tips på schampon

Xanthippe

Trådstartare
Är på jakt efter ett snällt, helst veganskt schampo men som ändå rengör effektivt. Extra plus om det fungerar lite extra bra på hår som lätt blir fett.
Är det någon som har bra tips?

Provade nyss Björn Axen organic moisturizing gentle shampoo, men den betedde sig lite udda, kändes som balsam och löddrade inte för fem öre, så jag vet inte om det var något som blev tokigt med min flaska eller om den ska vara så. :D

Skulle helst vilja hitta något då som löddrar i alla fall en del.
 
Dermorganic daily conditioning schampo, plus tillhörande balsam, tycker jag är himla bra. Väldigt bra lödder, bra konsistens, lagom mycket doft.
 
Jag använder denna :)
C5312BE1-75B9-4098-A726-7A238E3B53F7.webp
 
Ref. Dyrt men sååå värt det. Drygt, köper tre flaskor om året (en schampo två balsam, har hår en bit nedanför axlarna och tvättar håret två-tre gånger i veckan)

Mitt hår blir mjukt och håller sig fräscht i flera dagar. Använder ultimate repair tror jag den heter.
 
Jag chansköpte en schampo- och balsamkaka från Almgården. Och är heeelt såld ☺️
Vegansk, ekologisk.
Löddrar massor!
 
Daxxin har ändrat mitt hår från att bli äckelflottigt och stripigt efter max två dagar till att det ser lite skitigt men ok ut efter fyra dagar utan tvätt. Min hårbotten mår bättre och behöver inte längre överproducera talg med mildare schampo.
Tänk på att det tar två månader att se resultat med nytt schampo.
 
Jag har tunt och flottigt hår och får lätt mjäll. Behöver tvätta typ varannan dag och det kommer jag inte ifrån oavsett vilket schampo jag använder, torrschampo funkar inte på mig.

De senaste 15+ åren har jag använt sjukt många olika schampon och nu faktiskt kommit fram till att (i min mening) så är superdyra produkter bara bluff och båg. Använder heller aldrig balsam, då mitt hår är tunt och relativt kort (strax över axlarna) känner jag inte att det tillför något.

Jag tror det är individuellt och man måste testa sig fram vad som funkar för just en själv. För mig fungerar det att byta schampon, oavsett vilket jag använder, dyrt eller billigt, så blir mitt hår flottigt och tungt om jag använder samma för länge, det är som att håret vänjer sig typ.

Nu använder jag vanlig head&shoulders varannan dusch och ett annat billigare schampo varannan. Brukar variera lite där. Hade Pantene innan och Respons nu. Är också noga med att gnugga/riva ordentligt i hårbotten för att verkligen massera och liksom komma åt smutsen där.

Mitt hår är fortfarande tunt och jag måste fortfarande duscha varannan dag men mina mjäll är i schack och mitt hår ser liksom inte "äckligt" ut på kvällen dag två som det kunde göra innan.

Avråder iaf starkt från Bodyshops hårprodukter, de var verkligen kaos för mig och tror att det bidrog ganska starkt till de värre skoven jag haft med min hårbotten.
 
Jag föreslår också Bruns! Deras produkter är några av de allra mest miljövänliga på marknaden.

Jag har också fett hår, men oftast fungerar det bra att bara använda deras inpackning istället för schampoo om det inte är väldigt skitigt. Är det skitigt kör jag på deras schampoo. Båda är ganska dyra men väldigt dryga! Har haft schampoot sen i December och inpackningen sen i Maj. Tvättar håret varje dag.
 
Jag använder Reco Hair. Säljs ofta hos sk ekologiska frisörer, men har även en enkel webshop. Tillverkas i Småland :)
 
Det är ju i regel syntetiska tillsatser som skapar löddret, så de som inte löddrar är högst troligt de som stämmer bäst in på dina krav. :)
 
Jag har egentligen Q for skin och är supernöjd. Så det är mitt tips.

Själv testar jag för tillfället aleppotvål. Har bara använt två gånger än så jag vet inte vad betyget blir dock.
 
Källans naturprodukters schampokub (jag använder en med getmjölk men de har flera veganska). Och så lite surskölj med äppelcidervinäger efteråt i stället för balsam. Håret blir rent, glansigt och lätt och det blir inte fett lika fort.
 
Jag använder Maria Nila (repair) står 100% veganska ingredienser på, men det har jag inte satt mig in i helt.

Hur som helst, det har räddat mitt hår! Tidigare så behövde jag tvätta håret varannan dag för att det skulle se rent ut, nu kan jag gå 7-8 dagar mellan hårtvättarna om jag inte gör något speciellt och det är inte ens flottigt då. Håret är fräscht, mjukt, och friskt. Klådan i hårbotten är borta och jag upplever att jag tappar mindre hår.
 
Källans naturprodukters schampokub (jag använder en med getmjölk men de har flera veganska). Och så lite surskölj med äppelcidervinäger efteråt istället för balsam. Håret blir rent, glansigt och lätt och det blir inte fett lika fort.
Köpte den igår och testade första gången. Hade tyvärr ingen äppelcidervinäger, så detta ska inköpas. Men håret känns fantastiskt ändå.
 
Använder Ida Wargs schampo och balsam, väldigt bra produkter som även är veganska.
Finns olika varianter för olika typer av hår :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp