Tips på roliga "lekar"!

antiloop8

Trådstartare
Nu är vi verkligen fast, vi kan inte komma på något vi kan träna och leka med hästarna. :confused:

Jag har tränat/lekt följande:

* Vanlig allmänhyffs (gå bakom, "följa John")
* Inte börja äta förrens vi ger lov till det.
* Kunna stå still i stallgången utan att vara uppbunden
* Leka med spö och påse (vi har fäst en påse på spöet som vi busar med i hegen, hästarna är helt galna i dom spöna :D)
* Skrammel
* Gå på olika material
* Ta rätt hand när man gömmer godis
* Pussas

OBS!! Detta gör vi för att ha kul med hästarna och samtidigt blir det ju någon slags social lek.

Men nu har vi som sagt kört fast, har ni några "lekar" som man kan göra? :confused:

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Tips på roliga "lekar"!

Prova Yoga, en av NTTs övningar. Dom lär sig fort, och hästarna både stretchar och tycker det är roligt.

Går ut på att hästen ska ta en godisbit vid ljumsken, altså måste den böja hela kroppen samt lyfta på bakbenet. :bump:

ett långsiktigt tips är att köra in hästarna...
Dom tycker att det är ett roligt arbetsbyte, man lär sig själv något nytt, och inkörda hästar är till stor hjälp med att flytta tunga föremål, harva ridbanor m.m

hehehe ja det lät faktiskt som en riktigt rolig grej :)

Det måste jag testa, det får bli imorron :)

Tack för tipset :bow:

hehehe nu är det ju så att jag har en gammal travhäst, så han är ju då inkörd, så han o jag brukar vara ute i skogen o tömköra o lite sånt :)

Jag läste en artikel av Henrik B Simonsen (veterinär och en av världens främsta etologer), där han beskrev följande övning:
Man har tre lådor (el liknande) i färgerna rött, gul och blått. Lådorna placeras på lika avstånd från hästen och en av dem fylls med någon form av foder. När hästen har sett vilken "färg" som det finns mat i byter man plats på lådorna.

Syftet med övningen var tydligen att bevisa att hästar ser gult bättre än de andra två färgerna, samt att olika hästar ser färger olika bra, men den är ganska rolig att göra bara för skojs skull. Det tyckte i alla fall min häst... :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har vid ett flertal gånger försökt mig på att "löslongera" pollan.. har ingen erfarenhet av löslongering sedan innan och är därför...
2
Svar
23
· Visningar
3 483
Senast: Twirro
·
E
Träning Halli hallo Nu när det går mot mörkare tider så har jag börjat släppa ut min häst lös på ridbanan och "leka" lite istället för att...
Svar
1
· Visningar
3 741
Träning Har tagit ett nordsvensksto på foder inför köp och den snälla fina häst ägarna lovat hon är kan jag ju säga att hon INTE är...hon är...
2
Svar
36
· Visningar
3 759
Senast: mettanmett
·
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
2 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka