Tips på sadelmärken??

Centaur

Trådstartare
Jag vill gärna ha lite tips på sadelmärken som kan tänkas passa på den här hästen:

Fem år, hälften fullblod, ganska hög och ffa lång manke. Var gropig när jag fick honom, men bättre nu. Kommer nog bredda sig och växer fortfarande antar jag, eftersom han är aningens överbyggd bak. Inte svankig, men ryggen lutar lite uppåt/bakover. Inte så musklat över ryggen än, men är inte smal, får absolut inte ha smalare än normal bomvidd. Stora skuldrar och stora rörelser.
Bilder:

http://community.webshots.com/photo/98647421/106447549hjyyjB

http://community.webshots.com/photo/98647421/106448725YEqaFM

Främst hoppsadel, men även dressyr. Själv vill jag ha en sadel som är mjuk, lätt och skön att sitta i. Ej syntet och ej stübben.

Jag rekommenderar dig inte något speciellt märke men att du tittar efter en sadel med ett framvalv som är urrundat bakåt, dvs en sk cutback. Bl.a har kieffer och passier sådana sadlar. Eftersom din häst har stora rörelser måste du vara noga med att inte sadla för långt fram så vulstren stör hästens aktion genom att ligga an för långt fram. Eftersom din häst har lång manke bör du även vara noga med att se till att det blir luft i tunneln under när du sitter i sadeln, inte bara när du lagt på den för att prova. Har själv haft flera fullblod så jag vet hur problematiskt det kan vara. Lycka till! ( Har själv en albion nu som legat mycket bra på flera hästar)

Hej, ta detta för vad det är, en åsikt baserat på webfoton och inget annat.

Din häst har ganska hög manke som fäster långt bak men sedan är själva ryggen ganska rak. Kan vare Kieffer-vänlig, en bekant till mig som har en häst vars rygglinje inte är olik din blev rekommenderad Kieffer av en mycket välkänd expert. Men som du skrev i en annan tråd hade du besvär med att din Passier blev för rak och då är frågan om du inte får samma problem med en Kieffer.

Du hade en Prestige och den blev för skålad och Passieren blev för rak. Hubertus har en ganska svängd bom, det är något du kan prova. Annars är mitt generella råd att prova så mycket sadlar som möjligt och att föra anteckningar, för man glömmer snabbt vilka man provat och får svårt att hålla isär dem när det hunnit bli några stycken. Listan över vilka sadlar du provat och hur de låg på din häst tillsammans med foton över hästen som den såg ut då kan hjälpa dig väldigt mycket om ett tag när det är dags att byta igen.

mvh
Lejonelle (letar just nu sadel nr 9 och 10 till en häst som är helt omöjlig..)

Nästan alla är ju cut back nu... Men mankproblemet ligger främst i att sadeln blir för låg 8-10cm in under framvalvet. Är ganska duktig på att sadla långt bak tycker jag.. ;) Men eftersom hans rygg går lite uppåt där, så är jag lite orolig för att sadelns djupaste punkt och hästens inte stämmer överens. Att det blir FÖR långt bak liksom? :confused: Men det kanske beror på designet på sadeln, har just nu en Pessoa.

Sorry, det där med närminnet är inte så lätt i min ålder.. :crazy:

Fast Pessoa är ju också rak i bomen om jag inte missminner mig.. eller??

mvh
Lejonelle

Frank Baines är rätt raka i bommen, har haft två på vår fjorda med rak rygg. I övrigt; prova alla sadlar du kommer över, kompisars, tränares osv för att få en bild över vilka märken som kan funka. :)

man ska ju undvika att ha massor av sadelunderlägg för sadeln ska ju passa hästens rygg utan det, men ibland så är det kanske nödvändigt. Prova att ha ett gel-underlägg eller ett riktigt mjukt fårskinnsunderlägg under sadeln tills du hittar en sadel som passar. Det ser ju inte så roligt ut med skav på ryggen, hade själv en ponny hemma för några år sedan med samma problem.

Om jag inte minns fel så hade vi samma typ av problem med appaloosa-sadlarna. Jag har beställt en Equipe-sadel nu. Den passade min häst bra och låg an bra bakåt. Det är ju dock en ganska dyr sadel som man får måttbeställd.

Tycker att min häst ser ut att vara snarlik din i ryggen, kanske min har lite tvärare manke. Men det är ju svårt att jämföra bara via bilder. Hon är också fem år, ca 60 % fullblod, ganska rak i ryggen med "stora" skuldror och rörelser. En bild om du vill jämföra:
http://home.swipnet.se/frisegarden/bilder/resume_2003.jpg

Har provat en Kieffer Ludger Beerbaum på henne och den låg inte alls bra, utan lättade i bakkant. Har även testat en bekants Passier som hastigast och den såg väl ut att ligga något så när på henne, men var väldigt lång så den hamnade nästan på flanken på henne. Provade också en Pariani som låg ganska bra, kanske aningen dåligt an bakåt.

Lycka till!

Eftersom problemet uppstod för att sadeln var för rak för hästen löser ditt råd tyvärr inte Centaurs problem. Genom att lägga under något under sadeln snarare ökar trycket bak och problemet riskerar att förvärras. Man kan tillfälligt uppnå en förbättring därför att belastningen ändras (det är fortfarande inte bra men åtminstone inte dåligt på samma sätt varje dag) men orsaken försvinner inte.

mvh
Lejonelle

Nej självklart försvinner inte orsaken till tryckmärkena, hon måste skaffa sig en annan sadel. Jag menade bara för att skona hästens rygg under den tiden hon trots allt måste ha sin gamla sadel. Trycket ökar ju inte baktill utav att lägga in ett gel-underlägg efter som det lyfter HELA sadeln uppåt något, tryckfördelningen ändras inte men gelet eller fårskinnet gör att gnaget från sadlen i pälsen inte blir lika kraftigt.

Både vår ridsportaffär och vår ridklubb har haft ute riktiga sadelmakare för att se över hästarnas sadlar och ryggar och rekommendera ev. omstoppningar eller sadelbyten. De är oberoende och brukar aldrig göra reklam för ett visst märke. Kanske kan ni få ihop ett gäng som är intresserade där ni bor? Var noga med att det är en riktig sadelmakare ni får hem och inte någon helgkurs-amatör. Senast "vår kille" var ute tog han ca 400 kr för en koll av hästens rygg och sadeln, inkl. bensin.

Har kollat igen i dag.... :p Sadlen ser verkligen ut att ligga utmärkt, likt tryck över det hela.... I dag var inte hästen minsta grinig hellre.... Fattar verkligen inget! Nu har jag satt på ett tunnt schabrack, då kan jag lättare se hur den ligger, även om jag rider. Har haft ett ganska tjockt ett tag.

prova och rid utan schabrak också, min pålla får skav av schabraken, inte sadeln, så det kan ju vara så enkelt.

Allt under sadeln fyller ju ut fram och lyfter fram = ökar trycket bak. Tunnare schabrak, lite mindre problem. Kan hjälpa dig ett kort tag tills din häst byggt lite till..

Jag blir så ledsen, det du beskriver liknar helt det jag har varit med om gång efter annan. Jag försökte lura mig själv med att vinterpälsen var så känslig för skav, och gick på den ena niten efter den andra innan jag kom fram till vad problemet egentligen var. Om du ska fixa med underlägg så se till att vara säker på vad du gör och varför så att du får rätt effekt av det du gör. Synd om din häst ska behöva vänta länge och tappa i muskler.

Jag har gjort en temporär lösning som har fungerat för oss i snart ett år genom att fylla ut mitt under sadeln bl a med hjälp av en specialsydd padd. I längden måste jag ha en annan sadel men vad gör jag när ingenting jag provat passar???

mvh
Lejonelle

Det är ju jättesvårt att hitta en sadel som passar hästen först när han är omusklad och sen ska han kunna växa i den och dessutom ska den passa när han är "färdigmusklad". Helst av allt skulle man ju vilja byta sadel allt eftersom. Krångligt. Jag kan i alla fall tipsa om en jättebra fårskinnspad. Den är sydd med "fickor" som lätt går att öppna med kardborre. "Fickorna" stoppar du med ull så mycket som hästen behöver för tillfället och tar bort med tiden som han musklar sig. Kanon smart. Kostar ca femton hundra. Mvh :banana:

Liknande trådar

Utrustning Nu vill jag ha hjälp! Har plöjt igenom både dyrare och billigare varianter på sadlar och hittar ingen som sitter optimalt på denna rygg...
Svar
14
· Visningar
1 411
Senast: bigganl
·
Utrustning Jag har en Nordsvensk travare som jag skulle vilja hitta en hoppsadel till, gärna en flatback. Han har en kort rygg och är lite svankig...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: caballus
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat