han skiter i det. Detta har egentligen alltid varit ett problem. Så några tips?

Senast ändrad:
Sv: Tips på vägen...

Jag har en (snart) 28-åring här hemma som ofta lever rövare när han står på stallgången. Det enda som fungerat hittills är faktiskt att ignorera och fortsätta med det man pysslar med. När han står still (läs: har stått still i någon minut) kan jag berömma genom att klia eller klappa honom lite. Jag tror inte att det fungerar att gå fram och backa tillbaka hästen, det blir ju lite katt och-råtta-lek då. ;)

Det här löste sig inte över en natt heller, kanske jag skall tillägga. Jag har också provat allt möjligt, men just att gardera sig med väldigt mycket tålamod och bara strunta i vad hästen pysslar med har fungerat.

Att ignorera hjälpte på mitt sto. Man får ignorera i många veckor och fortsätta pyssla med det man ska göra. Hon kan fortfarande vifta någon gång men det har minskat med 90%.

Tack båda för tipsen, då ska jag fortsätta med att ignorera då :)

Kanske kan du när ni står på stallgången fästa ett grimskaft i grimman som du håller i. Går han fram när du går till rumpan så kan du stoppa med grimskaftet. När du inte använder det kan du ju slänga det över ryggen så länge. Då slipper du gå fram och tillbaka hela tiden. Kanse är det just det som han tycker är lite skoj.

Skrapar han med ex höger fram så ta tag i manken och "putta" honom åt höger så han måste ställa ner. Bra om vevandet blir lite väl yvigt.

Eller ignorera då som du redan gjorde.
Men försök hitta nåt som verkar fungera bäst och sen vara konsevent med det och gör samma sak hela hela tiden.

Tack för tipset ska se vad som passar båda bäst. :D Ja han kan verkligen veva med benet högt, han har höga benlyft min lilla kille (Frieser). :)

Jag har gjort precis tvärtom men min :D Ignorera tycker jag är så himla tråkigt, jag vill ju vara med min häst när jag är i stallet. Dessutom är det lite konstig inlärningsmetodik tycker jg som inte fungerar rakt igenom hanteringen. Om du ska lära hästen stå lös tex, ska du ignorera när den går i väg då? Eller om hästen sticker när du rider? Jag vill se en röd tråd genom hela min hantering av hästen och för mig är det solklart: Fokus på matte för vi umgås tillsammans, och självklart gäller det omvända att jag är närvarande när jag är med hästen.

Så jag har istället konsekvent avbrutit beteendet direkt när han börjat tänka i de banorna och berömt när han intresserar sig för mig i stället för annat. Nu har jag en mycket gosig blivande 7 åring (haft honom sedan han var 2.5 år) som står lös på gången och tittar efter matte när hon hämtar grejer i sadelkammaren och är röststyrd även på håll.

Det enda som inte fungerar är att ha öppet ut till gårdsplanen (en jääättestor gräsmatta med mycket finare gräs än i hagen + äppelträd :D) eller lämna honom mer än en kort stund på gårdsplanen. Men jag inser mina begränsningar gentemot matsuget i ponnymagen och tjafsar inte om det. Istället väljer jag platser/situationer där jag kan berömma, det tror jag är jätteviktigt att fokusera på! Att plocka fram det önskade beteendet så man får en häst som vill vara med matte :)

Ett tillägg. Hästar som dessutom kan slänga upp frambenen högt ser jag ännu större anledning att TYDLIGT poängtera att benen inte lyfts på det sättet i närheten av människor. Precis som jag TYDLIGT markerar att viftande med ben a la hot om spark/sparkar inte är okej i människors närhet. Det är ren säkerhet för mig iaf :)

Med ignorera menar jag inte att man lämnar hästen utan att man fortsätter med det man håller på med utan att avbryta för att tillrättavisa. Det fick min häst att gå igång ännu mer eftersom hon insåg att hon hittat ett sätt att få mig sluta borsta, sadla eller vad jag gjorde.

jag skulle prova med att ge hästen hö i stallgången medans du borstar honom. får han stå o äta kommer han inte att gå fram o tillbaka det kan jag garantera. gör det ett par veckor eller en månad så han glömmer bort beteendet. efter det kan du prova o borsta utan käk. funka hos mig ivarje fall ;)

Beror nog på vilken personlighet hästen är, min skulle definitivt inte stå still om du en dag tog bort maten!

Det hade jag nog aldrig klarat av kan jag lätt erkänna :o När jag klipper gör jag så till viss del, men det är för att kraken har varit/är dödligt rädd för klippmaskinen. Men att hästen gör något jag inte vill "bara för att" tål jag inte för fem öre. Lika lite som jag står och petar honom i öronen en onödigt lång stund (vilket han inte gillar) lika lite vill jag att han står och skrapar/knallar runt eller vad det nu kan vara.

