Tips på vad mer jag kan träna på innan det är dags att spänna för vagnen!

Domino_s

Trådstartare
Min häst är tömkörd jättemycket, känslig och fin, stannar och sätter igång, svänger, står stilla så länge jag ber henne. Så grunden är bra. Hon är van vid sele inkl baksele. Vi har dragit släpa med draglinor. Provat att skramla med saker bakom henne när vi tömkör. Hon är lugn med allt, kan på sin höjd vända på huvudet och kika vad det är för nåt bakom rumpan...

Tänkte ta ut vagnen en dag och ställa den så hon får kika på den, lyfta skaklar och dra den lite fram och tillbaka. Låta henne gå över skaklarna och om hon är lugn med det backa in henne emellan och lyfta skaklarna så hon får känna dem på sidorna.

Det är de tipsen jag fått av en som är mycket kunnig med inkörning. Jag kommer ta hjälp när det är dags att sätta för vagnen första gången... Men fram tills dess vill jag ha massor med mer tips på vad jag kan göra med henne för att göra henne så säker som möjligt!

Mvh Domino_s

Sv: Tips på vad mer jag kan träna på innan det är dags att spänna för vagnen!

Bygg en släpa... Jag använde först en släpa med linor och sedan med skaklar.
Jag har gjort min genom att ta 2 gamla däck(utan fälg), satt en bräda tvärs över båda (när de ligger bredvid varnadra), i främre kanten ovanpå, och skruvat fast. I den satte jag sedan först linor och sedan skaklar.

Låt henne dra den med linor tills hon är van, lägg till lite mera ljud (typ tomburkar), sedan med skaklar och öva redan där att backa in och lyfta upp osv. Öva mycket svängar!:bump:

Det ska jag absolut prova... Hon har hittills dragit bommar och lite olika sorters trädstammar, det tyngsta hon har dragit är en lastpall... Allt har hon dragit på gräs... Kommer vi ut på gruset blir det lite läskigt... Lastpallen skramlar nåt fruktansvärt där...

Idag hade jag "håll-i-hästen" hjälp så vi drog ut vagnen och medans medhjälparen bjöd på morot drog jag fram vagnen bakom henne, och sänkte sakta skaklarna ner mot henne ovanifrån. Ingen reaktion mer än lite bakåtvinklade öron. Provade att peta lite på sidorna på henne, först ville hon gå framåt (vilket pet i sidan iofs betyder), men när vi bad henne stod hon helt stilla. Sen tänkte jag mej inte riktigt för och höjde upp skaklarna igen och när jag skulle tippa den helt bakåt var vagnen lite tyngre än vad jag hade räknar med så det dunsade ner i backen med ett brak, men pålla stod helt lugnt och bara kikade bak som om för att fråga vad jag sysslade med...:love:

Nästa steg blir nu alltså att bygga en ordentlig släpa, först med linor och sen med skaklar. Ska tänka på att svänga mycket, kan tänka mej att hon kommer tycka att det känns lite konstigt att ha skaklarna på benen... Men öva, öva, öva!

Tack för tipsen! :laugh:

Mvh Domino_s

Kan också tipsa om att lära in att backa in i skacklarna...

Jag tänkte i början att det inte var så viktigt :angel: så jag nöjde mig med att baken var mot vagnen och drog rfam den... Så gjorde jag ända tills herrn en dag svängde runt och vart rädd för vagnen *låång historia förkortad*.

Såhär i efterhand tror jag det är viktigt att de, för psykets skulle, får backa in själva. Har märkt en klar förbättring i attityden mot vagnen hos herrn sedan han lärde sig att backa in korrekt.

Tips bara...

Men vad skönt att hon är så lugn! Toppen. Men jo, se till att hon kan dra pallen även på grus, de ska tåla ljud...

Släpa är toppen, även om jag inte haft linor i släpan utan fasta skacklar. Det är också bra att börja gå med en fast skackel innan du kör med släpan. När hästen kan gå med släpa kan du koppla på mer vikt (ett däck, kratta eller dylikt). Sedan bör hästen vara redo för vagn.

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 307
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 379
Senast: trassel
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 405
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka