Tips på snabbväxande träd!

M

My Tonic

Sitter och läser på nätet om snabbväxande träd, men tänkte höra här om någon satt själv.
Skulle behöva sätta träd längs två sidor i en av hagarna.

Men de måste vara snabbväxande och tåla hårda vindar!
(Och givetvis inte vara giftiga för hästar)

Tips någon?

Sv: Tips på snabbväxande träd!

Poppel! Det satte svärisarna för några år sedan. De fick snabbt en hög häck av dem. Glöm inte att vattna bara.

;) Krocket

Alla Salix sorter, det är de som används t ex till energiskog.

Poppel och Salix. Lärk växer också ganska fort om de får konkurrens (björk likaså), men de är ju ganska fula... Om ni inte vill ha enorma träd så undvik Populus x canadensis 'Robusta'.

Björk har jag tänkt lite på, de är dessutom väldigt fina.

Jag har en liten bit mark där det står några halvstora björkar- 4-5 meter höga. Runt om en del självsådda skott.

Hur gör jag om jag vill så själv, från befintliga träd?
Kan man flytta skotten?
Eller ta skott från grenar och..... ja, vad gör man?

Min man är inte så förtjust i poppel- tyvärr.

Björk har jag tänkt lite på, de är dessutom väldigt fina.

Jag har en liten bit mark där det står några halvstora björkar- 4-5 meter höga. Runt om en del självsådda skott.

Hur gör jag om jag vill så själv, från befintliga träd?
Kan man flytta skotten?
Eller ta skott från grenar och..... ja, vad gör man?

Min man är inte så förtjust i poppel- tyvärr.

Bara att gräva upp skotten och flytta dem :)

Lönn växer som ogräs, och vill du ha frukt kan du sätta plommonträd, de förökar sig hejvilt och det blir buskar/träd av de självsådda.

/Trix, som kör över plommon-, björk- och lönnskott med gräsklipparen, man kan ju inte ha femtioelvatusen träd i trädgården :angel:

Bara att gräva upp skotten och flytta dem :)

Lönn växer som ogräs, och vill du ha frukt kan du sätta plommonträd, de förökar sig hejvilt och det blir buskar/träd av de självsådda.

/Trix, som kör över plommon-, björk- och lönnskott med gräsklipparen, man kan ju inte ha femtioelvatusen träd i trädgården :angel:

Då ska jag prova att gräva upp de skotten och flytta på dom, innan jag beger mig ut och köper nya.

Hoppas jag kan se skillnad på vad som är vad, där växer allt möjligt :crazy: ;)

Hur lång tid tar det för en björk att bli 2-3 meter? Hur mycket växer den på ett år?

Grejen med björk är att de behöver konkurrens för att växa snabbt, dvs ett bestånd där träden står tätt och gallras med jämna mellanrum, det får du ju inte riktigt i en läplantering...

Vad är det för fel på poppel? Asp då?

Grejen med björk är att de behöver konkurrens för att växa snabbt, dvs ett bestånd där träden står tätt och gallras med jämna mellanrum, det får du ju inte riktigt i en läplantering...

Vad är det för fel på poppel? Asp då?

Jag vet inte riktigt vad han har emot dom. Han läste en del på nätet, och så gillade han inte bilderna på dessa långa tunna saker utan krona.

Dessutom undrar jag om Poppel står emot den kraftiga vind och blåst som vi har här. De lär växa lutande påstår min sambo.

Det blåser väldigt ofta här, och lika ofta väldigt kraftigt. Vi har en bit mark som har en massa olika träd enbart för skydd åt gården. Där har vi dock fått fälla en hel del då de var gamla.
Där är en massa 'nya' träd, som står väldigt nära. Kan de vara björk måntro? Ska försöka om jag kan lägga in en bild, om någon vill se?

Har ni någon fin bild på Poppel som kan övertyga mannen min, vore jag överlycklig. Det låter som ett bra och snabbväxande träd. Bara det kan stå emot denna kraftiga blåst som vi har här.

Poppel klarar blåst utmärkt och jag tycker att de har en väldigt fin form..? Fast det är klart, har ni kollat på Fastigiatan eller pelaraspen så är de ju väldigt smala utan topp... Balsampoppel tycker jag är fin, den har mina föräldrar i ett riktigt blåshål, de tål det utan problem och är inte sneda. Silverpoppel är också fina och inte smala i formen

Balsampoppel
b4i7jc3rg4t9vkl39te33ao63bnjf2b

Silverpoppel
image138.png

Inga vidare bilder, men bor ni i Skåne kan ni ju åka till Alnarp och kolla på deras exemplar:)

Poppel klarar blåst utmärkt och jag tycker att de har en väldigt fin form..? Fast det är klart, har ni kollat på Fastigiatan eller pelaraspen så är de ju väldigt smala utan topp... Balsampoppel tycker jag är fin, den har mina föräldrar i ett riktigt blåshål, de tål det utan problem och är inte sneda. Silverpoppel är också fina och inte smala i formen

Balsampoppel
b4i7jc3rg4t9vkl39te33ao63bnjf2b

Silverpoppel
image138.png

Inga vidare bilder, men bor ni i Skåne kan ni ju åka till Alnarp och kolla på deras exemplar:)

Tack! :bow:
Det låter och ser ju superbra ut! Nu ska bara mannen övertalas :D

Vet du vad dessa kostar? Och vart får man tag i dom?
Hur stora bör dom vara vid plantering för att klara av den jädrans blåsten, så dom får en ärlig chans att växa uppåt innan de har hunnit bli stora och starka?

Efter att ha sett priset på Poppel (24 stycken för 1200:-!!!!) så får det bli poppel vare sig mannen gillar det eller ej ;)
Jösses vad billigt! :banana:

MEN! Hur tätt ska man plantera dom?

Är också på jakt efter snabbväxande träd. Dessa popplar verkar ju inte helt tokiga! Kan man plantera sådana inne i hagen? Är de giftiga för hästarna? Eller hästarna kanske äter upp träden?

Nu har jag precis pratat med en trädgårdsmästare.
Hon sa att man kan använda poppel eller avenbok. Avenbok är mer som en häck.

Du kan nog inte sätta ett nytt litet skott inne i hagen, utan skydd omkring, utan att hästarna tuggar upp stackaren ;)

Jag kommer att sätta plantorna längs med hagens kant, sedan sätta ett stänga innanför så att de inte når dom, så får dom växa och frodas ifred.

Ska bli riktigt spännande att se resultatet.

Man ska plantera dom på våren eller sommaren, så jag får plantera dom till hösten, jag hinner inte inom 3-4 veckor, då jag ska så gräs i denna hagen med.

Vilket härligt projekt jag har framför mig!

Göra en jordplätt till en liten gräshage med skydd! :love:

Men tror du hästarna verkligen äter på dem om man sätter dem i beteshagen? Har funderingar på att plantera igen delar av sommarbetet, som är på 2 hektar. Så det finns massor med annat att äta.

Men tror du hästarna verkligen äter på dem om man sätter dem i beteshagen? Har funderingar på att plantera igen delar av sommarbetet, som är på 2 hektar. Så det finns massor med annat att äta.

Nej det är klart, nu tänkte jag mer på min lilla hage.

Har dom annat att tugga på, låter dom kanske dom vara ifred.
Jag hittade ett annat ställe, där dom sålde 10st. för 349 kronor.
Så du kan ju prova att plantera ett gäng, det är ju inte många kronor som går till spillo ifall att dom käkar upp dom isåfall.

Är de så pass billiga så kanske man kan "offra" ett gäng om hästarna nu skulle sätta tänderna i dem! :D

Vart har du hittat prisuppgifterna? Vartifrån beställer man träd egentligen? Plantskola? Nätet? Allt går ju att shopa på nätet nuförtiden.

Skickar pm då det förmodligen anses som reklam annars :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 612
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 621
Senast: jemeni
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025