MEN, ett väldigt stor men!, så vet jag också med mig att sådana hästar passar mig inte alls (eller typ ston, mammas sto har massor med sådana hyss för sig VARJE dag, i 21 år hittills...) så jag väljer ju sådana mer eller mindre typiska godmodiga och nyfikna valacker.

Så ditt sätt är alldeles säkert ett mycket bättre sätt på andra typer av hästar, det är jag helt på det klara med :)

Visst måste man anpassa sig efter hästen och skaffa häst utifrån sin egen personlighet. Jag är väldigt envis och det är mitt sto också, men jag brukar vinna;) Hon är dessutom väldigt snabb i huvudet, men jag är ännu snabbare så det är extremt sällan som hon lyckas finta mig. Själv blir jag uttråkad av alltför snälla hästar, jag gillar när det händer saker:)

I början höll jag på att säga till henne och putta på skrapbenet men det blev bara värre. Till slut ledsnade jag och lät henne hålla på men såg till att jag fick göra allt jag bestämt mig för att göra. Hon gillar t ex inte att bli ryktad och kan då skrapa och även hugga i luften. Slutar man rykta och börjar skälla på henne slutar hon aldrig, men struntar man i tramset lägger hon av. För ett år sen började hon hugga efter mig i luften när jag borstade frambenen, vet inte om det var ett nytt sätt att försöka skrämma mig till att sluta borsta, men jag struntade i henne och nu kan det komma ett hugg då och då. Hon har väldigt bra kroppskontroll och det skulle aldrig falla henne in att bita någon, genom åren innan hon kom till mig har hon kommit undan mycket bara genom att hota.

Det låter ju precis som mammas sto :D Jag förstår inte hur stoägare står ut, men jag är säker på att det är precis likadant åt andra hållet :D För min del är det nog med att min valack sätter nosen i vägen för han vill mysa lite mitt i borstningen - action på hög nivå, haha!

(vilket han självklart får - så ingen missuppfattar det som något jag på något vis bestraffar!)

Jag håller med "the_connemara". Det är så enkelt som att: tillrättavisa oönskade beteenden och berömma när hästen gör rätt :)

Jag tillrättavisar sällan felaktiga beteenden utan får hästen att byta fokus och berömmer fram önskvärt beteende. På det sättet fick jag t ex min häst att gå från att vägra gå ut ur boxen om ingen annan häst gick före till att kunna ridas ensam i skogen på några månader.

Ignorera tycker jag är så himla tråkigt, jag vill ju vara med min häst när jag är i stallet.

När jag provar att ignorera betyder ju inte fullt ut. Jag gör som alltid. Talar med honom, gosar och myser, men när han slagit med hoven och jag ignorerar, och han blir still en längre tid. Då berömmer jag. :D

Så länge han inte gör något som kan orsaka skada på honom, någon annan (vilket han aldrig gör) eller inredningen, har jag provat att ignorera. Annars säger jag ju till. ;) Han kan veva högt ibland men inte alls ofta utan då när han blir frustrerad för att vi inte ägnar han uppmärksamhet (ex om jag står och talar med någon). Men det är sällan för tar jag in min häst får ju han all uppmärksamhet. :D

Det låter ju precis som mammas sto :D Jag förstår inte hur stoägare står ut, men jag är säker på att det är precis likadant åt andra hållet :D För min del är det nog med att min valack sätter nosen i vägen för han vill mysa lite mitt i borstningen - action på hög nivå, haha!

(vilket han självklart får - så ingen missuppfattar det som något jag på något vis bestraffar!)

Och konstigt nog så har jag tre ston i stallet som uppför sig precis som din valack ;)

Men jag hade i och för sig precis som du sagt ifrån, olika kraftigt beroende på vilken av hästarna det är. Jag är precis som du har absolut inte tålamodet att ignorera ett problembeteende det ska bort och det genast...

/Camilla

Ah, då förstår jag bättre. Jag fick för mig att hästen stog och sparkade hela tiden och du stog och glodde åt ett annat håll :angel: :rofl:

Jag syftade ju då på typiska stobeteenden, inte vart enda sto (som tur är :eek: :D). Typiska valackbeteenden (icke önskvärda alltså) kan min oxå ha för sig ibland. Dvs miner a la tjurig gammal gubbe och låtsas "sursparka", dock mest i samband med MAT, ponny som han är ;) Fast det är liksom på ett annat sätt än ett sto (generaliserat alltså så ingen missar det :D). Mer "blääää, jag vill inte, sluta hålla påååå" medan stovarianten är mer "rör-mig-inte-din-irriterande-sak-jag-kommer-sparka-dig-gul-och-blå-om-du-inte-slutar-GENAST!". Mer intensiv om man säger så :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 407
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama