Tips på "skrämselövningar".

Matten

Trådstartare
Har en kuse som för tillfället (hoppas jag...:crazy: ) har ett alldeles för väl utvecklat flyktbeteende. Han fick vila 3 v. innan jul och sedan dess har jag lite små skador här och var...:crazy: Måste få bukt på de här dumheterna NU innan det blir för befäst, och skulle tacksamt ta emot förslag på bra övningar från marken :love: !
Mvh. Matten

Sv: Tips på "skrämselövningar".

Har också det här problemet!! men det kommer bara på vintern, på sommaren är det inge som helst problem, med någonting!!!
Jag har inget tips att ge dig förutom att låta han vara när han skvätter (eller vad det nu är som är problemet) och bara fortsätta rida på!!!

Min häst är aldrig kul att "ta itu med" efter han vilat, men den här gången har han slagit rekord...:eek: , men jag gjorde faktiskt lite övningar idag som jag fått tips om, OCH det känns som att detta var precis vad han behövde. Höll på med liten sådana där saker när han var yngre, och han var då en väldigt cool unghäst som gick fram överallt, så det han håller på med nu är bara tillfälligt, om jag får bestämma :smirk:. Men snälla, någon finns det väl som har lite kul övningar i bagaget?

mvh. Matten

vad var det för övningar som du gjorde då? är lite nyfiken;P

Låter som min häst hon har varit jätte snäll att rida in mm. Men nu har hon kommit i ngn trots ålder efter att hon fick vila lite i vintras. Hon låtsas vara rädd för allt som hon inte varit rädd för tidigare.
När jag rider ut tränar jag jätte mkt på tempoväxlingar och byter gångarter ofta. Skänkelvikningar, ryggningar och ställer hästen åt olika håll. När det finns plats gör jag volter.
Känns som att jag måste arbeta henne hela tiden annars hittar hon på ngt eget!

Kan du inte beskriva vad det är han gör? Svårt att ge råd när man inte vet i vilka situationer och hur han reagerar.

har en häst som varit rädd nästan allt, så som fåglar, stubbar, blåsande löv, ja allt man kan tänka sig :). men jag började rida lite smått bruksridningsinspirerat för en jätte duktig tränare, Maddis .
att hästen ska lita på dig osv . vi fick rida över presenningar och vattengravar, från en början från backen. gick inte alls bra från början, men nu travar vi över presseningar och hon är inte alls lika tittig när jag rider .

Som standard, om man ska lära en häst att inte vara rädd för något. Då är det bäst att hästen är lös på ett tryggt ställe, tex i hagen. Så tar man det "farliga" tex en presenning, och drar den ifrån hästen. Bry dig inte om hästen, dra omkring på det läskiga och låtsas att du inspekterar hagen. (eller passa på att göra det när du ändå är i farten) Tillslut kommer hästens nyfikenhet att väckas. Är det en väldigt rädd häst kan det vara smart att ha med lite morötter som du käkar på medan du går runt med det läskiga. Bjud inte hästen, utan ignorera.
Låt den sen nosa, bita, kliva och riva i det farliga.
Typ så :angel:

Ex på läskiga saker, prassliga påsar, gamla däck, presenning, tunnor, skramliga kedjor, långa pinnar...

åh det där tipset lät riktigt bra! det kanske man skulle ta och pröva! :bump:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 230
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 261
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 892
Senast: Lager
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 488
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama