Tips på vägen...

Sv: Tips på vägen...

Jag tillrättavisar sällan felaktiga beteenden utan får hästen att byta fokus och berömmer fram önskvärt beteende. På det sättet fick jag t ex min häst att gå från att vägra gå ut ur boxen om ingen annan häst gick före till att kunna ridas ensam i skogen på några månader.

Jag tycker du har en klar poäng i det du skriver! Efter att näst intill hamnat i en fight med en häst som bytte ut det hotfulla viftandet med framhovarna till att börja måtta sparkar, så blev jag själv tvungen att tänka om och byta mitt eget beteende.

Istället för tillrättavisning så kan det vara mer lämpligt att ignorera och då även fokusera om hästen på något annat. Samt, inte att förglömma, göra det trevligt för hästen när den gör rätt (beröm, klia, låta vara ifred). Sedan ska man inte binda upp hästen i alltför långa stunder.

/V

Jag tycker du har en klar poäng i det du skriver! Efter att näst intill hamnat i en fight med en häst som bytte ut det hotfulla viftandet med framhovarna till att börja måtta sparkar, så blev jag själv tvungen att tänka om och byta mitt eget beteende.

Istället för tillrättavisning så kan det vara mer lämpligt att ignorera och då även fokusera om hästen på något annat. Samt, inte att förglömma, göra det trevligt för hästen när den gör rätt (beröm, klia, låta vara ifred). Sedan ska man inte binda upp hästen i alltför långa stunder.

/V

Fast det gäller väl alla typer av hästar som har bristande respekt och social anpassning? Man kan ju aldrig vinna en fight mot en häst genom våld liksom, tillrättavisningar ger ju bara effekt om hästen just uppfattar dem som det och "tar" dem.

Nu menar jag inte att hästen du syftade på tillhörde ovanstående grupp (berätta gärna mer :laugh:), jag lyckades bara inte formulera det vettig så jag la till denna raden efteråt i stället :D

Det behöver inte vara bristande respekt - i vissa fall är det hästar som blivit korrigerade för hårt och för ofta. Fast det kanske kan inkluderas i "bristande social anpassning"... Hästar som nått gränsen för vad de tål psykiskt (och fysiskt) och slår över i vägra-ta-mer-skit-mode. Då går det inte att korrigera, eftersom varje korrektion ger ett defensivt gensvar. Istället får man erbjuda ett alternativ, med tydliga fördelar om hästen väljer att göra som man vill.

Vissa hästar kan man säga till, andra får man be artigt. Jag bryr mig inte om vilket så länge hästen gör som jag vill och är nöjd. :)

Till TS:
Gör det som passar din häst bäst, men håll fast vid din metod. Det kan ta ett tag att bryta en vana. Jag hade troligen valt att ignorera - mycket enklare än att hela tiden hålla på och flytta tillbaka och tjafsa... ;)

Sitter med hemma med feber och försöker formulera mig. Inte alltid en så bra kombination.. :)

Jag tror vi är på samma spår och menar ungefär samma sak. Men jag menar även att jag om möjligt föredrar att fokusera om hästen på rätt väg med beröm, så som Görel skriver, för att inte riskera att hamna i ett "tjatläge" med bestraffning och onödig konfrontation.

I mitt exempel så var nog en del av problemet att många olika människor hanterat hästen och "tjatat hål" på den med bestraffningar som blev till en dålig cirkel.

/V

Det behöver inte vara bristande respekt - i vissa fall är det hästar som blivit korrigerade för hårt och för ofta. Fast det kanske kan inkluderas i "bristande social anpassning"... Hästar som nått gränsen för vad de tål psykiskt (och fysiskt) och slår över i vägra-ta-mer-skit-mode. Då går det inte att korrigera, eftersom varje korrektion ger ett defensivt gensvar. Istället får man erbjuda ett alternativ, med tydliga fördelar om hästen väljer att göra som man vill.

Vissa hästar kan man säga till, andra får man be artigt. Jag bryr mig inte om vilket så länge hästen gör som jag vill och är nöjd. :)

Till TS:
Gör det som passar din häst bäst, men håll fast vid din metod. Det kan ta ett tag att bryta en vana. Jag hade troligen valt att ignorera - mycket enklare än att hela tiden hålla på och flytta tillbaka och tjafsa... ;)

Eh, visst var min fras "bristandesocial anpassning" perfekt ;) Ibland kommer man liksom inte på hur man ska formulera sig.

Så sant! Den gruppen av hästar glömde jag tyvärr helt av :(

Men jag tror oxå vi tänker lika och jag förstår nog :)

Och jag har uppenbarligen inte tänkt alls när jag skrev mitt inlägg. Jag missade både gruppen Lager syftade på (för hårt korrigerade) och som du syftade på (för inkonsekvent korrigerade pga för mycket folk) om man ska generalisera. Självklart blir sådana hästar riktigt pissed off när de inte längre ser meningen med att ta korrigeringarna. Antingen det eller bara avstängda :(

Jag lever alldeles för mycket i mitt egna lilla stall (med 1 häst + mammas häst) nu för tiden :o

Mitt sto tillhör definitivt de felkorrigerade, hon gick på ridskola i åtta år innan jag köpte henne. Efter att olika människor under flera år belönat och bestraffat henne för olika saker blev hon förbannad och tog ingen mera skit.

Henne fick man börja vara tydlig med och hela tiden göra allting på samma sätt med tydliga gränser och krav. Jag använde rösten för den kan hon inte slå tillbaka mot och att hon alltid fick beröm när hon gick fram på smackningar. Aldrig någonsin godis. Gjorde hon fel riktade jag om henne, korrigeringen bestod oftast av ett nej, sen beröm med röst och klappar när hon gjorde rätt. Röstkommandon förstod hon redan bra så de byggde jag vidare på.

Hon är inte ett typiskt sto på det sättet att man ska lirka med henne, henne ger man kommandon med hela handen. Jag hade jättesvårt med stofölet jag fick förra året som man måste lirka med;)

*kommer inte ihåg vems knapp jag tog*

Till TS:

Tack ja jag har börjat med bara det, (om något extremt inte inträffar såklar), alltså att ignorera. Det funkar lite bättre just nu :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 407
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama