Tips på sadel!

Bison

Trådstartare
Ja, det finns ju bara sådär en miljon sadeltrådar, så varför inte en till :D

Är på jakt efter en ny hoppsadel till stora fuxen. Min krav, en riktig cloce contact med tunna paneler, så flat o med så små stöd som bara går. Ganska framskuren då jag gillar att ha korta läder.

Har tidigare haft en Prestige Versialle men den blir ngt för svängd vid arbye samt att jag tycker den är för djup o för mycket stöd. Då har den ändå små klossar, jag vill så nära barbacka känslan man kan komma.

Hästen rids nu med min man sadel som ligger utmärkt. En gammal kieffer qloudy, djupt säte, enorma stöd o 18", dvs en mardröm för mig. Men hästen tycker den är super...

Detta är då hästen.

100428002.jpg

gammal osmickrande bild, men ryggprofilen är sig lika iaf :)

Sv: Tips på sadel!

Kommer jag aldrig ha råd med tyvärr :(
Funderat lite på butet, finns ju en del beg. Men jag skulle nog vilja ha ännu flatare än de jag sett.

Butet finns med olika säten om jag inte minns fel? En hopptjej här har en Butet som är som en planka typ ;) CWD kanske också kan vara något?

Sen har jag för mig att Passier har någon modell som är väldigt flat.

Senast ändrad:

Cwd flat seat har jag testat o tycker den var djup.
Vill ha så lite sadel som bara går.
Tror du att du kan kolla vad den butet modellen heter?
Jag vill ha lika flat som en galopp sadel, dvs inget alls :)

Jag kan kolla imorgon, det är ju en lite äldre sadel men modellen kanske tillverkas ännu eller så finns det begagnat!

Ja, beg vore ju det bästa. Mitt samvete tillåter inte att lägga över 30 k på en sadel...

Mjo, men de är inte så fina o jag tror inte de är gjorda för att hoppa i...

För många år sedan hade jag en P&R Oxford close Contact, jag och syster älskade den:love:, så flat det går att komma och inga stöd som är i vägen. Ingen dyr sadel heller, har för mig att den gick på runt 6500:- ny. Är dock permantstoppad. Finns 2 såna till salu om du letar bland hoppsadlarna här på buke... Det är flatbacks i ordets rätta bemärkelse :)

Har tittat, men tycker inte den är tillräckligt platt.
Men jag har inte sett ngn live dock.

Kieffer norbert koof, kommer man nära med. Passar den högre och längre modellen av manke - om hästen gillar den gamla kieffern? Borde ju finnas beg.?

Googlade den o de jag fick upp ser ut som den jag har, djupt säte o stora stöd...
Tror inte butet kommer fungera heller. Prövade en på min cob o han hade för mycket manke för dem i rätt vidd o då är han inte i närheten av Santos, vill inte ha en för smal för att få plats med manken. Så har han gått tidigare i livet, därför ser han ut som han gör...

Liknande trådar

Utrustning Om vi helt bortser från hästen, har ni tips på vilka märken och modeller jag ska testa? Jag vill ha en dressyrsadel som har små/lite...
2
Svar
21
· Visningar
3 186
Senast: DrT
·
Utrustning Hejsan! Jag har efter lite om och men bestämt mig för att börja leta ny dressyrsadel till min häst då jag inte sitter bra i den jag...
Svar
5
· Visningar
693
Senast: Meggan
·
Utrustning Letar lite löst efter sadel åt min häst, han är av cob typ och ligger på ca 105 grader när han är i full kondition, nu ligger han på ca...
Svar
5
· Visningar
2 504
Senast: DrT
·
Utrustning Jag har inga problem med sadel till min häst längre (puh!). Har i tre och ett halvt år haft en Star Trekk Dressage som min häst fungerar...
Svar
3
· Visningar
1 588
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka