Tips på tränig av unghäst

MissourisTopsanna

Trådstartare
Halloj,

tänkte på om tips på övningar. Jag och topsan har börjat rida inför tränare.
Min polla är otroligt lättlärd och duktig. Vi har fått två uppgifter till nästa träningspass, där det brast lite för oss båda.

Träningsmoment 1.

Sitta ned i traven, jag har svårt att "sjunka ned i sadlen" så skumpar lätt då pollan hamnar i otakt. Och skulle även jobba på att få henne att gå i en jämnare trav, just nu travar vi rätt sakta för att "passa in oss med varandra" sen ska ju travstegen öka men vi ska fortfarande ha samma takt. Ibland kommer hon in i en underbart mjuk och härlig trav korta stunder, och så kommer otakten och skumpande.

Mitt störta problem är att när jag börjar skumpa spänner jag mig lätt och det blir värre... Brukar ta djupa andetag och tänka mig fet, och ibland hjälper det, haha.. Behöver nog vettigare tips :)

Tips på hur vi ska träna detta? (övar detta med instruktören också så har ju lite i fickan)

Träningsmoment 2.

Galoppfattningen. Utomhus på raksträcka fattar hon snabbt och villigt galopp. Även på långsidorna på utomhusbanan hemma. Nu när vi skulle jobba på volten vill hon inte alls ta min fattning så vi fick bråka ett bra tag. Släppte tillslut ut henne på rakt spår bara för att få igenom fattningen.
Tål att tillägga att det var i slutet av träningspasset så att hon var trött var en aspekt. Och en annan att hon måste lära balansera upp sig själv bättre.

Tips? :)

(nu vill jag ha tips och inte påhopp, brukar dyka upp då och då på buke.)

Självklart hjälper instruktören mig med detta, men alltid bra med mer tips och träningsmoment :)
 
Sv: Tips på tränig av unghäst

moment 1. För mig brukar det funka att rida utan stigbyglar en stund och länga benen lite...men det kanske inte går då det är en unghäst. annars hjälper det iallafall mig att bli mer avslappnad och följsam:)
 
Sv: Tips på tränig av unghäst

moment 1. För mig brukar det funka att rida utan stigbyglar en stund och länga benen lite...men det kanske inte går då det är en unghäst. annars hjälper det iallafall mig att bli mer avslappnad och följsam:)

Jag rider barbacka eller på barbackapadd väldigt ofta, och då sitter jag mycket bättre faktiskt, studsar inte alls lika mycket. Utan det är när sadeln ska på och vi ska arbeta på volt i ridhuset, då jag har hundra andra saker jag ska tänka på "händer, skänkel, hästen osv!" (ska ju egentligen alltid tänka på detta :o) som jag studsar, och då har jag ju stigbyglarna i med. Ska prova utan stigbyglar i sadeln med och se om det funkar bättre för mig! :) Hon är ju inte så unghästig av sig så är inte rädd att åka av :) Bra tips!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp