Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag kört med modesele har jag försökt dra skalmlädret tajt runt skalmen. Upplever att det suger fast lite då. På vissa selar är hålen man trär remmen genom lite för små i mitt tycke och då kan det vara svårt att dra ihop öglan ordentligt. Men jag har upplevt att det är viktigare att dra remmen tajt runt skalmen än att spänna fast remmen hårt i spännet.Nu ska jag försöka svara alla i en och samma tråd. Med risk för att bli svamlig, men jag är lite trött idag. (en orsak kan vara tiden i mitt senaste inlägg *host*)
Jag har alltså, precis som Oki säger en Grafströms rockard. Det är den ni kan se i denna länk:
http://www.grafstroms.com/index.php?option=com_content&task=view&id=9&Itemid=9
Den är även utrustad med draglinor som bilden visar. Den har även en avsmalnande effekt vilket gör att OM selen glider fram lite i skalmen så sitter den direkt lösare.
Jag har ett modesele och när jag har satt fast allting så löper inte draglinan jäms med skalmen utan skalmen pekar liiiite uppåt. (Jag har en häst på ca 165 och jag har moderemmen i mittersta hålet, jag kan alltså antingen höja eller sänka ett snäpp.)
Jag ska försöka ta en bild på hur det ser ut när vagnen är på.
Jag skulle kunna fästa skalmlädret hårdare, det sitter inte så hårt som det kanske skulle göra, men då måste jag göra ett hål till mitt emellan.
Vagnen HAR heller inte åkt ur, men snörningsanordningen hade alltså glidit fram lite mot hur den satt när jag började köra, om ni förstår?
Alltså, hade jag kört lite längre eller i tyngre underlag så vet jag ju inte OM vagnen faktiskt hade åkt ännu längre fram.
Draglinorna ska ju inte vara alltför hårt spända. Inte en långbrösta heller. Bara så att man ser att hästen drar med bröstan och inte med selen. Jag brukar använda en tvärhand melan bröstan och hästens bröst som måttstock på ett ungefär.Kanske har jag draglinorna för löst? Men oavsett hur nu de sitter så håller ju inte de vagnen på plats så. Skulle jag ha satt skalmen ännu lösare i selet så hade garanterat vagnen åkt ur.
Har jag en långbrösta som jag virar kring skalmen så kanske den sitter bättre eftersom vagnen "låses" fast med bröstan på ett annat vis än med draglinor?
Men - jag har inga fästen för långbröstan tyvärr.
Detta tror jag inte är en faktor som spelar in för din del. För en sån som Alf Jonsson (för att ta ett exempel) brukar nog inte tappa vagnarna han kör i...och jag tvivlar på att du spelar i samma division som han vad gäller din vikt...En faktor kan säkert vara att jag är lite tyngre än vad jag borde.
Hade jag tillhört viktklassen flugvikt så kanske problemet inte hade funnits. *host host*. Det kommer att ta ett tag att ordna det problemet dock, så fram tills dess måste jag hitta en lösning.
Alltså jag vet inte hur noga det eg är med att draglinan ska vara parallell, jag inbillar mig dock att det kan ha betydelse. Däremot, när du har en stor häst och modesele så kommer ju fästpunkten rätt högt och vinkeln på skalmarna blir lite brant jämfört med om du kör en mindre häst med standardsele. Man kan också säga att ju tyngre vagn (belastning) du har desto mer spelar dragvinkeln roll. Ungefär som på en arbetshäst. Det viktiga är ju att vagnen inte klämmer mot hästen. Det problemet har jag haft med min protrainer när jag kört de största hästarna med den. När vagnen sitter där jag vill ha den så klämmer den mot bröstkorgen och därför har jag fått hissa upp något hål, d å blir ju lutningen ocså brantare och vagnen strävar mer bakåt när hästen står stilla på plant underlag.Men jag skulle kunna prova att spänna bröstan mer? Men draglinans rem ligger fortfarande inte helt parallellt med vagnen. Men alltså - ska det spela någon roll vilket hål skakeln ligger i ? Hur högt ska eg. skalmen ligga på hästen för att det ska vara korrekt?
Jag hade faktiskt samma problem en gång förr med annat sele och annan vagn. (annan häst med för den delen). Då flyttade sig snörningen så pass att jag fick stanna mitt ute i skogen och snöra om.
Men annars har det aldrig varit några problem. Jag kanske helt enkelt sätter ALLA grejer för löst??
I min modesele - när den sitter på, är det en liten glipa mellan skalmläder och skalm, det kanske ska sitta hårt som attans?
Nu ska jag svamla lite till, har fortfarande inte riktigt vaknat till trots att dagen snart är slut...
Nej, usch, det är tur att det bara är nyår en gång om året. Haha.
När jag kört med modesele har jag försökt dra skalmlädret tajt runt skalmen. Upplever att det suger fast lite då. På vissa selar är hålen man trär remmen genom lite för små i mitt tycke och då kan det vara svårt att dra ihop öglan ordentligt. Men jag har upplevt att det är viktigare att dra remmen tajt runt skalmen än att spänna fast remmen hårt i spännet.
Nu ska vi se. Jag kanske använder fel termer när jag pratar om vissa delar på selet. Så skalmläder - det är alltså den tunna rem som går från sele till knopp på vagnen? Och vad heter den hållare som man sätter skalmen igenom på ett modesele då? Skalmögla?
Vad gäller då skalmläder, så finns det inga på selen och inte heller någon knopp på vagnen. Nu förstår jag inte vilka hål du menar är för små? Vilken ögla är det man drar ihop? Den där biten ovan förstod jag inte.
När jag sätter fast min vagn i mitt modesele så lägger jag först i skakeln i skalmöglan (namn?). Egentligen ska man ju spänna den remmen varje gång för att få fast vagnen på sitt ställe. Men - eftersom jag har en så selgrinig häst så har jag selet i samma hål hela tiden och petar in skakeln i selet. Jag spänner alltså inte upp skalmöglorna efter varje gång. På så sätt kanske inte vagnen heller sitter så hårt som den borde med just skalmöglan.
Efter det surrar jag fast skalmremmen, den går ungefär 2-3 varv runt skakeln. Så låser jag den och spänner fast. Efter det brukar jag sätta en gummirem över anordningen. (en sån man sätter fast tex slaggjord med).
Kanske en extra säkerhetserem runt skalmen hade gjort skillnad.
Draglinorna ska ju inte vara alltför hårt spända. Inte en långbrösta heller. Bara så att man ser att hästen drar med bröstan och inte med selen. Jag brukar använda en tvärhand melan bröstan och hästens bröst som måttstock på ett ungefär.
Jag brukar knyta handen och låta det vara en hand mellan häst och brösta.
Alltså jag vet inte hur noga det eg är med att draglinan ska vara parallell, jag inbillar mig dock att det kan ha betydelse. Däremot, när du har en stor häst och modesele så kommer ju fästpunkten rätt högt och vinkeln på skalmarna blir lite brant jämfört med om du kör en mindre häst med standardsele. Man kan också säga att ju tyngre vagn (belastning) du har desto mer spelar dragvinkeln roll. Ungefär som på en arbetshäst. Det viktiga är ju att vagnen inte klämmer mot hästen. Det problemet har jag haft med min protrainer när jag kört de största hästarna med den. När vagnen sitter där jag vill ha den så klämmer den mot bröstkorgen och därför har jag fått hissa upp något hål, d å blir ju lutningen ocså brantare och vagnen strävar mer bakåt när hästen står stilla på plant underlag.
Vagnen är iaf bra på så sätt att den inte klämmer mot hästen, och den ligger nog alldeles för högt för att klämma på bröstkorgen. Den ligger högre än så, vilket också ju gör att den lutar lite. Inte så hiskeligt dock.
Jag vet att hästen ju ska dra vagnen med bröstan, inte med selet. Men jag vet inte, nåt gör väl kanske att det blir tvärtom för mig. Det är kanske det som är felet. det är ju sånt man aldrig märkt när man kört vagn med öglor på skalmarna, för då har ju detta aldrig kunnat hända eftersom det alltid tar stopp. Alltså, vagnen har inte kunnat åka fram.
Vet inte, själv spänner jag allting rätt löst och har inte haft några problem. Så jag tvivlar på att det är där du har problemet.
För övrigt om du behöver ett par skalmläder (de korta remmar man kan spänna från selen till skalmen i en knopp) så har jag ett par över som du kan få ta. Känner mig som lite skyldig till att få ge nånting tillbaka, du vet vad jag menar...
Men om bröstan är tillräckligt hårt fastspänd för att hästen ska DRA med bröstan och inte med däckeln så bör det ju innebära att funktionen blir exakt densamma som med min sele egentligen? Då bör ju inte vagnen kunna åka ur?
Eller så är jag trögtänkt nu igen... vore inte första gången direkt.
Hm, det kanske är jag som använt fel termer? Den jag talade om som skalmläder är precis den som går från selen till knopp på skalmen. Den heter säkert nåt annat...Nu ska vi se. Jag kanske använder fel termer när jag pratar om vissa delar på selet. Så skalmläder - det är alltså den tunna rem som går från sele till knopp på vagnen? Och vad heter den hållare som man sätter skalmen igenom på ett modesele då? Skalmögla?
Vad gäller då skalmläder, så finns det inga på selen och inte heller någon knopp på vagnen. Nu förstår jag inte vilka hål du menar är för små? Vilken ögla är det man drar ihop? Den där biten ovan förstod jag inte.
När jag sätter fast min vagn i mitt modesele så lägger jag först i skakeln i skalmöglan (namn?). Egentligen ska man ju spänna den remmen varje gång för att få fast vagnen på sitt ställe. Men - eftersom jag har en så selgrinig häst så har jag selet i samma hål hela tiden och petar in skakeln i selet. Jag spänner alltså inte upp skalmöglorna efter varje gång. På så sätt kanske inte vagnen heller sitter så hårt som den borde med just skalmöglan.Efter det surrar jag fast skalmremmen, den går ungefär 2-3 varv runt skakeln. Så låser jag den och spänner fast. Efter det brukar jag sätta en gummirem över anordningen. (en sån man sätter fast tex slaggjord med).
Kanske en extra säkerhetserem runt skalmen hade gjort skillnad.
Här tror jag at du kan ha problemet (fetstil). Som jag skrev innan så har jag själv upplevt att vagnen kan glida när remmen som går runt skalmen inte sitter tajt emot. På något vis så verkar det inte göra något med en standardsele för där är ju öglan redan stor men på modesele verkar det bli annorlunda.
Det och i kombination med att selen fäster vagnen lite för högt tror jag kan orsaka problemet.
Så här brukar ju skaklarna på maratonvagnar se ut. Jag kan ärligt talat inte förstå varför inte alla skaklar (utom QH-skaklar vill säga) ser ut så. Det måste ju vara det säkraste ändå? För har man snabbkopplingar på selen så är det ju supersnabbt gjort att sela med öglan också.
http://www.villvattnet.se/v/
Off topic - igen
Men jag tycker ju att det här är ett spännande ämne...
När vi har kört rockard med tex loksele, så har vi haft vagn med ringar på skalmen. Hade dessa inte varit där hade det inte gått att köra med lokselet över huvuvd taget. Så KAN det eg. finnas någon nackdel med att ha ringar på skalmarna? För jag kan inte se någon.
Det är onekligen ett intressant ämne ja.
Jag ska försöka att se om jag kan få den lite tightare. Det kanske går att göra ett extra hål till skalmöglan och då kanske jag kan få den helt tight. Men med tanke på att som sagt alla vanliga selar har stor ögla så tycker man ju inte det borde spela någon roll att det är en liten glipa.
Tror du det är en bra lösning att sätta på en säkerhetsrem (som på standardselen)? Den rem jag har är nämligen lite kort, och kanske är det så att 2-3 varv runt skalmen är för lite? Det kanske inte ger tillräckligt med stöd.
Om jag har en extra rem och allt sitter hårt så BORDE det ju bli svårare för vagnen att glida?
Alternativt att svetsa på en knopp på vagnen och sätta på ett sklamläder då. Men det är nog sista alternativet.
Sen hade jag en annan tanke, och det var att ta en gummirem (som man har till slaggjord) och sätta FRAMFÖR remmarna när de är fastsatta. Alltså vira några varv runt skalmen framför allt. Gummi borde ha svårare att flytta på sig, och den remmen är ju så elastisk så den borde gå att få på ganska hårt framför. Då kanske denna stoppar upp lite ifall vagnen vill glida?
En annan liten följdfråga med tanke på draglinorna och bröstan - kan det vara skadligt för hästen då, att den inte kanske sitter helt som den borde pga min modesele och min stora häst?
Nackdelen med ringar på skalmarna är ju just att du sätter fast skaklarna/skalmarna (vad är skillnaden på skakel och skalm egentligen?) så att de inte kan röra sig med hästen. Enligt körfolket ska man ju egentligen inte köra så.
Travselar är dock gjorda med principen att skakeln/skalmen SKA surras fast = ingen rörlighet där alls. Då borde det ju rimligen bara vara en fördel med en ögla!
Kan du inte vända dig till någon svetskunnig och svetsa på en ögla helt enkelt? Det kan ju inte kosta många kronor?
På de modeselar jag haft har det varit så kort rem att 2-3 varv är max som gått att linda. Det har ju suttit kvar ändå men visst borde det hjälpa att kunna linda fler varv tycker man. En extrarem är nog inte fel liksom en gummirem men man ska ju normalt inte behöva så många extra remmar för att vagnen ska sitta säkert.
Prova att sänka ner vagnsöglan så långt det går och se om det kan göra någon skillnad.
Det är knappast skadligt att köra med en brösta som inte går parallellt. Du kör ju inte arbetskörning, ju tyngre belastning desto viktigare med rätt dragvinkel.
Däremot att spänna brösta och/eller andra remmar för hårt kan ju skada likaväl som att man sätter för löst.
Minska risken för att vagnen glider om skaklarna går mer "rakt" än pekar lite uppåt? Hur långt ner ska man ha skaklarna för att det ska räknas som korrekt eg? Om man tänker som med en sulky pekar ju skalmarna lite högre än om tex har rockard med bröstsele. Då är ju skalmen helt rak ibland så att den nästan bara går strax över armhålan.....typ.
Det är ju en hel vetenskap det här märker man nu. Haha.
Men jag tror nog jag hellre slänger på lite extra remmar än surrar fast skalmöglan så hårt jag kan varje gång. För då får jag en häst med mord i blicken vill jag lova. Om det skulle funka då dvs.
Min funktion kanske blir helt fel ändå eftersom hästen inte ska dra med selen.....hmmm.